From reflection to action: teachers’ improvement in math classrooms

Authors

  • Dra Valentina Haas Prieto Pontificia Universidad Católica de Valparaíso-Chile Author
  • Dra. Gina Luci Arriagada Pontificia Universidad Católica de Valparaíso-Chile Author

Keywords:

Mathematics education, teacher education, practice teaching, feedback and critical thinking

Abstract

ABSTRACT

The paper is aimed at describing the improvement opportunities in mathematics primary classrooms resulting from the experimental introduction of the SIC model (sense-intervention-closing). This Model involves a feedback methodology based on the analysis of critical events that pre-service teachers developed under tutor’s guidance. A descriptive qualitative study was carried out by means of semi-structured interviews to primary teacher trainees at the Pontificia Universidad Católica de Valparaiso. The findings show that the feedback received from the model allowed reflection, self-regulation of their practices, and in-depth analysis of their actions in the area of mathematics leading to the improvement of teaching procedures. The role of the tutor proved to be a key to success in a process where critical events, technical, didactic and professional aspects were interwoven.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dra Valentina Haas Prieto, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso-Chile

    Doctora en Educación con mención en currículo y didáctica, profesora de asignaturas de pedagogía y tutora de prácticas dentro de la formación inicial docente. Su producción científica puede verse en https://www.researchgate.net/profile/Valentina_Hass

  • Dra. Gina Luci Arriagada, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso-Chile

    Doctora en Didáctica de la Matemática, profesora de Educación Básica con 30 años de experiencia en aula, actualmente dedicada a la formación de profesores de Educación Básica y de Educadoras de Párvulos. Su producción científica puede verse en https://scholar.google.cl/citations?user:o0KsFsgAAAAJ&hl=es.

References

Andreucci, P. (2013). La supervisión de prácticas docentes: una deuda pendiente de la formación inicial de profesores. Estudios pedagógicos (Valdivia), 39(1), 7-26. Recuperado el 18 de diciembre de 2018, de http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07052013000100001&script=sci_arttext

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Barquín, J. (2002). La tutorización de las prácticas y la socialización del futuro profesorado. Revista de Educación(327), 267‐283. Recuperado el 18 de diciembre de 2018, de http://europa.sim.ucm.es/compludoc/AA?articuloId=170118

Ciga, E., García, E., Rueda, M. I., Tillema, H., & Sánchez, E. (2015). Self-regulated learning and professional development: How to help student teachers encourage pupils to use a self-regulated goal-setting process. En H. Tillema, G. v. Westhuizen, & K. Smith (Edits.), Mentoring for learning. Rotterdam, Sense Publishers.

Correa, E. (2010). Competencias para el acompañamiento en contexto de alternancia. En Nuevos escenarios de calidad en educación superior. Barcelona: CIDUI.

Correa, E. (2011). La práctica docente: una oportunidad de desarrollo profesional. Perspectiva Educacional, 50(2), 77-95. Recuperado el 18 de diciembre de 2018, de http://www.redalyc.org/html/3333/333327290005/

Fernández, M. (2008). El prácticum en la construcción del conocimiento profesional docente. En E. Correa, Vers une conceptualisation de la situation de stage: explorations internationales. Sherbrooke: Éditions CRP, University of Sherbroo.

Flanagan, J. (1954). The critical incident technique. Psychological Bulletin, 51(4), 327–358. Recuperado el 18 de diciembre de 2018, de http://psycnet.apa.org/record/1955-01751-001

González, M., & Fuentes, E. J. (2011). El Prácticum en el aprendizaje de la profesión docente. Revista de Educación(354), 47-70. Recuperado el 18 de diciembre de 2018, de http://escuelamagisterioceuvigo.es/wp-content/uploads/2017/07/Gonzalez-Sanmamed-Fuentes.pdf

Kaddouri, M., & Vandroz, D. (2008). Formation professionnelle en alternance : quelques tensions d’ordre pédagogique et identitaire. En E. C. Molina, C. Gervais, & S. Rittershaussen (Edits.), Explorations internationales: vers une conceptualisation (págs. 87-115). Sherbrooke: CRP.

Korthagen, F. A. (2010). La práctica, la teoría y la persona en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68(24.2), 83-101. Recuperado el 3 de diciembre de 2017, de http://dare.ubvu.vu.nl/bitstream/handle/1871/22807/247824.pdf?sequence=2

Lobato, C. (1996). Desarrollo profesional y prácticas/Practicum en la universidad. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.

Luci, G. (2014). Metáforas y emociones en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las nociones matemáticas iniciales”. Tesis de maestria inédita. Santiago, Chile: Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.

Luci, G., & Reyes, P. (2017). Metáforas y pensamiento matemático en la formación de educadoras de Párvulos. Revista Transformación, 13(3), 291-302. Recuperado el 18 de diciembre de 2018, de http://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1658/

Pelpel, P. (1989). Les stages de formation. París: Bordas.

Pimm, D. (1987). Speaking mathematically. Communications in Mathematics Classrooms. London: Routledge.

Raposo, M., & Zabalza, M. (2011). La formación práctica de estudiantes universitarios. Repensando el Practicum. Revista de Educación(354), 17-20. Recuperado el 10 de noviembre de 2017, de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re354/re354.pdf

Schön, D. A. (2002). La formación de profesionales reflexivos. Barcelona: Paidós.

Tardif, M. (2004). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid: Narcea.

Wenger, E. (1998). Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity. New York: Cambridge University Press.

Zabalza, M. (2011). El prácticum en la formación universitaria: estado de la cuestión. Revista de Educación, 354, 21-43. Recuperado el 10 de noviembre de 2017, de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re354/re354.pdf

Zimmerman, B. J. (1998). Developing Self-fulfilling cycles of academic regulation: an analysis of exemplary instructional models. En D. H. Schunk, & B. J. Zimmerman (Edits.), Self-Regulated learning: From teaching to self- reflective practice. (págs. 1-17). New York: Guilford Press.

Zimmerman, B. J. (2000). Attaining Self-Regulation: A Social Cognitive Perspective. En M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidner (Edits.), Handbook of Self-Regulation (págs. 13-39). San Diego: Academic Press.

Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (Edits.). (2001). Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives (2nd ed.). New York: Mahwah.

Downloads

Published

2024-06-20

How to Cite

From reflection to action: teachers’ improvement in math classrooms. (2024). Transformación, 14(3), 297‐ 307. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/184

Most read articles by the same author(s)