Characterization of practices related with prediction facing the erratic: a socioepistemological study
Keywords:
mathematics instruction, educational sciences history, prediction, knowledge, social studies, mathematical conceptsAbstract
This paper shows the results of a historical-epistemological analysis that points out the practices performed by Poincaré (1890), Lorenz (1963) and May (1974) in their encounter with chaotic dynamics, we are interested in their argumentations against the erratic (coming from unexpected events), in the transit between the predictable and unpredictable; we assume that the way to act in this kind of situations indicates a way to build specialized mathematical knowledge. Socioepistemological approach methods were applied to search the practices associated with mathematical concepts processing: temporal recurrence, sensitivity to initial conditions and parameter graphics. The findings show that searching the circular, comparing solutions over time and classifying behaviors are practices that give meaning to this kind of situations and are part of an a priori analysis that provides elements for the characterization of a form of variational thinking to face the unexpected. This study provides elements for the construction of a situation that presents unexpected cases, facilitates to study cases of actions in pre-university students and will serve as a guide for the creation of specific examples that allow their integration at school.
Downloads
References
Barrow-Green, J. (1997). Poincaré and the three body problem. USA: American Mathematical Society.
Blanchard, P., Devaney, R., & Hall, G. (1999). Ecuaciones diferenciales. México: Thomson Editores.
Caballero, M. (2012). Un estudio de las dificultades en el desarrollo del pensamiento y lenguaje variacional en profesores de bachillerato. Tesis de Maestría. México: CINVESTAV.
Cantoral, R. (1990). Categorías Relativas a la apropiación de una base de significaciones para conceptos y procesos matemáticos de la teoría elemental de las Funciones Analíticas. Simbiosis y Predación entre las nociones de “el Prædiciere y lo Analítico”. Tesis de Doctorado. México: CINVESTAV.
Cantoral, R. (2001). Sobre la construcción social del conocimiento matemático avanzado. En J. Domínguez, & M. Sierra, Tendencias actuales de las matemáticas, su história y su enseñanza (págs. 97-110). Salamanca: Univerisdad de Salamanca.
Cantoral, R. (2016). Teoría Socioepistemológica de la Matemática Educativa. Estudios sobre construcción social del conocimiento matemático (Segunda ed.) México: Gedisa.
Cantoral, R., Montiel, G., & Reyes-Gasperini, D. (2015). Análisis del discurso Matemático Escolar en los libros de texto, una mirada desde la Teoría Socioepistemológica. AIEM- Avances de Investigación en Educación Matemática(28), 9-28. Recuperado el 13 de enero de 2017 de https://www.google.com.cu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjk_OylisnZAhWBulMKHfP9DioQFgglMAA&url=https%3A%2F%2Fdialnet.unirioja.es%2Fdescarga%2Farticulo%2F5672145.pdf&usg=AOvVaw310evAWtwv2Fh3Z14VAQmX
Carrasco, E., Díaz, L. & Buendía, G. (2014). Figuración de lo que varía. Enseñanza de las ciencias, 32(3), 365-384. Recuperado el 21 de noviembre d 2017 de http://ensciencias.uab.es/article/view/v32-n3-carrasco-diaz-moreno-buendia/pdf-es
Devaney, R. (1992). A first course in chaotic dynamical systems: theory and experiments. USA: Addison-Wesley.
Devaney, R., & Choate, J. (2000). Chaos: a tool kit of Dynamics Activities. California: Key Curriculum Press.
Diacu, F., & Holmes, P. (1999). Celestial Encounters: The Origins of Chaos and Stability. New Jersey: Princeton Science Lybrary.
Feynman, R. (2008). La conferencia perdida de Feynman: el movimiento de los planetas alrededor del sol. Barcelona: TusQuets.
Fischbein, E. (1987). Intuition in Science and mathematics: an educational approach. Dordrecht: D. Reidel Publishing Company.
Ford, J. (1986). Chaos: Solving the Unsolvable, Predicting the Unpredictable. En Barnsley, M. & Demko, S. Chaotic Dynamics and Fractals. Orlando Florida: Academic Press.
Ghys, É. (2015). The Butterfly Effect. En Cho, S. J. The Proceedings of the 12th International Congress on Mathematical Education (págs. 19-39). Oxford: Springer.
Gleick, J. (2012). Chaos. España: Drakontos.
Guckenheimer, J., & Holmes, P. (1983). Nonlinear Oscillations, Dynamical Systems, and Bifurcations of Vector Fields. New York: Springer.
Hale, J., & Kocak, H. (1991). Dynamics and Bifurcations. New York: Springer.
López, I. C., & Alatorre, H. (2008). El carácter evolutivo de las prácticas sociales: el caso de la predicción. (P. Lestón, Ed.) Acta Latinoamericana de Matemática Educativa(21), 940-950.
Lorenz, E. (1963). Deterministic Nonperiodic Flow. Journal of the Atmospheric Sciences (20), 130-141. Recuperado el 13 de enero de 2017 de https://journals.ametsoc.org/doi/pdf/10.1175/1520-0469%281963%29020%3C0130%3ADNF%3E2.0.CO%3B2
Lorenz, E. (1993). The Essence of Chaos. Uniten States of America: Washington.
Madelbrot, B., & Frame, M. (2002). Some Reason for the Effectiveness of Fractals in Mathematics Education. En su Fractals, Graphics, & Mathematics Education (págs. 3- 9). Whashington D.C. : Mathematical Association of America.
May, R. (1974). Biological populations with Nonoverlapping Generations: Stable Points, Stable Cycles, and Chaos. Science, new series, 186(4164), 645-647. Recuperado el 13 de enero de 2017 de http://www.pbx-brasil.com/Disciplinas/FisicaContemporanea/Notas/mecanicaClassica/caos/referencias/may1974.pdf
May, R. (1976). Simple Mathematics Models with very complicated Dynamics. Nature(261), 459-467. Recuperado el 13 de enero de 2017 de http://abel.harvard.edu/archive/118r_spring_05/docs/may.pdf
Nemirovsky, R. (1993). Studets Making Sense of Chaotic Behavior. Interactive Learning Enviroments, 3(3), 151-175. Recuperado el 15 de enero de 2018 de https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1049482930030301
Newton, I. (1871). Philophiae Naturalis Principia Mathematica. (R. MacLehose, Ed.) Glasgow, Reino Unido: James MacLehose.
Peirce, C. S. (1878). Deducción, Inducción e Hipótesis. En Ruiz-Werner, J. M. Deducción, inducción e hipótesis, (págs. 65-90). Buenos Aires: Aguilar.
Peitgen, H.-O., Jürgens, H., & Dietmar, S. (1992). Chaos and Fractals New Frontiers Of Science. New York: Springer-Verlag.
Peitgen, H.-O., Jürgens, H., & Saupe, D. (1991). Fractals for the classroom. California: Springer-Verlag.
Poincaré, H. (1890). Sur le problème des trois corps et les équations de la dynamique. Acta Mathematica, 3(5), 1-270. Recuperado el 15 de enero de 2018 de http://henripoincarepapers.univ-lorraine.fr/bibliohp/?a=on&jo=Acta+mathematica&action=go
Poincaré, H. (1892). Les méthodes nouvelles de la mécanique céleste. Paris : Gauthier - Villars et fils, de l'école polytechnique.
Poincaré, H. (2002). Sur la stabilité du systéme solaire de 1898. Scientific Opportunism L’Opportunisme scientifique. Publications des Archives Henri-Poincaré (Textes et Travaux, Approches Philosophiques en Logique, Mathématiques et Physique autour de 1900. Recuperado el 15 de enero de 2018 de https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-0348-8112-8
Rodríguez, L. M., & Rosas, P. (2013). El entramado cognitivo: una propuesta epistemológica para el estudio de la estructuración matemática del mundo. Recuperado el 15 de enero de 2018 de https://www.researchgate.net/publication/288335574_EL_ENTRAMADO_COGNITIVO_UNA_PROPUESTA_EPISTEMOLOGICA_PARA_EL_ESTUDIO_DE_LA_ESTRUCTURACION_MATEMATICA_DEL_MUNDO
Shuster, H. G. (23 de Agosto de 2005). Deterministic Chaos: an introduction. Recuperado el 4 de octubre de 2014 de http://onlinelibrary.wiley.com/book/10.1002/3527604804
Stewart, I. (2001). ¿Juega dios a los dados? Barcelona: Planeta.
Tabor, M. (1989). Chaos and integrability in nonlinear dynamics: an introduction. USA: John Wiley & Sons, Inc.
Wiggins, S. (2003). Introduction to Applied Nonlinear Dynamical Systems and Chaos. New York: Springer.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.