Teachers' performance and the process of developing skills to work with algorithms in Linear Algebra

Authors

  • Dr. C. Ivonne Burguet Lago Universidad de las Ciencias Informáticas, La Habana, Cuba Author
  • Lic. Anelys Vargas Ricardo Universidad de las Ciencias Informáticas, La Habana, Cuba Author

Keywords:

Mathematics instruction, algebra, basic skills, performance tests

Abstract

The paper describes a proposal of professional pedagogical performance tests to assess teachers’ role in the process of developing the skill of working with algorithms in Linear Algebra. It aims at devising a testing tool to assess teachers’ performance in the skill-developing process. This tool is a finding of Cuba theory of Advanced Education, systematically used in recent years. The findings include the test design and the illustration of its use in a sample of 22 Linear Algebra teachers during the first term of the 2017-2018 academic year at Informatics Sciences Engineering major. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dr. C. Ivonne Burguet Lago, Universidad de las Ciencias Informáticas, La Habana, Cuba

    Ostenta los títulos de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Máster en Ciencias Matemáticas y Licenciada en Educación Especialidad Matemática. Se desempeña como Profesora Titular, y tiene 23 años de experiencia como docente.

  • Lic. Anelys Vargas Ricardo, Universidad de las Ciencias Informáticas, La Habana, Cuba

    Licenciada en Radioquímica. Miembro del Comité Latinoamericano de Matemática Educativa (CLAME) y del Comité Internacional de la Reunión Latinoamericana de Matemática Educativa (RELIME). Se desempeña como Profesora Auxiliar y jefa del colectivo de Álgebra Lineal. Tiene 15 años de experiencia como docente. 

     

References

Añorga, J. A. (1998). Educación Avanzada. Madrid: Octaedro.

Añorga, J. A. (2014). La Educación Avanzada teoría pedagógica para el mejoramiento profesional y humano de los recursos laborales y de la comunidad. Varona, 19-31. Retrieved diciembre 20, 2017, from http://www.redalyc.org/pdf/3606/360634165003.pdf

Añorga, J. A., Valcárcel, N., & Ché, J. (2008). La parametrización en las investigaciones educativas. Varona(47), 25-32. Retrieved diciembre 20, 2017, from http://www.redalyc.org/pdf/3606/360635567005.pdf

Bagley, S., & Rabin, J. (2013). Computational Thinking in Linear Algebra. In K. H. G. K. S. Brown (Ed.), Proceedings of the 16th Annual Conference on Research in Undergraduate Mathematics Education. II, pp. 410-413. Denver, Colorado: The Special Interest Group of the Mathematics Association of America (SIGMAA) for Research in Undergraduate Mathematics Education. Retrieved diciembre 20, 2017, from http://www.sigmaa.maa.org/rume/RUME16Volume2.pdf

Burguet, I. (2015). Estrategia de superación centrada en la consultoría para el desarrollo de la competencia pedagógica del docente. Tesis doctoral inédita . La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas "Enrique José Varona".

Delgado, J. (2001). Los procedimientos generales matemáticos. In H. Hernández, Cuestiones de Didáctica de la Matemática. Conceptos y procedimientos en la educación Polimodal y Superior (pp. 69-87). Rosario, Argentina: Homo Sapiens Ediciones.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (5ta ed.). Ciudad de México: McGraw-Hill/ Intearamericana Editores.

Orantes, A. (1996). Al rescate de los algoritmos para la enseñanza de las ciencias. Una herramienta para analizar y representar conocimientos condicionales. In S. Castañeda (Ed.), Evaluación y fomento del desarrollo intelectual en la enseñanza de las ciencias, artes y técnicas (pp. 299-332). México: UNAM.

Downloads

Published

2024-06-20

How to Cite

Teachers’ performance and the process of developing skills to work with algorithms in Linear Algebra. (2024). Transformación, 14(2), 286‐294. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/203