Identifying historical trends: a challenge to pedagogical sciences Ph. D. students
Keywords:
Educational research, research methodology, educational development trends, doctoral programsAbstract
The study was aimed at analyzing the process of identification of historical trends of the object evolution in doctoral dissertation research in the field of pedagogy, as well as to propose methodological guidelines facilitating its completion by the researchers. Text analysis was used as a variant of the method of analyzing the results of the activity in all the original scientific reports delivered to the Center for Studies of Educational Sciences "Enrique José Varona" of the University of Camagüey between 2015 and May 2017. The findings highlight the process of constructing the historical characterization of the investigated pedagogical object.
Downloads
References
Aguila, A. (2007). Formación de la competencia comunicativa desde el componente paralingüístico en estudiantes de la carrera de Derecho. Tesis doctoral inédita. Camagüey.
Colunga, S., García, J., Blanco, C.J.(2013). El docente como investigador y transformador de sus propias prácticas. La investigación-acción en educación. En revista Transformación. Vol. 9, Nº 1.4-23. Recuperado de http://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1623
Miranda, A. y Miranda M. (2011) Antecedentes históricos del objeto de investigación de las tesis de doctorado en ciencias pedagógicas para aspirantes de ciencias. MEDISAN vol.15 no.12. Santiago de Cuba. http://s Recuperado de cielo.sld.cu/pdf/san/v15n12/san191211.pdf. Consultado 4 enero 2017.
Montejo, M. N. (2016).La preparación y edición de artículos científicos en el proceso de formación del investigador. Pedagogía Universitaria, Vol. 21, No 1. Recuperado de http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/706
Ocaña, R.(2010). Pasado y presente de la investigación educativa. En revista UNAM. Vol. 11, Nº 2, Recuperado de http://www.revista.unam.mx/vol.11/num2/art18/art18.pdf.
Ramos, G. (2011). Estudio del proceso histórico-pedagógico y sus categorías para la determinación de regularidades y tendencias históricas. En Cuadernos de Educación y Desarrollo, Vol. 3, Nº 24. Recuperado de http://www.eumed.net/rev/ced/index.htm
Ramos, G. (2010). Los antecedentes históricos en la investigación educativa. En Cuadernos de Educación y Desarrollo, Vol. 2, Nº 22. Recuperado de www.eumed.net/rev/ced/22/grr.htm.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.