Conversational competence in Spanish as a foreign language discipline at Universidad de Oriente: diagnosis of its current state
Keywords:
Second language instruction, competence, conversational skills, skill assessment, language developmentAbstract
Objective: To diagnose the teaching-learning process of conversational competence in the discipline of Spanish as a Foreign Language (ELE) at the Universidad de Oriente to achieve a sound approach to the scientific research of its dynamics.
Methods: Observation of teaching activities, surveys to foreign students at B2 and C1 levels and documentary review of the programs and didactic materials used for teaching.
Result: Several difficulties in Spanish as a foreign language students’ conversational skills were revealed using language assessment tools. This situation hinders the communicative performance of these students in the socio-cultural context in which they learn the Spanish language.
Conclusion: The limitations in the teaching-learning process of conversational competence result from a didactic approach that is loosely articulated to the real communication needs of foreign students who learn Spanish in socio-cultural contexts of immersion. The didactic actions use in the teaching practice give insufficient priority conversational training, a situation that demands urgent attention.
Downloads
References
Ambjoern, L. (2008). Enseñanza y aprendizaje de la competencia conversacional en español: planteamientos del problema y propuestas de solución. redELE, (13), 1-15. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, España. Recuperado el 18 de abril de 2019, de:
Andaluz, O. (2016). La alternancia de turnos conversacionales una propuesta didáctica para el aula de ELE. Máster universitario en enseñanza de Español como Lengua Extranjera. CIESE-Comillas.Universidad de Cantabria. Recuperado el 18 de abril de 2019, de: http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:00f16144-31be-4f8c-af9f-f0c48bd47f6a/bv20161742olaiaandaluz-pdf.pdf
Cestero, A. M. (2005). Conversación y enseñanza de lenguas extranjeras. Madrid: Arco Libros.
Recuperado el 18 de abril de 2019, de: http://www.arcomuralla.com/detalle_libro.php?id=601
Cestero, A. M. (2012). La enseñanza de la conversación en ELE: Estado de la cuestión y perspectivas de futuro. Revista Internacional de Lenguas Extranjeras (RILE), (1), diciembre, 31–62. Recuperado el 18 de abril de 2019, de: https://revistes.urv.cat/index.php/rile/article/view/7
Cestero, A. M. (2017). La enseñanza de la conversación. En A. M. Cestero Mancera e I. Penadés (eds.), Manual del profesor de ELE. (pp. 1013-1049). Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá, Recuperado el 18 de abril de 2019, de: https://www.academia.edu/34916408/La_ense%C3%B1anza_de_la_conversaci%C3%B3n
Cisneros, S. (2019). Didáctica e innovación (Conferencia). Curso optativo Aspectos de la teoría curricular y didácticas particulares. Programa de Doctorado en Ciencias de la Educación. Universidad de Oriente.
Consejo de Europa (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Recuperado el 21 de abril de 2019, de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf
Consejo de Europa. (2018). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment Companion Volume With New Descriptors. Recuperado el 5 de abril de 2019, de https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989
Corsetti, R. C. (2015). Conversational competence in English as a Second language: a study of pragmatic markers. Tesis Doctoral publicada. Pontifícia Universidade Católica Do Rio Grande do Sul, Faculdade de Letras, Porto Alegre. Recuperado el 21 de abril de 2019, de http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/2212/1/466239.pdf
Donaldson, R. M. (2011). Teaching foreign language conversation: a conversation norms approach. (Tesis de maestría). California State University. Recuperado el 21 de abril de 2019, de http://csuchico-dspace.calstate.edu/bitstream/handle/10211.3/10211.4_293/Teaching Foreign Language Conversation. A Conversation Norms Approach.pdf
García, E. (2016). El intercambio de turnos de habla en la conversación española y su enseñanza en la clase de español como lengua extranjera. LinRed, Monográfico (14). Recuperado el 21 de abril de 2019, de http://www.linred.es/monograficos_pdf/LR_monografico14-articulo8.pdf
García, M. (2004). La conversación en clase: una propuesta de enseñanza del discurso conversacional para el aula de E/LE. Glosas didácticas (12), 105-112. Recuperado el 18 de abril de: http://www.um.es/glosasdidacticas/doc-es/GD12/07garcia.pdf
García, M. (2009). La competencia conversacional de estudiantes de español como lengua extranjera: análisis y propuesta didáctica. Tesis doctoral, Universidad de Alcalá Recuperado el 21 de abril de 2019, de:
https://ebuah.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/6508/Tesis.pdf?sequence=1
García, M. (2016). La alternancia de turnos y la organización temática en la conversación entre estudiantes alemanes de ELE. LinRed, Monográfico (14), Recuperado el 21 de abril de: http://www.linred.es/monograficos_pdf/LR_monografico14-articulo2.pdf
Hernández, B. (2016). Propuesta didáctica de un curso de conversación para la adquisición de la competencia conversacional en ELE. LinRed, Monográfico (14), Recuperado el 21 de abril de: http://www.linred.es/monograficos_pdf/LR_monografico14-articulo11.pdf
Instituto Cervantes (2006). Plan curricular del Instituto Cervantes. Niveles de referencia para el español. Recuperado el 18 de abril de 2019, de:
https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/plan_curricular/
López de Lerma, A. M. (2016). Una propuesta didáctica para la enseñanza de la conversación en el aula de ELE. LinRed, Monográfico (14), Recuperado el 21 de abril de 2019, de: http://www.linred.es/monograficos_pdf/LR_monografico14-articulo10.pdf
Martínez, M. C. (2009). Enseñar a conversar: principios teóricos de un enfoque comunicativo de la competencia conversacional en ELE. En A. Barrientos, J. C. Martín , V. Reyes , M. I. Fernández (coords.) El profesor de español LE/L2 Actas del XIX Congreso Internacional de la Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera (ASELE). Vol. 2, págs. 619-632. Recuperado el 18 de abril de 2019, de: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/asele_xix.htm
Niño, D. E. (2014). Desarrollo de la competencia conversacional en el aula de ELE. Universidad de Caldas pp. 1-17. Recuperado el 8 de abril de:
https://es.scribd.com/document/140376451/19-Desarrollo-de-La-Competencia-Conversacional-en-El-Aula
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.