Integrating knowledge to foster communicative competence
Keywords:
verbal communication, language instruction, language skills, language enrichmentAbstract
The paper describes the findings of a research intended to foster the communicative competence of first year students of bachelors in Education and Language Teaching. The study of the bibliography allows the construction of a framework related to the integration of knowledge, by examining documents it was possible to establish the integrative nucleus, and modeling allows the design of the proposal, whereas the procedures of the action-research approach lead the practical introduction of the proposal and controlling its results. The paper offers the integrative nucleus for communicative competence training, the definition and proposition of comprehensive lesson needed to pursue it and the impact of the proposal on a sample of students with low levels of communicative competence.
Downloads
References
Abad, G., & Fernández, K. L. (2011). Una relación tríadica conceptual inherente al proceso de enseñanza - aprendizaje de las ciencias: integración, relaciones interdisciplinarias e interdisciplinariedad. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(25);2-3. Recuperado el 9 de noviembre de 2016, de: http://www.eumed.net/rev/ced/25/apfr2.htm
Addine Fernández, F. (2013). El proceso pedagógico. Principios para su dirección. En F. Addine Fernández, La didáctica general y su enseñanza en la educación superior pedagógica (págs. 2-6). La Habana: Pueblo y Educación.
Bozú, Z., & Canto, P. (2009). El profesorado universitario en la sociedad del conocimiento: competencias profesionales docentes. Revista de formación e Innovación educativa universitaria, 2(2), 87-97. Recuperado el 9 de noviembre de 2016, de: https://www.researchgate.net/publication/41058410_El_profesorado_universitario_en_la_sociedad_del_conocimiento_Competencias_profesionales_docentes
Cassany, D., Luna, M., & Sanz, G. (1999). Enseñar lengua . Barcelona: Graó.
Castellanos, D. (2002). Aprender y enseñar en la escuela: una concepción desarrolladora. La Habana: Pueblo y Educación.
Cerda-Gutiérrez, H. (2006). Formación investigativa en la educación superior colombiana. Bogotá: Universidad Cooperativa de Colombia. EDUCC.
Domínguez, I. (2007). La competencia comunicativa. En I. Domínguez, Comunicación y texto (págs. 20 - 22). Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Engels, F. (1974). La transformación del mono en hombre. En F. E. Carlos Marx, Obras Escogidas (págs. 66-79). Moscú: Progreso.
Fiallo, J. (2002). La interdisciplinariedad como principio básico para el desempeño profesional en las condiciones actuales de la escuela cubana. En MINED, III Seminario Nacional para Educadores. Ciudad de La Habana: Ministerio de Educación.
Fiallo, J. (2003). La transdisciplinariedad en el proceso docente educativo. ¿Otra utopía? Recuperado el 9 de noviembre de 2016, de: http://www.cied.rimed.culrevistacelec/ciencias/ano3/art10.htm
García, E. (1975). Lengua y literatura. La Habana: Pueblo y Educación.
Gayoso, N., López, J. A., & Rodríguez, ,. L. (2014). Un curso para docentes En. En Lecturas y lectores (págs. 85-115). La Habana: Gente Nueva.
González, F. (1989). Profesión: comunicador . La Habana: Pablo de la Torriente Brau.
González, F. (1995). Comunicación, personalidad y desarrollo. La Habana: Pueblo y Educación.
Grass, É. (2004). Textos y abordajes. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
López, F., & Ileana, I. (2011). Alternativa metodológica para la elaboración y utilización de tareas integradoras en secundaria básica En. Cuadernos de Educación y Desarrollo. 3(23),2-3. Recuperado el 9 de noviembre de 2016, de: http://www.eumed.net/rev/ced/23/mrg.htm
López, M. (1989). Cómo enseñar a determinar lo esencial. La Habana: Pueblo y Educación.
Mañalich, R. (1998). Interdisciplinariedad y didáctica: vías para la transformación del desempeño profesional de los docentes de humanidades. Educación (94), 8-13.
Mañalich, R. (2005). Didáctica de las humanidades: selección de textos. La Habana: Pueblo y Educación.
Martínez, E. S., Díaz, N., & Rodríguez, D. E. (2011). El andamiaje asistido en procesos de comprensión lectora en universitarios. Educación y Educadores, 14(3), 531-556.Recuperado el 9 de noviembre de 2016, de: http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v14n3/v14n3a06.pdf
Montes de Oca, N. M. (2014). Formación y desarrollo de competencias en la educación superior cubana. Revista Humanidades Médicas, 14(1), 3-12. Recuperado el 9 de noviembre de 2016, de: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000100010&lng=es&nrm=iso
Morales, O. A., & Cassany, D. (2008). Leer y escribir en la universidad: Hacia la lectura y la escritura crítica de géneros científicos. Memoralia (45),4-6. Recuperado el 19 de noviembre de 2016, de: http://www.falemosportugues.com/pdf/leer_universidad.pdf
Rico, P. (2004). Aprendizaje en condiciones desarrolladoras. En P. Rico, E. M. Santos, & V. Martínviaña, Proceso de enseñanza aprendizaje desarrollador en la escuela primaria. Teoría y práctica (págs. 12-39). Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Roméu, A. (2002). El texto como unidad básica de comunicación. En A. Roméu, V. J. Figueroa, R. Mañalich, E. Grass, J. Cejas, B. Florin, . . . M. L. García, Acerca de la enseñanza del español y la literatura (págs. 6-20). Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Scrich, A. J., Cruz, L. A., Márquez, G., & Infante, I. (2014). Interdisciplinariedad en la formación académica, laboral e investigativa de los estudiantes de Medicina de Camagüey. Revista Humanidades Médicas. 14(1),87-198. Recuperado el 9 de noviembre de 2016, de: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S172781202014000100007&lng=es&nrm=iso
Silvestre, M., & Zilberstein, J. (2000). Enseñanza y aprendizaje desarrollador. México: Ceide.
Torres, L. B. (2016). Efectos de la enseñanza interdisciplinaria en la educación ambiental sobre los conocimientos, valores y actitudes ambientales de estudiantes de segundo ciclo básico. Revista Complutense de Educación, 27(3), 1139-1155. Recuperado el 19 de noviembre de 2016, de: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n3.47551
Vélez, W. (2013). Integración de saberes y formación integral en los estudios generales del siglo XXI. V Simposio Internacional de Estudios Generales. San Juan, Puerto Rico: Red Internacional de Estudios Generales (RIDEG).Recuperado el 19 de noviembre de 2016, de: http://www.rideg.org/wp-content/uploads/2014/04/Integraci%C3%B3n-de-saberes-y-formaci%C3%B3n-integral-en-los-estudios-generales-del-siglo-XXI.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.