Contribution of Science, Technology and Society education to the initial training of the agronomist
Keywords:
Agronomy, professional education, university instructionAbstract
Objective: The studies of Science, Technology and Society (CTS) help to broaden the perception of the community, as well as the conditions and implications of research and scientific and technological development. The article aims at presenting notions related to the curricular arrangement of CTS education in the agronomy career.
Methods: The documentary study and the critical analysis of the sources for the curricular arrangement proposed for the agronomy career were used.
Results: The paper suggests notions, styles, dimensions and potential of integration of CTS education from the main discipline of Agricultural Production providing students with a culture of sustainability ethics, and a sound review of the initial training of the Agronomist.
Conclusion: The notions that are contributed make it possible to increase the quality of the teaching-learning process of the main integrating subjects of the curriculum based on CTS education.
Downloads
References
Acevedo, J. (2004). Reflexiones sobre las finalidades de la enseñanza de las ciencias: educación científica para la ciudadanía. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 1(1), 3-16. Recuperado el 19 de junio de 2019, de https://reuredc.uca.es/index.php/eureka/article/download/3968/3546
Acevedo, J., Vázquez, A., & Manassero, M. (2003). Papel de la educación CTS en una alfabetización científica para todas las personas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 2(2), 80-111. Recuperado el 19 de junio de 2019, de http://reec.webs.uvigo.es/volumenes/volumen2/REEC_2_2_1.pdf
Acevedo, P., & Acevedo, J. (2002). Proyectos y materiales curriculares para la educación CTS: enfoques, estructuras, contenidos y ejemplos. Bordón, 54(1), 5-18. Recuperado el 19 de junio de 2019, de http://www.campus-oei.org/salactsi/acevedo19.htm
Asamblea Nacional del Poder Popular. (1 de junio de 2017). Bases del Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social hasta el 2030: Visión de la Nación, Ejes y Sectores Estratégicos. Recuperado el 3 de junio de 2019, de http://repositorio.geotech.cu/jspui/bitstream/1234/2723/1/Bases%20del%20Plan%20Nacional%20de%20Desarrollo%20Econ%C3%B3mico%20y%20Social%20hasta%20el%202030.pdf
Bravo, R., & Gil, M. J. (2017). Ciencia, tecnología, sociedad: ¿Qué estamos haciendo en el ámbito de la investigación en educación en ciencias? Enseñanza de las ciencias. 35(3), 29-49. Recuperado el 19 de junio de 2019, de http://www.raco.cat/index.php/Enseñanza/article/vieFile/329206/419794
Fuck, M., Körbes, C., & Invernizzi, N. (2011). El debate: CTS en la educación superior: oportunidades y desafíos de un área en transformación. Revista Iberoamericana CTS(20), 1-2. Recuperado el 18 de junio de 2019, de http://www.revistacts.net/elforo/400-cts-en-la-educacion-superior-oportunidades-y-desafios- de-un-área-en-transformación.
Garat, J., &, Fava, M. (2017). Formarse para… formarse con… La formación del ingeniero agrónomo en relación con el otro. Revista de la Facultad de Agronomía, 116(3): Especial:¨50¨aniversario de la formación en Extensión Rural, 45-50. Recuperado el 18 de junio de 2019, de https://revistas.unlp.edu.ar/revagro/article/view/6143
Horruitiner, P. (2006). El proceso de formación en la universidad cubana. Revista Pedagogía Universitaria, 11(3), 1-14. Recuperado el 3 de junio de 2019, de http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/viewFile/368/359
Morales, M., Moya, N., & Suárez, G. (. (2019). Ciencia Tecnología y Sociedad en la Educación Superior para el acompañamiento al desarrollo Agrario Sostenible. Revista Científica Agroecosistemas, 7(1), 75-80. Recuperado el 19 de junio de 2019, de https://aes.ucf.edu.cu/index.php/aes
Núñez, J. (1999). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Lo que la educación científica no debería olvidar. La Habana: Editorial Félix Varela.
Núñez, J. (2002). Filosofía y Estudios Sociales de la Ciencia. En F. Castro-Díaz-Balart, Cuba Amanecer del tercer milenio (págs. 171-191). Barcelona, España: Editorial Debate, S.A.
Núñez, J., & Alcazar, A. (2018). La Educacion Superior como agente del desarrollo local. Experiencias, avances, obstáculos. La Habana: Félix Varela.
Zepeda, M., & Lacki, P. (2000). Educación Agrícola Superior: una propuesta de estrategia de cambio. Serie Desarrollo Rural (Vol. XIII). Paris: Organización de las Naciones Unidas para la Agricultura y la Alimentación.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.