Virtual reality and learning about Telephone Outside Plants
Keywords:
Experimental education, technology education, Laboratory equipment, virtual university, ICTsAbstract
Objective: Virtual reality is a technology that has been increasingly introduced in university education. The use of virtual environments awakes students’ interest and contributes to sound learning. This paper aims at describing by means of virtual reality a telephone outside plant of Santiago de Cuba city to contribute to learning its components and developing skills to manage professionally such technology.
Method: The documentary analysis, observation, interviews and surveys were used in the diagnosis of the problem and in the characterization of the current state of the teaching-learning process of telephone outside plant contents.
Result: The use of virtual reality laboratory practice contributes to learning achievement and skills development on the basis of higher quality teaching and motivating instruction. Conclusion: The use of 3D images of the equipment used to introduce telephone outside plant contents enables the interaction of students with different real situations difficult to achieve within a physical laboratory due equipment limitations.
Downloads
References
Albino, R. (2019). Control de calidad del software. Conceptos de calidad. Historia y evolución. Normas y estándares ISO. Calidad de software. Medición de calidad. Fundamentos de la prueba del software. Tipos de prueba. Estudios de la calidad del software educativos. Recuperado el 5 de octubre de 2021, de https://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/5117
Arias, J. Á. (2020). Programación de una aplicación Android para la visualización de modelos 3D en realidad aumentada. Recuperado el 12 de agosto de 2021, de https://core.ac.uk/download/pdf/288886974.pdf
Asensio, J. (2020). Desarrollo de un simulador de conducción con realidad virtual y diferentes métodos de input en Unity3D. Recuperado el 14 de septiembre de 2021, de https://212.128.20.127/xmlui/handle/10317/8467.
Belmonte, J. L., Sánchez, S. P., Cevallos, M. B. & Meneses, E. L. (2019). Competencia digital de futuros docentes para efectuar un proceso de enseñanza y aprendizaje mediante realidad virtual. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (67), 1-15. Recuperado el 10 de septiembre de 2021, de http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/1327
Díaz, S. A., Díaz, J. I. & Arango, J. (2018). Clases de Historia en mundos virtuales: ¿cómo podemos mejorarlo? Campus virtuales: revista científica iberoamericana de tecnología educativa, 17(2), 81-91. Recuperado el 14 de septiembre de 2021, de http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/375
García, A. J. (2019). Aplicación de realidad mixta para la asistencia en tareas de ensamblaje. Recuperado el 10 de septiembre de 2021, de http://oa.upm.es/56072/1/TFG_ANTONIO_JAVIER_MARTIN_GARCIA.pdf
González, A. (2021). Laboratorios virtuales web como herramienta de apoyo para prácticas de ingeniería no presenciales. IN-RED 2020: VI Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red (págs. 542-549). Valencia, España: Editorial Universitat Politècnica de València. Recuperado el 10 de septiembre de 2021, de https://riunet.upv.es /handle/10251/166674
Matienzo, R. (2020). Evolución de la teoría del aprendizaje significativo y su aplicación en la Educación Superior. Dialektika: Revista de Investigación Filosófica y Teoría Social, 2(3), 17-26. Recuperado el 5 de octubre de 2021, de https://journal.dialektika.org/ojs/index.php/logos/article/view/15
Valencia, E. M., Palmero, J. R. & Rivas, E. S. (2019). Expectativas del uso académico de la realidad virtual en el área de comunicaciones. Roca. Revista científico-educacional, 15(4), 181-195. Recuperado el 5 de octubre de 2021, de https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1115
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.