Studying revolutions in Cuban education: A need of teachers training at the university
Keywords:
Educational revolution, teacher’s training, paradigm of educator, emotional commitmentAbstract
In Cuba, Revolution and education are overlapping processes, one might be impossible without the other. Three educational revolutions are identified and characterized in the paper; a definition for the term is given. Likewise, the role of teachers and educators contributing to the construction of socialism is discussed. After diagnosing pupils being trained as teachers of Marxism-Leninism and History, the lack of knowledge of the role of teachers and their contribution the educational program of the Revolution was revealed. This paper is aimed at describing the method of emotional commitment to paradigm of educators. This method helps to account the enrolment of professor of José Martí” College of Education in the task of doing a revolution in education and constructing socialism in Cuba. The novelty of the method is the revelation of the connection between landmarks and protagonists, a person who teachers’ trainees take as a paradigm in building their own personality and as the object of study in history of education research process they are carrying out.
Downloads
References
Buenavilla, R. (1995). Historia de la Pedagogía en Cuba. Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación.
Castro, F. (19 de septiembre de 1961). Discurso ante los compositores premiados en el concurso de canciones revolucionarias. En C. F., Ciencia, conciencia y trabajo político (págs. 2-3). La Habana: Política.
Castro, F. (7 de julio de 1981). Discurso pronunciado en el acto de graduación del Destacamento
Pedagógico “Manuel Ascunce Domenech”. La Habana: Empresa Impresoras Gráficas MINED.
Castro, F. (1987). Ideología, conciencia y trabajo político /1959-1986. La Habana: Editora Política.
Chávez, J. (1996). Bosquejo histórico de las ideas educativas en Cuba. La Habana: Pueblo y Educación.
Chávez, J. (2003). Aproximación a la teoría pedagógica cubana. (Curso 1). Congreso Pedagoggía 2003. La Habana: Educación cubana.
Consejo Superior de Universidades. (1962). La Reforma de la Enseñanza Superior en Cuba. La Habana: Colección Documentos.
Cossio, M. (2012). Metodología para la educación moral profesional de los estudiantes de carreras pedagógicas en la microuniversidad. Tesis de doctorado . La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas "Enrique José Varona".
EcuRed. (2012). Revolución educacional en Cuba. Recuperado el 28 de setiembre de 2012, de EcuRed 28-9 12:
http://www.ecured.cu/index.php?title=Especial%3ABuscar&search=revolucion+educacionaly go=
Gómez, L. (2003). Conferencia especial del Ministro de Educación en el Congreso Pedagogía "El Desarrollo de la Educación en Cuba". Congreso Pedagogía 2003. Ciudad de la Hababa: Educación cubana.
López, J., Chávez, J., Rosés, M., Esteva, M., Ruiz, A., y Pita, B. (1996). El carácter científico de la Pedagogía en Cuba. La Habana: Pueblo y Educación.
Massón, R., Llivina, M., y Arencibia, M. (2011). Estudio comparativo en la formación de profesores de Secundaria Básica. La Habana: Educación Cubana.
Partido Comunista de Cuba. (1976). Tesis y resoluciones del 1er Congreso del PCC. Ciudad de la Habana: Ciencias Sociales.
Partido Comunista de Cuba. (1978). Plataforma Programática del Partido Comunista de Cuba. La Habana: Ciencias Sociales.
Partido Comunista de Cuba. (1990). Informe Central al I, II y III Congreso del Partido Comunista. La Habana: Editora Política.
Partido Comunista de Cuba. (2012). Lineamiento de la política económica y social del Partido y la Revolución. Ciudad de la Habana.
Viamontes, E. (2012). Las actitudes pedagógicas en la formación del profesional de la educación. Universidad de Ciencias Pedagógicas "José Martí": Inédito.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.