The experimental scientific method in Physics laboratory lessons

Authors

Keywords:

Experimental scientific method, Physics lab, learning by research model

Abstract

This article deals with the application of the experimental scientific method in the teaching and learning process in Mathematics-Physics career as a part of learning by researching model. The study of references and the analysis of former research findings allow identifying significant achievements in the last ten years, mainly about the application of the method and also the use of virtual experiments and simulation in teaching Physics. However, there are several shortcomings of procedural nature that hinder the students’ appropriation of the method.  The main finding is a proposal of a teaching alternative to achieve the learning of the experimental scientific method and its procedures by the students.  Finally, that teaching alternative is illustrated in a particular Physics laboratory lesson

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almarales, R., & Gómez, J. (2013). La preparación de entrenadores de concurso de Física. Transformación, 9(2), 101-112. Recuperado de http://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/94/92.

Andrés, M., Pesa, A., & Moreira, A. (2006). El trabajo de laboratorio en cursos de física desde la teoría de campos conceptuales. Ciência e Educação, 12(2), 129-142. Recuperado de http://www.fc.unesp.br/#!/ciedu.

Brito, R. (2014). La formación de una cultura científico ambientalista a partir de la obra martiana. Transformación, 10(1), 100-108. Recuperado de http://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/24/24.

Crespo, E., Álvarez, T., & Bernaza, G. (2005). Las prácticas de Laboratorio Docentes en la enseñanza de la Física. Recuperado el 10 de enero de 2015, de http://www.monografias.com/trabajos29/practicas-laboratorio/practicas-laboratorio.shtml.

Gil, D., Cruz, A., Valdés, P., Furió, M., Carrascosa, J., Colado, J., y otros. (1996). Temas escogidos de Didáctica de la Física. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Higa, I., & Boaventura, O. (abr-jun de 2012). A experimentação nas pesquisas sobre o ensino de Física: fundamentos epistemológicos e pedagógicos. Educar em Revista, 44, 75-92. Recuperado de http://www.educaremrevista.ufpr.br.

Horta, F., & González, A. (2012). La cultura científica y la desfactualización de la enseñanza de la Física. Revista Cubana de Física, 29(2), 62-69. Recuperado de http://web.a.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=49eea71b-116e-45cb-a747-692d4297fb2a.

Hurtado, A., Lombana, C., Ocaña, O., & Fonseca, M. (2007). Perspectivas de trabajo para un planteamiento integrado del experimento y la simulación en la enseñanza de la física. Revista Cubana de Física, 24(1), 15-17. Recuperado de http://web.a.ebscohost.co.

Landa, L. C. (2002). La superación postgraduada en Física para los profesores del municipio de Camagüey. Tesis de maestría inédita. Camagüey: Universidad de Camagüey.

Legañoa, M. (1999). Empleo de los Materiales Educativos Computarizados en la Enseñanza del Electromagnetismo para Ciencias Técnicas. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Centro de Estudios de Ciencias de la Educación CECEDU, Universidad de Camagüey.

Legañoa, M., Hernández, M., & Pérez, L. (2015). El aprendizaje autónomo de la física: web didáctica de electromagnetismo para estudiantes de ingeniería eléctrica. Transformación, 11(1), 38-48. Recuperado de http://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/5/5.

Marinel, F., & Lopes de Almeida, J. (2006). Uma interpretacao para dificuldades enfrentadas pelos estudantes em um laboratorio didatico de Fısica. Revista Brasileira de Ensino de Fısica, 28(4), 497-505. Recuperado de http://www.sbfisica.org.br/rbef/indic.

Márquez, R. (2011). Evolución histórica de las principales tendencias en el experimento docente de las Ciencias Naturales Experimentales en Cuba. Transformación, 7(1), 23-36. Recuperado de http://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/44/42.

Pozas, W., Marrero, O., & Rodríguez, I. (2014). Estrategia de preparación de los docentes para la elevación de la calidad de su desempeño. Transformación, 10(2), 109-121.http://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/115/110.

Sampedro, R., Garlobo, M., & Roca, H. (2014). El aprendizaje significativo, la formación de valores y la motivación en el estudio de la personalidad. . Transformación, 10(2), 12-14. Recuperado de http://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/106/102.

Valdés, P., Valdés, R., Fundora, J., Pedroso, F., Moltó, E., & Pérez, Z. (2002). Enseñanza de la Física Elemental. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Villarreal, M., Lobo, H., Gutiérrez, G., Briceño, J., Rosario, J., & Díaz, J. (2005). La enseñanza de la Física en el nuevo milenio. Academia, 4(8), 3-4. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/16941/2/articulo1.pdf.

Downloads

Published

2024-10-27

How to Cite

The experimental scientific method in Physics laboratory lessons. (2024). Transformación, 12(1), 87-100. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/354