The sociocultural agents as heritage educators in the urban historical center
Keywords:
community education, community agencies, community leaders, cultural heritageAbstract
Objective: To characterize the sociocultural agents’ performance as heritage educators in the Urban Historical Center of the city of Matanzas at present.
Methods: The research explores a heterogeneous sample of the heritage institutions. The authors rely on methods and techniques given from a perspective of mixed investigation.
Result: It offers a picture of the sociocultural agents working at heritage institutions of the Urban Historical Center of Matanzas, keeping in mind their profile, education and professional activity.
Conclusion: The comprehensive management of the heritage becomes pertinent starting from the necessity of preserving the inherited material and non-material goods. The role of executives, specialist and technicians is quite relevant. You could verify the quality of these professionals and their work with the community. The assessment of these professionals’ competence and performance was possible.
Downloads
References
Cebey Sánchez, J. A., Villalón Legrá, G. y Mederos Jiménez, Y. (2023). Propuesta de contenidos para el estudio del paisaje cultural en la formación del Gestor Sociocultural. Mendive. Revista de Educación, 21(1), e3068. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3068
Calvas, M. G., Espinoza, E. E., y Herrera, L. (2019). Fundamentos del estudio de la historia local en las ciencias sociales y su importancia para la educación ciudadana. Revista Conrado, 15(70), 193-202. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1124/1133
Calvas Ojeda, M. G., Espinoza Freire, E. E. y Herrera Martínez, L. (2019). Fundamentos del estudio de la historia local en las ciencias sociales y su importancia para la educación ciudadana. Revista Conrado, 15(70), 193-202. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1124/1133
Castro Calviño, L. y López Facal, R. (2019). Educación patrimonial: necesidades sentidas por el profesorado de infantil, primaria y secundaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 33(1), 49-82. https://recyt.fecyt.es/index.php/RIFOP/article/view/72020/43601
Castro Cáceres, R. A. (2020). Sentidos de la educación inclusiva desde comunidades educativas de la provincia de concepción, Chile. Educación Inclusiva, 13(2), 85-99. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/571/576
Fontal Merillas, O. y García Ceballos, S. (2019a). Evaluación de programas de Educación Patrimonial: estándares de calidad. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 34(1), 1-15. https://doi.org/10.18239/ensayos.v34i1.2039
Fontal Merillas, O. y García Ceballos, S. (2019b). Las plataformas 2.0 como herramienta de aprendizaje y adquisición de competencias en educación patrimonial. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 33(3), 285-306. https://recyt.fecyt.es/index.php/RIFOP/article/view/73351/47457
García-Ceballos, S., Aso, B., Navarro-Neri, I., y Rivero, P. (2021). La sostenibilidad del patrimonio en la formación de los futuros docentes de Educación Primaria: compromiso y práctica futura. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 96(35.3), 87–108. https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.3.91437
Hernández-de la Cruz, J. M., Rivero, M. P., García-Ceballos, S. y Peñate, A. G. (2021). La educación artística y patrimonial en los museos de Matanzas, Cuba. Evaluación de competencias clave. Arte, Individuo y Sociedad, 33(4), 1211-1234. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/71381/4564456558533
Hernández de la Cruz, J. M., Rivero Gracia, M. P., Peñate Villasante, A. G. y Hernández Campos, I. (2022). La educación y comunicación patrimonial en el Castillo San Severino. Museo de la Esclavitud. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 579-592. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3084/3031
Hernández Godoy, S. T., Collazo Usallán, G. M. y Soler Marchán, S. D. (2020). Riesgos, vulnerabilidad y patrimonio. Huracanes y museos en Cuba en el siglo XXI. Revista de Museología, (79), 135-151. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7764393
Jacomino Ruiz, A. (2019). Una localidad desarrollada por su patrimonio inmaterial: la música cienfueguera. Universidad y Sociedad, 11(3), 73-80. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1225/1263
Jiménez Arévalo, G. A., Plaza Soledispa, A. E. & Echeverría Reyes, P. P. (2019). Museos temáticos como recurso di-dáctico para la enseñanza y aprendizaje de las ciencias sociales. Revista Conrado, 15(66), 116-122. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/888/915
Pablos, L. y Fontal, O. (2018). Educación patrimonial orientada a la inclusión social para personas con TEA: los museos capacitantes. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación para inclusión social, 13, 33-52. http://dx.doi.org/10.5209/ARTE.60129
Peñate Villasante, A. G. y Hernández de la Cruz, J. M. (2021). Las prácticas interpretativas y la enseñanza de las artes en los museos. Atenas, 2(54), 157 - 171. https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/78/124
Peñate Villasante, A. G. y Jiménez Pérez, G. A. (2020). La educación patrimonial en los miembros de la comunidad del Centro Histórico Urbano de Matanzas. Atenas, 2(50), 66-84. https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/295/480
Rodríguez Vallejo, E., Valdivia Martínez, I. y Santos Abreu, I. C. (2022). Una visión de la Educación Patrimonial en Cuba desde la investigación. Revista Varela, 22(61), 57-66. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1329/2411
Romero Bello, E., Gómez Morales, Y. y Aguiar García, G. Y. (2022). Metodología para el desarrollo de la educación patrimonial en escolares de la escuela primaria. Revista de Gestión del Conocimiento y el Desarrollo Local. 9(1), 96-107. https://revistas.unah.edu.cu/index.php/RGCDL/article/view/1561/2909
Soler, S. D. (2020). La perspectiva sociocultural para la actuación patrimonial con actores sociales y articulantes en el desarrollo local. Revista Universidad y Sociedad, 12(6), 31-40. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1807/1803
Soler, S. D., Hernández, E., Medina, O. y García, R. Y. (2022). La sistematización de experiencias académicas vinculadas al modelo de gestión del patrimonio histórico cultural y natural en la Universidad de Cienfuegos. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 568-578. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3083/3030
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.