The sociocultural agents as heritage educators in the urban historical center

Authors

Keywords:

community education, community agencies, community leaders, cultural heritage

Abstract

Objective: To characterize the sociocultural agents’ performance as heritage educators in the Urban Historical Center of the city of Matanzas at present.

Methods: The research explores a heterogeneous sample of the heritage institutions. The authors rely on methods and techniques given from a perspective of mixed investigation.

Result: It offers a picture of the sociocultural agents working at heritage institutions of the Urban Historical Center of Matanzas, keeping in mind their profile, education and professional activity. 

Conclusion: The comprehensive management of the heritage becomes pertinent starting from the necessity of preserving the inherited material and non-material goods. The role of executives, specialist and technicians is quite relevant. You could verify the quality of these professionals and their work with the community. The assessment of these professionals’ competence and performance was possible.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Guillermo Alfredo Jiménez Pérez, Universidad de Matanzas, Cuba

     Licenciado en Estudios Socioculturales, Doctor en Ciencias de la Educación. Se desempeña como docente e investigador en la Universidad de Matanzas, Cuba. Imparte asignaturas en el pregrado y el posgrado con temáticas relacionadas a la gestión integral del patrimonio, la Museología, la gestión del conocimiento, de proyectos y evaluación de impactos.

References

Cebey Sánchez, J. A., Villalón Legrá, G. y Mederos Jiménez, Y. (2023). Propuesta de contenidos para el estudio del paisaje cultural en la formación del Gestor Sociocultural. Mendive. Revista de Educación, 21(1), e3068. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3068

Calvas, M. G., Espinoza, E. E., y Herrera, L. (2019). Fundamentos del estudio de la historia local en las ciencias sociales y su importancia para la educación ciudadana. Revista Conrado, 15(70), 193-202. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1124/1133

Calvas Ojeda, M. G., Espinoza Freire, E. E. y Herrera Martínez, L. (2019). Fundamentos del estudio de la historia local en las ciencias sociales y su importancia para la educación ciudadana. Revista Conrado, 15(70), 193-202. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1124/1133

Castro Calviño, L. y López Facal, R. (2019). Educación patrimonial: necesidades sentidas por el profesorado de infantil, primaria y secundaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 33(1), 49-82. https://recyt.fecyt.es/index.php/RIFOP/article/view/72020/43601

Castro Cáceres, R. A. (2020). Sentidos de la educación inclusiva desde comunidades educativas de la provincia de concepción, Chile. Educación Inclusiva, 13(2), 85-99. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/571/576

Fontal Merillas, O. y García Ceballos, S. (2019a). Evaluación de programas de Educación Patrimonial: estándares de calidad. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 34(1), 1-15. https://doi.org/10.18239/ensayos.v34i1.2039

Fontal Merillas, O. y García Ceballos, S. (2019b). Las plataformas 2.0 como herramienta de aprendizaje y adquisición de competencias en educación patrimonial. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 33(3), 285-306. https://recyt.fecyt.es/index.php/RIFOP/article/view/73351/47457

García-Ceballos, S., Aso, B., Navarro-Neri, I., y Rivero, P. (2021). La sostenibilidad del patrimonio en la formación de los futuros docentes de Educación Primaria: compromiso y práctica futura. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 96(35.3), 87–108. https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.3.91437

Hernández-de la Cruz, J. M., Rivero, M. P., García-Ceballos, S. y Peñate, A. G. (2021). La educación artística y patrimonial en los museos de Matanzas, Cuba. Evaluación de competencias clave. Arte, Individuo y Sociedad, 33(4), 1211-1234. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/71381/4564456558533

Hernández de la Cruz, J. M., Rivero Gracia, M. P., Peñate Villasante, A. G. y Hernández Campos, I. (2022). La educación y comunicación patrimonial en el Castillo San Severino. Museo de la Esclavitud. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 579-592. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3084/3031

Hernández Godoy, S. T., Collazo Usallán, G. M. y Soler Marchán, S. D. (2020). Riesgos, vulnerabilidad y patrimonio. Huracanes y museos en Cuba en el siglo XXI. Revista de Museología, (79), 135-151. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7764393

Jacomino Ruiz, A. (2019). Una localidad desarrollada por su patrimonio inmaterial: la música cienfueguera. Universidad y Sociedad, 11(3), 73-80. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1225/1263

Jiménez Arévalo, G. A., Plaza Soledispa, A. E. & Echeverría Reyes, P. P. (2019). Museos temáticos como recurso di-dáctico para la enseñanza y aprendizaje de las ciencias sociales. Revista Conrado, 15(66), 116-122. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/888/915

Pablos, L. y Fontal, O. (2018). Educación patrimonial orientada a la inclusión social para personas con TEA: los museos capacitantes. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación para inclusión social, 13, 33-52. http://dx.doi.org/10.5209/ARTE.60129

Peñate Villasante, A. G. y Hernández de la Cruz, J. M. (2021). Las prácticas interpretativas y la enseñanza de las artes en los museos. Atenas, 2(54), 157 - 171. https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/78/124

Peñate Villasante, A. G. y Jiménez Pérez, G. A. (2020). La educación patrimonial en los miembros de la comunidad del Centro Histórico Urbano de Matanzas. Atenas, 2(50), 66-84. https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/295/480

Rodríguez Vallejo, E., Valdivia Martínez, I. y Santos Abreu, I. C. (2022). Una visión de la Educación Patrimonial en Cuba desde la investigación. Revista Varela, 22(61), 57-66. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1329/2411

Romero Bello, E., Gómez Morales, Y. y Aguiar García, G. Y. (2022). Metodología para el desarrollo de la educación patrimonial en escolares de la escuela primaria. Revista de Gestión del Conocimiento y el Desarrollo Local. 9(1), 96-107. https://revistas.unah.edu.cu/index.php/RGCDL/article/view/1561/2909

Soler, S. D. (2020). La perspectiva sociocultural para la actuación patrimonial con actores sociales y articulantes en el desarrollo local. Revista Universidad y Sociedad, 12(6), 31-40. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1807/1803

Soler, S. D., Hernández, E., Medina, O. y García, R. Y. (2022). La sistematización de experiencias académicas vinculadas al modelo de gestión del patrimonio histórico cultural y natural en la Universidad de Cienfuegos. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 568-578. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3083/3030

Downloads

Published

2024-08-17

How to Cite

Jiménez Pérez, G. A., & Santana Finalé, H. M. (2024). The sociocultural agents as heritage educators in the urban historical center. Transformación, 20(2), 356-369. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/400