Developing complex skills in the architecture major: a new approach to teaching

Authors

  • Arq. Joaquín Ovidio Álvarez García Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz Author

Keywords:

basic skills, developmental process, methodology, curriculum

Abstract

The paper is focused on the process of representing, considered as a basic professional macro-skill for architecture students’ performance. The formative process has traditionally been designed following repeating drills procedures resulting in a mechanical instrumentation development with little intellectual demands and consequently limiting graduates’ potentials. Modeling the development of graphic skills as a process enables the researcher to recognize the abilities and habits involved and the necessary knowledge. This framework allows designing a methodology for training this complex skill, reorganizing the discipline and subject syllabi and in turn strengthening the quality of the teaching process and graduates’ qualifications.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Arq. Joaquín Ovidio Álvarez García , Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz

    Profesor Titular del Departamento de Arquitectura de la Facultad de Construcciones. Es Doctor en Ciencias Pedagógicas y Máster en Ciencias de la Educación. Se ha desempeñado como docente de este nivel durante 36 años de los que ha dedicado los últimos 15 al tema del desarrollo de habilidades profesionales del arquitecto.  

References

Álvarez, C. (1996). Hacia una escuela de excelencia. Ciudad de La Habana: Academia.

Álvarez, C. (1998). Lecciones de Didáctica General. Medellín: Edinalco Ltd.

Álvarez, J. (2000). La organización de la disciplina Técnicas de Comunicación y el desarrollo de la representación gráfica en el arquitecto. Tesis de maetría inédita. Camagüey: Universidad de Camagüey.

Álvarez, J. (2002). El desarrollo de la representación gráfica en el arquitecto. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Universidad de Camagüey.

Barreto, G. (1999). El perfeccionamiento del diseño didáctico del componente laboral en la Carrera de Ingeniería Civil. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Universidad de Camagüey.

Cabrera, A. (2000). Acerca del proceso de diseño: una visión. Ciudad de La Habana: Instituto Superior de Diseño Industrial.

Cruz, S. (1997). La actuación profesional del arquitecto en la base del diseño de la disciplina Tecnología y Dirección de la Construcción”. Tesis doctoral inédita. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.

Fundora, G. (2012). Pensar, hacer, enseñar. Un legítimo todo de lo real profesional a lo académico modelado. VIII Congreso de Educación Superior. Universidad 2012. Ciudad de La Habana.

Gallo, X., & Estévez, L. (2014). Habilidad del sketching en la formación del diseño en los estudiantes de arquitectura. IX Congreso de Educación Superior Universidad. Ciudad de La Habana.

González, E. (2013). Buenas prácticas docentes y desarrollo profesoral: problemas y soluciones. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

González, V. (1995). Psicología para educadores. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Leontiev, A. N. (1981). Actividad, conciencia, personalidad. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Loyola, M., & Goldsack, L. (2010). Constructividad y Arquitectura (1ra ed.). Santiago: Facultad de

Arquitectura y Urbanismo. Universidad de Chile. Obtenido de http://www.uchile.cl/constructividad

Ministerio de Educación Superior. (2007). Plan de Estudios D. Versión presencial, carrera Arquitectura y Urbanismo. Ciudad de La Habana: Instituto Superior Politécnico “José Antonio Echeverría”. .

Nisbet, J., & Shucksmith, J. (1985). Estrategias de aprendizaje. Madrid: Santillana.

Padrón, A., & de la Rúa, M. (julio-diciembre de 2013). Análisis de validación de resultados del proyecto de investigación: particularidades de la enseñanza de la ingeniería y la arquitectura. Revista Referencia Pedagógica, CREA, CUJAE. Año 2013. No.1. ISSN: , 1(2). Obtenido de http://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/29/37

Paredes, M., Alpízar, R., & Martín, L. (2014). El discurso del arquitecto, un acercamiento al lenguaje gráfico artístico en su formación profesional. IX Congreso de Educación Superior. Universidad 201. Ciudad de La Habana.

Rodríguez, M. (2001). El modelo holístico para la enseñanza y el aprendizaje de la Geometría Descriptiva. Tesis doctoral inédita. Camagüey. CECEDUC: Universidad de Camagüey .

Rosental, M., & Iudín, P. (1981). Diccionario Filosófico. Ciudad de La Habana: Editora Política.

Rubistein, J. L. (1969). Principios de psicología general. Ciudad de La Habana: Editora Revolucionaria.

Downloads

Published

2024-09-02

How to Cite

Developing complex skills in the architecture major: a new approach to teaching. (2024). Transformación, 12(3), 326-337. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/408