English lessons contribution to the learning of Spanish spelling rules

Authors

  • M. Sc. Orlando Alberteris Galván Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz” Author
  • M. Sc. Viviana Cañizares Hinojosa Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz” Author
  • M. Sc. Bertha Revilla Sabín Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz” Author

Keywords:

Language learning, vocabulary, spelling rules, interdisciplinary comprehensive approach to vocabulary

Abstract

This paper is aimed at describing the findings of a study of English lessons contribution to the learning of Spanish spelling rules by first year Bachelor of Education students. The lexicon under study is mainly made up of cognate words of Latin origin because.  The framework presented supports procedures are based on the process of nominations, namely affixation, favoring the learning of spelling rules.  A system of tasks was modeled following two phases according to the complexity of the vocabulary and spelling rules used. The findings have contributed to a better understanding of spelling rules and as well as to foster students linguistic competence development both in the mother and target languages. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • M. Sc. Orlando Alberteris Galván , Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

    Máster en Ciencias y Profesor Auxiliar,  se desempeña como Jefe del Departamento de Lenguas Extranjeras. De la sede “José Martí”. 

  • M. Sc. Viviana Cañizares Hinojosa , Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

    Máster y Profesor Auxiliar y Profesor Principal de la disciplina Práctica de la Lengua Inglesa. Es autora de publicaciones sobre la enseñanza de la habilidad de lectura y vocabulario. 

  • M. Sc. Bertha Revilla Sabín , Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

    Máster en Ciencias y Profesor Auxiliar. Se desempeñó como jefe de carrera de Lenguas Extranjeras y actualmente trabaja como docente en la disciplina Práctica Integral de la Lengua Inglesa.  

References

Álamo N.C. (2011). Prefijos y sufijos. Ejercicios prácticos. Santiago de Cuba: Ediciones Centro de Lingüística Aplicada.

Antich de León, R., Gandarias, D., & López, N. (1987). Metodología de la enseñanza de las lenguas extranjeras. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Antrushina, G. B., Afanasieva O. V., Morozova N.N. (2004). English Lexicology. Moscow: Drofa.

Balmaseda, O. (2001). Enseñar y Aprender Ortografía. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Balmaseda, O. (1999). Direcciones del trabajo ortográfico. En R. Mañalich, Taller de la palabra (págs. 262273). Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Bauer, L. (1983). English Word-Formation . Cambridge: Cambridge University Press.

Channell, J. (1981). Applying semantic theory to vocabulary teaching. English Language Teaching Journal 35/2: 115-22.

Enríquez O’Farrill I. (2010). Integrated English Practice I.La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Evelyn, H., & Brown, C. (1986). Vocabulary, Semantics, and Language Education. New York: Cambridge University Press.

Figueroa-Esteva, M. (1988). Principios de organización del lenguaje. Ciudad de La Habana: Academia.

González R. (2002). El tratamiento lexicográfico de las raíces sufijas y prefijas. En Cuestiones de Lexicografía. Galicia: Editorial Tris-Tram (pág. 108).

M., S. B. (2009). Razonamientos en torno al desarrollo de la conciencia ortográfica desde una orientación metacognitiva. Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí” .

Machado, M. T. (1999). La efectividad del trabajo con el vocabulario. En R. Mañalich, Taller de la palabra (págs. 251-261). Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

McCarthy, M. (1996). Vocabulary. Oxford: Oxford University Press.

Ministerio de Educación. (1973). Ortografía (Facultad obrera campesina). Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Rodríguez Montenegro, J. (1982). A Course in English Lexicology. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Rodríguez, L., & Balmaseda, O. A. (2008). Ortografía para todos. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Ruth, G., & Redman, S. (1986). Working with words: A guide to teaching and learning vocabulary. New York: Cambridge University Press.

Valera S. (2005). La formación de palabras. Madrid: Editorial Gredos.

Downloads

Published

2024-12-14

How to Cite

English lessons contribution to the learning of Spanish spelling rules. (2024). Transformación, 11(2), 27-37. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/459

Most read articles by the same author(s)