Autonomous learning of physics with the aid of a web site on electromagnetism

Authors

  • Dra. C. María de los Ángeles Legañoa Ferrá Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz” Author
  • M. Sc. Manuel Hernández Wolpes Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz” Author
  • M.Sc. Lázaro Pérez Acosta Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz” Author

Keywords:

autonomous learning, web didactic materials, learning design, learning standards

Abstract

The paper argues the key role of ICT in autonomous learning of physics. The use of eb didactic materials in guiding autonomous learning in Cuban Higher Education is examined together with and account of autonomous learning guiding tasks in progress under the auspice of “Enrique José Varona” Center for Science of Education at the University of Camagüey. Likewise, the experience of the Physics Department in designing web didactic materials by means of Exelearning software is described. The standards being used in Physics courses and the features characterizing the Physics Web Didactics for Physics II are fully explained. The paper closes with the finding of the test given to a group of Electric Engineering second year students in 2012-2013 academic years.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dra. C. María de los Ángeles Legañoa Ferrá , Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

    Doctora en Ciencias Pedagógicas y Profesora Titular del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación “Enrique José Varona”, adicionalmente imparte Física para las carreras de ingenierías. Ha sido profesora invitada en varias universidades de México y República Dominicana. Desarrolla investigaciones en las líneas de desarrollo profesional docente, empleo de las TIC en la Educación Superior, formación tecno-científica. 

  • M. Sc. Manuel Hernández Wolpes , Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

    Egresado de Licenciatura en Física de la Universidad de Oriente y Máster en Ciencias Físicas de La Universidad de La Habana. Se desempeña como Profesor Auxiliar  del Departamento de Física e imparte esta disciplina en las carreras de Ingeniería Eléctrica, Civil, Química y Mecánica. Investiga los materiales superconductores de alta temperatura crítica (SAT). 

  • M.Sc. Lázaro Pérez Acosta , Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

    Egresado de Licenciatura en Física de la Universidad de Oriente y Máster en Ciencias Físicas de La Universidad de La Habana. Se desempeña como Profesor Asistente de Física e investiga los materiales superconductores de alta temperatura crítica, tema en el que actualmente realiza sus estudios doctorales. 

References

Alvarez, C. (2009). Siscomfis: Simulaciones computacionales de Física. Camagüey: Universidad de Camagüey, Centro Nacional de Derecho de Autor, resisto 365-2009.

Bartolomé, A. (Abril de 2004). Monográfico de Blended Learning. Pixel Bit, 23(4), recuperado el 15 de mayo del 2012 de http://www.sav.us.es/pixelbit/articulos/n23/n23art/artpre.htm.

Biggs, J. (1999). Teaching for Quality Learning at University. Buckingham: SRHE and Open University Press.

Cabero, J., & Gisbert, M. (2005). La formación en Internet. Guía para el diseño de materiales formativos. Sevilla: MAD-Eduforma-Trillas.

González, A. (15 de julio de 2012). Patrones en aprendizaje: concepto, aplicación y diseño de un patrón. RED. Revista de Educación a Distancia(31), recuperado el 20 de septiembre del 2012 en http://www.um.es/ead/red/31/.

Horruitiner, P. (2007). Una nueva generación de planes de estudio. Revista Pedagogía Universitaria, XII(4), 133-157.

Johnson, L., Adams, S., & Cummins, M. (2012). The NMC Horizon Report: 2012 Higher Education Edition. Austin: The New Media Consortium.

Legañoa, M. (1999). Empleo de los Materiales Educativos Computarizados en la Enseñanza del Electromagnetismo. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Universidad de Camagüey.

Legañoa, M. (2010). Guías didácticas para la modalidad semipresencial, material del curso de Guías didácticas. Camagüey: Universidad de Camagüey. Inédito.

Lockyer L., B. S. (2009). Handbook of Research on Learning Design and Learning Objects: Issues, Applications, and Technologies. Information Science Reference, USA.

Teachers' Aids on Creating Content for Learning Environments (TACLE). (2009). The e-learning handbook for classroom teachers. (J. Hughes, Ed.) Brussels.

UNESCO. (2009). Nuevas dinámicas de la Educación Superior. Conferencia Mundial de Educación Superior. París: Recuperado el 27 de noviembre de 2009 de http: www.unesco.org/es/wche2009/resources/the-new-dynamics/.

Downloads

Published

2024-12-14

How to Cite

Autonomous learning of physics with the aid of a web site on electromagnetism. (2024). Transformación, 11(1), 38-49. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/474

Most read articles by the same author(s)