Difficulties in the design of mathematical tasks for procedural development of variation and change processes: a study with Dominican teachers

Authors

Keywords:

mathematical tasks, mathematics teaching, secondary education

Abstract

Objective: Characterize the difficulties that Dominican teachers face when designing mathematical tasks that promote the procedural development of variation and change processes in the sixth grade of secondary education.

Methods: A non-experimental, cross-sectional and descriptive study was carried out in the Educational District 08-03 of Santiago de los Caballeros, Dominican Republic. 18 mathematics teachers participated, to whom semi-structured interviews were applied to explore their knowledge of mathematical content and preferences in task design. The didactic structures of the mathematical tasks designed by the teachers were also analysed, both for class work and for independent study.

Result: Although teachers demonstrated confidence in their ability to address content related to processes of variation and change in sixth grade, difficulties were identified in task design. The lack of objective clarity, the repetition of analogous problems, the limited use of semiotic registers, the little use of strategies that encourage the formulation of questions and the exchange of ideas between students and poor planning were some factors that gave rise to debates.

Conclusion: To overcome these difficulties, professional training actions are recommended that delve into mathematical concepts such as variation and change, as well as strategies for their effective teaching. Encourage collaboration between teachers to share teaching resources and successful experiences in task design, and implement digital tools that allow the creation of simulations, interactive graphics and other ways to represent concepts such as variation and change.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Báez, A. M., Martínez-López, Y., Pérez, O. L., & Pérez, R. (2017). Propuesta de tareas para el desarrollo del pensamiento variacional en estudiantes de ingeniería. Formación universitaria, 10(3), 93-106. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000300010

Báez, A. M., Pérez-González, O. L., & Triana-Hernández, B. (2017). Propuesta didáctica basada en múltiples formas de representación semiótica de los objetos matemáticos para desarrollar el proceso de enseñanza aprendizaje del cálculo diferencial. Academia y Virtualidad, 10(2), 20-30. https://doi.org/10.18359/ravi.2743

Báez Ureña, N. L., Blanco Sánchez, R., & Heredia Soriano, W. (2022). Los problemas de optimización en el cálculo diferencial de una variable. Transformación, 18(2), 317-335. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v18n2/2077-2955-trf-18-02-317.pdf

Ballester Pedroso, S., García la Rosa, J. E., Almeida Carazo, B. A.,…, & Fernández Peña, C. L. (2018). Didáctica de la Matemática. Tomo I. Editorial Universitaria Félix Varela. https://es.scribb.com/document/684287258/Didactica-de-la-Matematica-Tomo-I-Sergio-Ballester-Pedroso-Coordinador

Bautista Lopez, M. D., Casallo Chanco, F., Ruiz Quispe, G. M., & Talavera-Mendoza, F. (2023). La complejidad de las tareas auténticas estimadas desde el contexto real del desarrollo docente. Educación Matemática, 35(2), 116-144. https://doi.org/10.24844/EM3502.05

Burgos, M., & Chaverri Hernández, J. J. (2024). Variación de problemas de proporcionalidad para ayudar a los alumnos a superar sus dificultades. Una experiencia con futuros maestros. Educación Matemática, 36(2), 92-124. https://doi.org/10.24844/EM3602.04

Byas, R., & Blanco, R. (2019). Didáctica de la Matemática nivel secundario. Editorial Universitaria UASD.

Cabezas, C, & Mendoza, M. R. (2016). Manifestaciones Emergentes del Pensamiento Variacional en Estudiantes de Cálculo Inicial. Formación Universitaria, 9(6), 13-26. https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000600003

Codreanu, E., Sommerhoff, D., Huber, S., Ufer, S., & Seidel, T. (2020). Between authenticity and cognitive demand: Finding a balance in designing a video-based simulation in the context of mathematics teacher education. Teaching and Teacher Education, 95, 103-146. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103146

Gasco-Txabarri, J. (2017). La resolución de problemas aritmético - algebraicos y las estrategias de aprendizaje en matemáticas. Un estudio en educación secundaria obligatoria. Relime, Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 20(2), 167-192. https://doi.org/10.12802/relime.17.2022

Guerrero-Morales, L., & De Losada, M. F. (2024). Una mirada a la teoría de representaciones semióticas de Duval desde el pensamiento manifestado por participantes en las olimpiadas colombianas de matemáticas. South Florida Journal of Development, 4(3), 1433–1453. https://doi.org/10.46932/sfjdv4n3-030

Henríquez-Rivas, C., & Verdugo-Hernández, P. (2023). Diseño de tareas en la formación inicial docente de matemáticas que involucran las representaciones de una función. Educación Matemática, 35(3), 178-208. https://doi.org/10.24844/EM3503.06

La Rosa Mesigñak, M. C., Sarduy Nápoles, D. & Espindola Artola, A. (2024). Propuesta metodológica orientada a la gestión didáctica de la estimulación de la habilidad argumentar desde la matemática. Paradigma, XLV(1), e2024006. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2024.e2024006.id1317

Leocadio, P., Quintana Valdés, A., & Buden Serrano, I de la C. (2024). El proceso de enseñanza-aprendizaje de las Matemáticas en la Universidad Autónoma de Santo Domingo. Desafíos. VARONA, Revista Científico-Metodológica, (79), Epub 12-Ene-2024. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100008

Martín, A. V., Mola, C. E., & Matías, C. E. (2023). Desarrollo profesional del docente universitario de Matemática en la República Dominicana. Transformación, 19(1), 148-162. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v19n1/2077-2955-trf-19-01-195.pdf

Mola Reyes, C. E., Castro Araujo, E. A., Sampedro Ruiz, R., & Espindola Artola, A. (2017). La comprensión en el proceso de resolución de los problemas de planteo algebraico. Revista Bases de la Ciencia, 2(2), 51-63. http://revistas.utm.edu.ec/index.php/Basedelaciencia/article/view/894/790

Montes de Oca, N. (2020). La formación didáctico-matemática de docentes: Resultados teóricos. Revista Paradigma, XLI, 271-288. http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/867/790

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico, OCDE. (2023). PISA 2022. Programa para la Evaluación Internacional de los Estudiantes. Informe español (Volumen I). Editorial Instituto Nacional de Evaluación Educativa. https://www.libreria.educacion.gob.es/ebook/184935/free_download/

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico, OCDE. (2019). PISA 2018. Programa para la Evaluación Internacional de los Estudiantes. Informe español (Volumen I). Editorial Instituto Nacional de Evaluación Educativa. https://www.bubok.es/libros/262762/pisa-2018-programa-para-la-evaluacion-internacional-de-los-estudiantes-informe-espanol

Pérez, O. (2006). ¿Cómo diseñar el sistema de evaluación del aprendizaje en la enseñanza de las matemáticas? Relime, Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 9(2), 267-297. https://www.scielo.org.mx/pdf/relime/v9n2/v9n2a6.pdf

Downloads

Published

2025-01-05

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Difficulties in the design of mathematical tasks for procedural development of variation and change processes: a study with Dominican teachers. (2025). Transformación, 21, e-486. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/486