Implications of proactive lifelong learning for university teachers
Keywords:
Higher education, university instruction, teacher educationAbstract
Objective: To assess the implications of proactive permanent education, from its theoretical foundations in contrast to the experience evidenced in the exercise of university teaching, in order to elucidate the dialectical qualities of self-knowledge and self-transformation of the contemporary educator.
Methods: The authoresses rely on a qualitative-ethnographic methodology, since it allows the description and analysis of the permanent education process of the teaching group of the National University of Education in its San Vicente Manabí Support Center. The researchers were involved in a reflective, active, and participating observation method.
Result: Proactive permanent education in university teaching practice provides a holistic understanding of the human being as a subject in constant change, having a global vision of the importance of these processes and interacting with the members of the group to achieve common competencies that allow enhancing the institutional educational quality of the university center.
Conclusion: The authoresses suggested the pertinence of a proactive permanent education as a way of achieving quality standards in higher education institutions by strengthening the human capital thanks to university organization processes.
Downloads
References
Álvarez, F. (2018). Reinventar la universidad. La universidad para la trasformación social. Recuperado el 9 de agosto de 2020, de http://repositorio.unae.edu.ec/bitstream/56000/518/1/Reinventar%20la%20Universidad%2c%20la%20Universidad%20para%20la%20transformaci%c3%b3n%20social.pdf
Baute, L., & Iglesias, M. (2011). Sistematización de experiencia pedagógica: la formación de profesores universitarios. Revista Pedagógica Universitaria, 16(1), 40-43. Recuperado el 9 de agosto de 2020, de http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/60
Castañeda, G., Ruiz, M., Villoria, O., Castañeda, R., & Quevedo, Y. (2007). El rol de las universidades en el contexto de la responsabilidad social empresarial. Revista NEGOTIUM/Ciencias Gerenciales, 3(8), 100-132. Recuperado el 9 de agosto de 2020, de http://www.revistanegotium.org/pdf/8/Art4.pdf
Covey, S. (2003). Los 7 hábitos de las personas altamente efectiva (3ra ed.). Barcelona: Editorial Paidós.
Díaz, V. (2006). Formación docente, práctica pedagógica y saber pedagógico. Revista de Educación Laurus, 12(12), 88-103. Recuperado el 9 de agosto de 2020, de https://www.redalyc.org/pdf/761/76109906.pdf
Frankl, V. (1991). El hombre en busca de sentido. Barcelona: Editorial Herder.
López, A. (2010). Proactividad empresarial como elemento de la competitividad. Revista Ra Ximhai, 6(2), 303-312. Recuperado el 9 de agosto de 2020, de https://www.redalyc.org/pdf/461/46115146011.pdf
Macías, S., & Mera, Y. (2019). La metodología LessonStudy en el proceso de enseñanza aprendizaje universitario. Una experiencia en el Centro de Apoyo San Vicente UNAE – MANABÍ. Revista Universitaria Mamakuna(11), 30-37. Recuperado el 9 de agosto de 2020, de http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/992
Masi, A. (2008). El concepto de praxis en Paulo Freire. En M. Godotti, M. V. Gómez, M. Jason, & F. d. Anderson, Paulo Freire. Contribuciones para la pedagogía. Buenos Aires, CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Recuperado el 9 de agosto de 2020, de http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/campus/freire/09Masi.pdf
Mesías, E. (2015). Gestión de la formación permanente de los docentes de Educación Básica. Tesis doctoral inédita. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.
Paéz, R., Rondón, G., & Trejo, H. (2018). Formación docente y Pensamiento Crítico de Paulo Freire. Recuperado el 9 de agosto de 2020, de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20181113025736/Formacion_docente_Paulo_Freire.pdf
Parker, S. K., & Collins, C. (2010). Taking stock: Integrating and differentiating multiple proactive behaviours . Journal of Management(36), 633-662. Recuperado el 9 de agosto de 2020, de http://doi: 10.1177/0149206308321554
Salessi, S., & Omar, A. (2018). Comportamientos proactivos en el trabajo: adaptación y análisis psicométrico de una escala. Actualidades en Psicología, 32(124), 33-49. Recuperado el 9 de agosto de 2020, de http://doi.org/10.15517/ap.v32i124.30642
Sarmiento, M. (2014). Dinámica grupal de la gestión formativa permanente de los docentes de Educación Básica Superior. Tesis doctoral inédita. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.
Tapia, V., & Tipula, F. (2017). Desempeño Docente y creencias pedagógicas del profesor universitario en la Universidad Toribio Rodríguez de Mendoza de Amazonas-Perú. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 8(2), 72-80. Recuperado el 9 de agosto de 2020, de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S2219-71682017000200001&script=sci_abstract
Valles, M., Viramontes, E., & Campos, A. (2015). Retos de la formación permanente de Maestros. Revista Ra Ximhai, (11), 201-212. Recuperado el 9 de agosto de 2020, de https://www.redalyc.org/pdf/461/46142596014.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.