Exploring students' misunderstandings of graphics generated by mathematics assistant
Keywords:
Mathematics instruction, didactics, mathematical concepts, educational softwareAbstract
Objective: The paper aims at exploring students' misunderstandings of graphics generated by mathematics assistant, and to provide some orientations in order to avoid them.
Methods: The author rely on exploring students’ misunderstanding of graphics generated by mathematics assistants in the solving mathematics homework as compared to results described in the bibliography. A questionnaire conformed by eight tasks containing graphics, in which interpretation the students usually have difficulties was given to 30 engineer students from the Autonomous University of Santo Domingo. The answers were evaluated by qualitative and quantitative methods.
Results: The findings show that student's difficulties in interpreting unusual results coincidence with those described in the literature.
Conclusions: The need of training the students in using mathematics knowledge in order to interpret correctly graphics displayed on the screen described in the literature coincides with the findings of this research. Likewise, the authors arrived at the conclusion that the students need to be capable of managing screen dimensions according to the data they are working with
Downloads
References
Báez, N. (2018). Estrategia didáctica para la formación de conceptos en el proceso enseñanza-aprendizaje del cálculo diferencial de una variable real en las carreras de ingeniería. Tesis doctoral inédita. Camagüey, Cuba: Univerisdad de Camagüey.
Barnard, A., & Tall, D. (1997). Cognitive units, connections, and mathematical proof. Recuperado el 13 de noviembre de 2020, de Proceedings of the 21st Annual Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education: https://homepages.warwick.ac.uk/staff/David.Tall/pdfs/dot1997d-barnard-cog-units.pdf
Byas, R., & Blanco, R. (2017). Didáctica de la Matemática en la formación docente. SEDUCA. Santo Domingo, República Dominicana: Sistema Editorial Universitario Centroamericano.
Copelad, C. (2018). Engaging with feedback: How do students remediate errors on their weekly quiz. Recuperado el 13 de noviembre de 2020, de Second conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics: https://indrum2018.sciencesconf.org/resource/page/id/9
De Olivera, L., & Cheng, D. (2011). Language and the Multisemiotic Nature of Mathematics. The Reading Matrix, 11(3), 1-12. Recuperado el 13 de noviembre de 2020, de http://www.readingmatrix.com/articles/september_2011/oliveira_cheng.pdf
Duval, R. (2006a). Quell es sémiotique pour l’analyse de l’activité et des productions mathématiques. Relime(Número especial), 45-81. Recuperado el 13 de noviembre de 2020, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2161528
Duval, R. (2006b). A Cognitive Analysis Of Problems of Comprehension in a Learning of Mathematics. Educational Studies in Mathematics(61), 103-131. Recuperado el 13 de noviembre de 2020, de https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/31909535/1.pdf?1379490731=&response-content- disposition=inline%3B+filename%3DRAYMOND_DUVAL_A_COGNITIVE_ANALYSIS_OF_PR.pdf
Duval, R. (2006c). Un tema crucial en la educación matemática: La habilidad para cambiar el registro de representación. La Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española, 9(1), 143-168. Recuperado el 13 de noviembre de 2020, de http://gaceta.rsme.es/abrir.php?id=546
Fortuna, C., Montes, N., & Guerrero, S. (2018). El análisis didáctico-tecnológico del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática. Transformación, 4(2), 202-213. Recuperado el 13 de noviembre de 2020, de http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v15n3/2077-2955-trf-15-03-367.pdf
Heredia, E. (2018). Estrategia didáctica para la sistematización conceptual en la Matemática propedéutica en carreras universitarias. Tesis doctoral inédita. Camagüey, Cuba: Universidad de Camagüey.
Heredia, W., & Fernández, P. (2017). Representación social de la Matemática en estudiantes de ingeniería: un estudio exploratorio en cursos propedéuticos. Transformación, 13(1), 17- 31. Recuperado el 13 de noviembre de 2020, de http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v15n3/2077-2955-trf-15-03-367.pdf
Jung-Chih, C., & Yung-Ling, L. (2015). A Brief Review of Researches on the Use of Graphing Calculator in Mathematics Classrooms. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 14(2), 163-172. Recuperado el 13 de noviembre de 2020, de https://www.ijlter.org/index.php/ijlter/article/view/534
Mariotti, M. (2013). Introducing students to geometric theorems: how the teacher can exploit the semiotic potential of a DGS. The international Journal on Mathematics Education(45), 441–452. doi:DOI 10.1007/s11858-013-0495-5.
Morales, Y., & Blanco, R. (2019). Análisis del uso de software para la enseñanza de la matemática en las carreras de ingeniería. Transformación, 15(3), 367-382. Recuperado el 13 de noviembre de 2020, de http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v15n3/2077-2955-trf-15-03-367.pdf
Ochkov, V. &. (2015). Teaching mathematics with Mthematical software. Journal of Humanistic Mathematics, 5(1), 1-10. Recuperado el 13 de noviembre de 2020, de https://core.ac.uk/download/pdf/148360062.pdf
Tall, D., Smith, D., & Piez, C. (2008). Technology and Calculus. En M. K. Heid, & G. M. Blume (Edits.), Research on Technology and the Teaching and Learning of Mathematics (Vol. I. Research Syntheses, págs. 207-258). Warwick, Reino Unido. Recuperado el 13 de noviembre de 2020, de https://homepages.warwick.ac.uk/staff/David.Tall/pdfs/dot2008f-piez-smith-tall-calculus.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.