A framework for preventive work for socio and educative inclusion
Palabras clave:
preventive work, prevention, inclusiónResumen
This paperillustrates the development of preventive work, taking into account both the difficulties described in the bibliography and official documentes and those faced locally in the educational practice. The objective is to construct a framework dealing with notions, methods and procedures involved in the preventive work.The feasibility of the preventive work’s conception proposed was validated through methodological and postgrad activities carried out in Camagüey Province and Ecuador, by means of methods as the observation, interviewing,and controlled experiments. The finding, related to subjects inclusion shows the validity of the proposed conception.
Descargas
Referencias
Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”
Cobas, C. L., & Chkout, T. (2014). Resignificación de las prácticas en el desarrollo de la comunicación y el lenguaje en los niños con necesidades educativas especiales. Curso Internacional. VI Taller Mundial de Inclusión Educativa y Atención a la Diversidad. Ciudad de La Habana.
Hernández, M. (julio-diciembre de 2012). Caracterización del trabajo preventivo en la provincia Camagüey. Transformación, , 8(2), 56-65. Disponible en https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php.
Ministerio de Educación. (2011). Objetivos priorizados del Ministerio de Educación. Curso escolar 2011-2012. Resolución Ministerial 102/2011. Ciudad de La Habana: Ministerio de Educación.
Ortega, L., & Méndez, I. (2014). La prevención educativa, una perspectiva intersectorial y transdisciplinaria para la formación ciudadana. Curso Internacional. VI Taller Mundial de Inclusión Educativa y Atención a la Diversidad, 11 al 13. La Habana: Sello Educación Cubana.
Rivero, M., Pascual, P., Hernández, M., & Infante, L. (2007). Prevención, conducta y diversidad, Curso
Congreso Internacional Pedagogía 2007. Ciudad de La Habana: Educación Cubana. Disponible en http://biblioteca.uniss.edu.cu/sites/default/ files/CD/pedagogia/cursos/pdfp2007/Curso70.pdf.
Sampayo, I., Cuenca, M., & Peña, G. (julio-diciembre de 2015). La prevención de las alteraciones del comportamiento en los niños de 4 a 5 años. Transformación, 11(2), 64-74. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/121/114.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2024 Transformación

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.