Teaching English writing: a process-product approach oriented to action

Authors

  • M. Sc. Anielka M. Sc. Anielka Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz Author
  • M. Sc. Maylín Rodríguez Sánchez Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz Author
  • Lic. Maritza Ledo Noguera Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz Author

Keywords:

cooperative education, language instruction, professional training, teaching procedures

Abstract

This work moves towards cooperative learning in English lessons and its main objective is to illustrate the teaching procedures that could be used in the language instruction where cooperative learning can be effective in the professional training of the students from an approach that favors the opportunities brought by this type of learning. The research relies on methods that allow the systematization of experiences based on didactic-methodological and systematic practice, at the same time observation was also applied as an empirical technique. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • M. Sc. Anielka M. Sc. Anielka , Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz

    Máster en Didáctica de Lenguas Extranjeras, Profesora Auxiliar de larga experiencia en la enseñanza de las lenguas extranjeras.  

  • M. Sc. Maylín Rodríguez Sánchez, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz

    Máster en Educación, Profesora Auxiliar con experiencia en la impartición de esta lengua, así como en investigaciones acerca de su didáctica.  

  • Lic. Maritza Ledo Noguera, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz

    Profesora con experiencia en la impartición de varias asignaturas de la disciplina Didáctica de Lenguas Extranjeras. 

References

Andres, F. (s.f.). Write on! Creative writing as language practice. Recuperado el 2 de julio de 2017, de English Department, University of Berne: www.techingenglish.org.uk

Antich, R. (1981). English Composition. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Atiénzar, O. A. (2008). Metodología para la construcción textual escrita basada en la competencia ideo-cultural-comunicativa en la disciplina Práctica Integral de la Lengua Inglesa.Tesis doctoral inédita. Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógicas "José Martí".

Carvajal, B. M., Colunga, S., & Montejo, M. N. (2013). Competencias informacionales en la formación del profesional. Humanidades Médicas, 13(2), 526-545. Recuperado el 3 de junio de 2017, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-81202013000200013&script=sci_arttext&tlng=pt

Cassany, D. (1990). Enfoques didácticos para la enseñanza de la expresión escrita. Comunicación, lenguaje y educación, FALTA EL VOLUMEN(6), 63-80. Recuperado el 3 de junio de 2017, de https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/21225/Cassany_CLE_6.pdf?sequence

Castro, E. (2017). La profesionalización de los contenidos lingüísticos en la formación del profesor de inglés. Transformación, 269-279 . Recuperado el 3 de julio de 2017, de https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1431

Council of Europe. (2002). Common European Framework of reference for languages: Learning, teaching assessment. Recuperado el 3 de julio de 2017, de http://www.coe.int/lang-CEFR

González, R. (2009). La clase de Lengua Extranjera. Teoría y Práctica. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Madrigal, M. (2015). El enfoque al producto y el enfoque al proceso: dos metodologías complementarias para enseñar la expresión escrita en los cursos de una L2. Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica, 41(extraordinario), 203-2015. Recuperado el 3 de julio de 2017, de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/article/view/23751/23922

Montejo, M. N. (2016). La preparación y edición de artículos científicos en el proceso de formación del investigador. Pedagogía Universitaria, 21(1), 16-28. Recuperado el 3 de julio de 2017, de https://cvi.mes.edu.cu/peduniv/article/view706/pdf_78

Terroux, G., & Wood, H. (1991). Teaching English in a World at Peace. Montreal: McGill University.

Downloads

Published

2024-06-20

How to Cite

Teaching English writing: a process-product approach oriented to action. (2024). Transformación, 15(1), 13‐24. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/161

Most read articles by the same author(s)