Systematization of educational experiences as an alternative for the optimization of education in countries of Sub-Saharan Africa

Authors

  • Nemesio Serafín Diel Universidad Cuito Cuanavale, Angola Author
  • Dr. C. Lázaro Antonio Bueno Pérez Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”, Cuba Author

Keywords:

educational development, educational programs, instruction

Abstract

Objective: The school is a space for cultural construction where the quality of education can only be achieved through values and attitudes oriented towards a collective impulse to teaching. This article intends to make a reflection from the perspective of the systematization approach of experiences in the educational field, examining the African context south of the Sahara.

Methods: The systematization of educational experiences allows the authors to interpret critically what are the major factors conditioning educational development in sub-Saharan Africa and what would be the steps to transform them. The comparative analysis of educational systems was carried out on the basis of educational indicators of these countries during the last five years.

Results: An objective incursion is made on traditional African education and the integration of the formal education system, access to school and the possible commitment of the countries of sub-Saharan Africa to the education of their citizens. A proposal of indicators is made showing the need of improvement of the educational systems in those countries. The reflection is contextualized in Angola based on the interpretation of governmental programs for educational development and the need to systematize African, colonial and current experiences, for a construction of a training model closer to reality.

Conclusions: The African countries of the South of the Sahara need a higher level impulse for the educational development of their peoples, through multilateral interventions for the strengthening and monitoring of sustainable development programs of the subcontinent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Nemesio Serafín Diel, Universidad Cuito Cuanavale, Angola

    Licenciado en Educación en la especialidad de Biología. Profesor del Instituto Politécnico de Cunene de la Universidad Cuito Cuanavale en Angola. Actualmente realiza la tesis doctoral relacionada con el tema de gestión didáctica. Ha participado en diferentes eventos nacionales e internacionales relacionados con la temática.

  • Dr. C. Lázaro Antonio Bueno Pérez, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”, Cuba

    Doctor en Ciencias Pedagógicas por la Universidad de Oriente, Cuba. Maestro Internacional de Ajedrez y profesor de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte y Loynaz” con 30 años de experiencia docente, actualmente dedicado a la investigación de los deportes mentales. Director de la revista Ciencia y Deporte. Su producción científica puede verse en https://scholar.google.com/citations?user=e5knzqQAAAAJ&hl=es.

References

Barnechea, M., & Morgan, M. (2010). La sistematización de experiencias producción de conocimientos desde y para la práctica. Revista Tendencias & Retos(15), 97-107. Recuperado el 9 de junio de 2018, de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4929270.pdf

Botscho, J. B. (2010). ¿Tener poco significa morir? Lecciones desde el África al sur del Sahara. Dossier Central-Umoya. Revista Trimestral de la Federación de Comités de Solidaridad con África Negra(59), 2-11. Recuperado el 3 de junio de 2018, de http://haurraldefundazioa.org/tener-poco-significa-morir/

Ghiso, A. (agosto 2001.). Sistematización de experiencias en Educación Popular. Memorias Foro Los contextos actuales de la Educación Popular. Fe y Alegría Regional. Medellín.

Jara, O. (2012). Sistematización de experiencias, investigación y evaluación: aproximaciones desde tres ángulos. Revista Educación Global Research(1), 56-70. Recuperado el 9 de junio de 2018, de http://educacionglobalresearch.net/wp-content/uploads/02A-JaraCastellano.pdf

Martinic, S. (1984). Algunas categorías de análisis para la sistematización. Recuperado el 9 de junio de 2018, de http://repositorio.uahurtado.cl/handle/11242/9023

Oya, C. (2005). Notas sobre la educación en África Subsahariana. Grupo sobre estudios africanos. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, Mimeo.

Sousa, M. T. (2014). Estudios generales universitarios de Angola, 50 años. Historia y memorias. Lisboa: Colibrí.

UNESCO. (2014). Sistematización de experiencias educativas innovadoras. Recuperado el 9 de junio de 2018, de http://disde.minedu.gob.pe/handle/MINEDU/5137

UNESCO-OECD. (2010). Education Trends in Perspective. Analysis of the World Education Indicators. Quebec: Unesco office.

Los autores son profesores universitarios. Serafín Diel es Licenciado en Educación en la especialidad de Biología. Profesor del Instituto Politécnico de Cunene de la Universidad Cuito Cuanavale en Angola. Actualmente realiza la tesis doctoral relacionada con el tema de gestión didáctica. Ha participado en diferentes eventos nacionales e internacionales relacionados con la temática. Bueno Pérez es Doctor en Ciencias Pedagógicas por la Universidad de Oriente, Cuba. Maestro Internacional de Ajedrez y profesor de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte y Loynaz” con 30 años de experiencia docente, actualmente dedicado a la investigación de los deportes mentales. Director de la revista Ciencia y Deporte. Su producción científica puede verse en https://scholar.google.com/citations?user=e5knzqQAAAAJ&hl=es

Downloads

Published

2024-06-20

How to Cite

Systematization of educational experiences as an alternative for the optimization of education in countries of Sub-Saharan Africa. (2024). Transformación, 15(1), 82‐93. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/167