Recommendations for school psychoeducational prevention of behavioral disorders in adolescents

Authors

  • Isis Aleidy Vergara Vera Universidad Laica “Eloy Alfaro”, Ecuador Author
  • Dr. C. Israel Mayo Parra Universidad Laica “Eloy Alfaro”, Ecuador Author

Keywords:

adolescence , Behavioral disorder, educational prevention

Abstract

Objective: The paper devices a system of psychoeducational recommendations to favor the prevention of risk factors of behavioral disorders in adolescents of the city of Manta.

Methods: A quantitative and descriptive research was developed, systematizing the main risk factors and protection of the adolescents in order to design the pursued recommendation, which were submitted to experts for validation. A high rating tendency was obtained regarding the content and structure of the recommendation system. However, some suggestions were made that were taken into account in the new proposal.

Results: The paper suggests a number of recommendations for authorities, teachers and psychologists of educational institutions.

Conclusions: It is concluded that the system of recommendations for the educational school prevention of behavioral disorders in adolescents designed, is suitable for adolescent mental health psychoeducational programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Isis Aleidy Vergara Vera, Universidad Laica “Eloy Alfaro”, Ecuador

    Graduada de Sicología de esta propia universidad, se desempeña como sicóloga educativa en la Unidad Educativa Particular “Israel” de Manta.

     

  • Dr. C. Israel Mayo Parra , Universidad Laica “Eloy Alfaro”, Ecuador

    Doctor en Ciencias Pedagógicas, Sicólogo de profesión y profesor de la misma universidad.

References

Briñas, Y. (2007). Modelo pedagógico para la prevención de las alteraciones de la conducta en los escolares de la educación primaria. Tesis doctoral inédita. Holguín, Cuba: Instituto Superior Pedagógico "José de la Luz y Caballero".

De La Peña, G. (2009). La educación de la capacidad de organización de la vida en adolescentes en riesgo de adicción como contenido de la prevención educativa en preuniversitario. Tesis doctoral inédita. Holguín, Cuba: Instituto Superior Pedagógico "José de la Luz y Caballero".

Díaz, C. (2001). La prevención educativa en los adolescentes en el contexto de la escuela y la familia. Tesis doctoral inédita. Holguín, Cuba: Instituto Superior Pedagógico "José de la Luz y Caballero".

Mayo, I. P. (2017). La educación de la organización de la vida en adolescentes desventajados socialmente. Luz, 16(3), 93-101. Recuperado el 8 de julio de 2018, de http://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/844

Mayo, I., & de la Peña, G. (2018). La educación de la organización de la vida en adolescentes desventajados socialmente. Luz, 17(2), 81-90. Recuperado el 8 de julio de 2018, de http://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/911

Regueira, K. (2008). Estrategia educativa para la prevención de la violencia escolar en la formación inicial intensiva del profesor general integral de secundaria básica. Tesis doctoral inédita. Holguín, Cuba: Instituto Superior Pedagógico "José de la Luz y Caballero".

Rodríguez, P. J. (2017). Trastornos del Comportamiento. Pediatría Integral, 21(2), 73–81. Recuperado el 8 de julio de 2018, de https://www.adolescenciasema.org/ficheros/PEDIATRIA%20INTEGRAL/Trastornos%20del%20comportamiento.pdf

Rodríguez, P. J., & Barrau, B. M. (2012). Trastornos del comportamiento. Pediatr Integral; XVI (10): . Recuperado de: https://www.pediatriaintegral.es/numeros-anteriores/publicacion-2012-12/trastornos-del-comportamiento/. Peditaría Integral, 16(10), 760-768. Recuperado el 8 de julio de 2018, de https://www.pediatriaintegral.es/numeros-anteriores/publicacion-2012-12/trastornos-del-comportamiento/

Published

2024-06-20

How to Cite

Recommendations for school psychoeducational prevention of behavioral disorders in adolescents. (2024). Transformación, 15(1), 49‐60. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/168