Neuro culture. Its implementation in the foreign language learning in preschool children
Keywords:
foreign language instruction, preschool learning, cognitive development, neurosciencesAbstract
Objective: To support the hypothesis that the integration of action resonance perception in preschool children favors the familiarization in the acquisition of a second language, which is affected because of an insufficient use of language as social process even when the initiation is produced before the brain poda.
Method: The use of the theoretical methods leads to the construction of the theoretical framework, whereas the approach group and the collaborative camera contribute to the fulfilment of the objective.
Results: The potentials which are favored in children due to the activation of bilingualism during their initiation in the foreign language before the brain poda.
Conclusion: The insufficient repetition and use of the linguistic components of the foreign language can affect the linguistic progress of preschool children even when the integration of action resonance perception is reinforced.
Downloads
References
Caballero, M. & Llorent, V. (2022). The effects of a teacher training program on neuroeducation in improving reading, mathematical, social, emotional and moral competencies of secondary school students. A two-year quasi-experimental study. Revista de Psicodidáctica, 27(2), 158-167. Recuperado el 3 de marzo de 2023, de https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2022.04.002.
Codina, M. (2015). Neuroeducación en virtudes cordiales: cómo reconciliar lo que decimos con lo que hacemos. Barcelona, España: Octaedro.
Expósito, J. (2020). Antropología visual: del registro etnográfico al cine compartido. Boletín del museo chileno de arte precolombino, 25(2), 31 - 47. Recuperado el 3 de marzo de 2022, de https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-68942020000200031&script=sci_arttext.
Fernández, M. y Henry M. W. (2021). De las emociones al aprendizaje. Revista Neurociencia y Educación: Artículos y Ensayos, 3(4), 9-11. Recuperado el 3 de marzo de 2023, de https://issuu.com/croion/docs/neurociencia-articulos_y_ensa_os-agosto_2021/s/13046630.
Ferreira, M., Reis, J., Olcina, G. y Fernandes, R. (2023). El aprendizaje socioemocional en la Educación Primaria: una investigación sobre las concepciones y las prácticas de los maestros en el aula. Revista Colombiana de Educación, (87), 37-60. Recuperado el 3 de marzo de 2023, de https://doi.org/10.17227/rce.num87-12704.
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid, España: Morata.
Godden, G. & Baddeley, A. (1975). Context-dependent memory in two natural environments: on land and underwater. Br. J. Psychol, 66(3), 355–369. Recuperado el 3 de marzo de 2022, de https://columbia-sipps.github.io/workshop_files/2022/prof-dev/Godden1975_ContextDependentMemory.pdf.
González, C. F., Cascales, M. A. & Gomariz, V. M. (2021). La presencia de estrategias neurodidácticas en la enseñanza de la Lengua Extranjera Inglesa en Educación Infantil y Educación Primaria. Recuperado el 3 de marzo de 2023, de http://hdl.handle.net/10201/102902.
Hidalgo, A., Acle, D., García, A. y Tabernero, C. (2023). Aplicación de la neurotecnología en alumnado con TDA-H: Una revisión paraguas. Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación, (76), 1-14. Recuperado el 9 de marzo de 2023, de https://doi.org/10.3916/C76-2023-05.
Juárez-Varón D., Bellido-García, I. & Gupta, B. (2023). Analysis of stress, attention, interest, and engagement in onsite and online higher education: A neurotechnological study. Comunicar, (76), 1-16. Recuperado el 9 de VERIFICAR de 2023, de https://doi.org/10.3916/C76-2023-02.
Kiely, T. (1998). Wired Focus Group. Hardvard Busines Review, 76(1), 12-14. Recuperado el 3 de marzo de 2022, de https://elibrary.ru/item.asp?id=3270012.
Krueger, R. & Casey, M. A. (2000). Focus Groups: A practical guide for applied research. Thousand Oaks, California, USA: SAGE Publications.
Kuhl, P. K. & Liu, H. M. (2003). Foreign-language experience in infancy: effects of short-term exposure and social interaction on phonetic learning. Proceedings of the National Academy of Science, 9096-9101. Recuperado el 3 de marzo de 2023, de https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12861072/.
Li, P. & Jeong, H. (2020). The social brain of language: grounding second language learning in social interaction. Science and Learning, 5(8), 1-14. Recuperado el 3 de marzo de 2023, de http://doi.org/10-1034/s41529-020-0068-7.
Li, P., Legault, J. & Litcofsky, K. A. (2014). Neuroplasticity as a function of second language learning: anatomical changes in the human brain. Cortex, (58), 301-324. Recuperado el 3 de marzo de 2023, de https://doi.org/10.1016/j.cortex.2014.05.001.
Mayer, R. E., Moreno, R., Boire, M. & Vagge, S. (1999). Maximizing constructivist learning from multimedia communications by minimizing cognitive load. Journal of Educational Psychology, 91(4), 638–643. Recuperado el 9 de marzo de 2023, de https://doi.org/10.1037/0022-0663.91.4.638.
Paivio, A. (1990). Mental Representations: A Dual Coding Approach. Oxford, USA: Oxford University Press.
Pérez, M. F. y Villamizar, G. A. (2018). Propuesta para estudiar inglés en prescolar a partir de un análisis realizado en dos instituciones de Santander. Revista de investigaciones, 12(2), 6-18. Recuperado el 3 de marzo de 2023, de https://www.udi.edu.co/revistainvestigaciones/index.php/id/article/view/174/205
Rodas, K. I. y Rojas, L. R. (2021). Diseño y construcción de un ambiente resonante para facilitar el desarrollo del aprendizaje en Educación Superior. Neuroeducación: De las emociones al aprendizaje. Revista Neurociencia y Educación: Artículos y Ensayos, 3(4), 9-11. Recuperado el 3 de marzo de 2023, de https://issuu.com/croion/docs/neurociencia-articulos_y_ensa_os-agosto_2021/s/13046632
Soriano, E., Martínez, J., Rodríguez, H. y García, I. M. (2023). Adaptación de una escala de Habilidades Socioemocionales para profesorado de Educación Infantil, Primaria y Secundaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(2), 87-101. Recuperado el 3 de marzo de 2023, de https://doi.org/10.6018/reifop.558931
Tulving, E. & Thomson, D. M. (1973). Encoding specificity and retrieval processes in episodic memory. Psychol. Rev. 80(5), 352–373. Recuperado el 3 de marzo de 2022, de http://wixtedlab.ucsd.edu/publications/Psych%20218/Tulving_Thompson_1973.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.