Problem based learning in Drawing for Mechanical Engineers

Authors

Keywords:

problem based learning, professional education, engineering education, technical drawing

Abstract

Nowadays, higher education in Cuba demands the improvement of the teaching process, particularly in classroom daily activities. Problem-based learning (PBL) is a widely spread as a valuable learning tool focused on facing students to real professional situations and tasks. The aim of this paper is to show the effectiveness of the method in the subject Drawing, taking into consideration a new conceptualization and a sequence of steps for the application of PBL in the teaching process. The research was carried out using theoretical methods, particularly, analysis-synthesis and documental revision as well as the empirical methods such as the observation of the teaching-learning process. Additionally, some diagnostic tests were given before and after the implementation of PBL. The students’ answers to these questionnaires proved that PBL improves the interpreting skill needed for solving graphic problems in the teaching of engineering.

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Author Biographies

  • Dr. C. Elsa Nápoles Padrón, University of Camagüey

    Profesora Titular y Consultante del Departamento de Mecánica de la Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”, es Doctora en Ciencias Pedagógicas y Máster en Educación Superior. Actualmente desarrolla su trabajo como investigadora en el Grupo Científico de Bioingeniería y Biomecánica y colabora con otros centros de estudios universitarios. Es miembro del Comité Académico de la Maestría de Ingeniería Mecánica y profesora visitante de varias universidades en México y Colombia como asesora, profesora e investigadora.

  • M. Sc. Arisis Loyola Martín, University of Camagüey

    Profesora de la Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”, Máster en Educación en la Enseñanza Técnica y Profesional. Actualmente desarrolla su trabajo como profesora de la disciplina dibujo de las carreras de mecánica e industrial y en el campo investigativo trabaja en la elaboración de su tesis de doctorado en ciencias pedagógicas.

     

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Published

2024-06-20

How to Cite

Problem based learning in Drawing for Mechanical Engineers. (2024). Transformación, 14(3), 400‐410. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/179