Teachers' performance and the process of developing skills to work with algorithms in Linear Algebra
Keywords:
Mathematics instruction, algebra, basic skills, performance testsAbstract
The paper describes a proposal of professional pedagogical performance tests to assess teachers’ role in the process of developing the skill of working with algorithms in Linear Algebra. It aims at devising a testing tool to assess teachers’ performance in the skill-developing process. This tool is a finding of Cuba theory of Advanced Education, systematically used in recent years. The findings include the test design and the illustration of its use in a sample of 22 Linear Algebra teachers during the first term of the 2017-2018 academic year at Informatics Sciences Engineering major.
Downloads
References
Añorga, J. A. (1998). Educación Avanzada. Madrid: Octaedro.
Añorga, J. A. (2014). La Educación Avanzada teoría pedagógica para el mejoramiento profesional y humano de los recursos laborales y de la comunidad. Varona, 19-31. Retrieved diciembre 20, 2017, from http://www.redalyc.org/pdf/3606/360634165003.pdf
Añorga, J. A., Valcárcel, N., & Ché, J. (2008). La parametrización en las investigaciones educativas. Varona(47), 25-32. Retrieved diciembre 20, 2017, from http://www.redalyc.org/pdf/3606/360635567005.pdf
Bagley, S., & Rabin, J. (2013). Computational Thinking in Linear Algebra. In K. H. G. K. S. Brown (Ed.), Proceedings of the 16th Annual Conference on Research in Undergraduate Mathematics Education. II, pp. 410-413. Denver, Colorado: The Special Interest Group of the Mathematics Association of America (SIGMAA) for Research in Undergraduate Mathematics Education. Retrieved diciembre 20, 2017, from http://www.sigmaa.maa.org/rume/RUME16Volume2.pdf
Burguet, I. (2015). Estrategia de superación centrada en la consultoría para el desarrollo de la competencia pedagógica del docente. Tesis doctoral inédita . La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas "Enrique José Varona".
Delgado, J. (2001). Los procedimientos generales matemáticos. In H. Hernández, Cuestiones de Didáctica de la Matemática. Conceptos y procedimientos en la educación Polimodal y Superior (pp. 69-87). Rosario, Argentina: Homo Sapiens Ediciones.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (5ta ed.). Ciudad de México: McGraw-Hill/ Intearamericana Editores.
Orantes, A. (1996). Al rescate de los algoritmos para la enseñanza de las ciencias. Una herramienta para analizar y representar conocimientos condicionales. In S. Castañeda (Ed.), Evaluación y fomento del desarrollo intelectual en la enseñanza de las ciencias, artes y técnicas (pp. 299-332). México: UNAM.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.