Reading comprehension metacognitive strategies as a means for controlling behavior
Keywords:
reading comprehension, metacognitive strategies, behavior self-controlAbstract
Textual comprehension implies the use of various metacognitive strategies by the students when they have to face a text to be competent readers. That is why the objective of this article is to illustrate the application of metacognitive strategies in order to achieve an efficient textual comprehension, taking into account the self – regulation the student exerts over his own learning process. It is applied as the main method historical-logical studies based on a professional-researching systematic practice; at the same time observation is largely used. The main result is the introduction of metacognitive strategies in reading comprehension, which subsequently favor the self-control of personal behavior. The article is the result of a research project sponsored by the department of Special Education.
Downloads
References
Abbot, G. (2001). The teaching of English as an internacional language. A practical guide . Oxford: Oxford University Press Inc.
Atienzar Rodríguez, O. (2009). Metodología para el desarrollo de la construcción de textos escritos basada en el desarrollo de la competencia ideo – cultural – comunicativa en el disciplina Práctica Integral de la Lengua Inglesa. Tesis de doctorado inédita . Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógicas "José Martí".
Cook, V. (2001). Second language learning and language teaching (3rd ed.) Oxford: Oxford University Press Inc.
Finocchiaro, M. y Brumfit, C. (1983). The Functional – Notional Approach from Theory to Practice. Oxford: Oxford University Press Inc.
Fontes Guerrero, O. L. (2009). Estrategia didáctica para el desarrollo de la lecto comprensión de textos en idioma inglés en los estudiantes de la carrera de maestros primarios. Tesis de Maestría inédita. Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógicas "José Martí".
Gonzáles Cancio, R. (2009). La clase de Lengua Extranjera. Teoría y práctica. La Habana: Pueblo y Educación.
Hernández Sánchez, J. E. (2010). La instrumentación de la comprensión de textos en la escuela. Transformación, 6(1), 17-27.
Hernández Sánchez, J. E. (2012). Criterios para la evaluación de la comprensión de textos como sistema de relaciones cognitivo-afectivas. Transformación, 8(2), 24-36.
Labarrere, A. (1996). Pensamiento. Análisis y autoregulación de la actividad cognoscitiva de los alumnos . La Habana: Pueblo y Educación.
Mañalich, R. (2002). Taller de la Palabra. La Habana: Pueblo y Educación.
Montejo Lorenzo, M. (2006). Modelo bidireccional interactivo para la reconstrucción y autorregulación de estrategias de lectura en inglés como lengua extranjera. Tesis de doctorado. Camagüey: Instituto Superior Pedagógico "José Martí".
Rodríguez Díaz, O. (2008). Metodología integradora para el desarrollo de la competencia metalingüística en los estudiantes de la carrera Lic. En Educación. Especialidad Lengua Inglesa. Tesis de doctorado inédita . Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógica "José Martí".
Roméu, E. A. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y socio– cultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana: Pueblo y Educación.
Zilberstein Toruncha, J. y Silvestre Oramas, M. (1998). Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Pueblo y Educación.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.