Information processing procedures for comprehending textual clusters

Authors

Keywords:

Didactics, reading instruction, reading development, comprehension 

Abstract

Objective: The article aims at devising methods of analysis for processing the information of textual sets, from considering interactions and exchanges between selected texts, according to a

 

reading objective. In addition, some procedures that allow to connect and synthesize the informational essences of the set are provided.

Methods: The semantic iterations of the selected texts were used to reach conclusions based on analysis and synthesis, as well as induction and deduction. Historical and logical relations were established between the author and the historical circumstances that led to the production of the chosen texts (contextual relation) and the appreciated links between them (intertextual relations). Through the systemic approach, the selected texts were interlinked through contextual, intratextual and intertextual relations and the results were generalized from the semantic, historical, biographical and cultural points of view.

Results: The main finding is the understanding of the links between conceptual units systematized within the limits of each text and their systematizations outside those limits, that is, their openness and presence in other texts by the same author.

Conclusion: The process of teaching and learning text comprehension should provide the student with the necessary reading tools to manage information and know how to synthesize and generalize the essences of the content of the variety of text with which they interact, as part of their cultural enrichment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dr. C. Ivelissi Jiménez Cruz, Universidad de Camagüey

    Doctora en Ciencias Pedagógicas, Máster en Cultura Latinoamericana y Profesora Titular de Didáctica de Lengua Española y la Literatura, en el departamento de Español-Literatura de la Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”.

  • Dr. C. Manuel N. Montejo Lorenzo, University of Camagüey

    Doctor en Ciencias Pedagógicas y Profesor Titular de Estudios Lingüísticos, en el departamento de Lenguas Extranjeras de la Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”.

References

Álvarez, L. & Ramos, J. F. (2003). Circunvalar el arte. Santiago de Cuba: Editorial Oriente.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.

Cassany, D. (2008). Qué es leer. Recuperado el 16 de octubre de 2020, de http://www.fcpolit.unr.edu.ar/programa/2008/07/17/que-es-leer-daniel-cassany/.

Eco, U. (1987). El lector modelo. En U. Eco, Lector in fabula. Barcelona: Lumen. Recuperado el 18 de abril de 2020, de https://perio.unlp.edu.ar/catedras/comunicacionyrecepcion/wp-content/uploads/sites/135/2020/05/eco._el_lector_modelo.pdf

García Marruz, F. (2004). El amor como energía revolucionaria en José Martí. La Habana: Centro de Estudios Martianos.

Gassó, E. (1999). Una experiencia sobre comprensión de textos. En R. Mañalich, Taller de la palabra (págs. 79-84). La Habana: Pueblo y Educación.

Grass, E. (1999). Dos textos, dos análisis. En R. Mañalich, Taller de la palabra (págs. 97-114). Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Hernández, B., López, C. & García, C. (2015). La lectura y la escritura a través de la cibernética social: herramientas creadoras de mundo para los jóvenes. Revista Infancia Imágenes, 14(2), 71-87. Recuperado el 20 de septiembre de 2020, de https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/infancias/article/view/9172/10927

Hernández, J. E. (2011). Literatura y texto literario. En J. E. Hernández, J. A. Díaz, & J. García, Introducción a los estudios literarios (págs. 20-51). La Habana: Pueblo y Educación.

Jiménez, I. (2016). Enfoque textual integrador para el desarrollo de la comprensión del texto oratorio martiano en la carrera Licenciatura en Educación, especialidad Español y Literatura. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Universidad de Camagüey. Recuperado el 10 de junio de 2018, de http://rediuc.reduc.edu.cu/jspui/handle/123456789/828

Martí, J. (1975). Obras Completas. La Habana: Ciencias Sociales.

Martí, J. (1993). Epistolario. La Habana: Ciencias Sociales.

Roméu, A. (2006). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana: Pueblo y Educación.

Downloads

Published

2021-07-16

How to Cite

Information processing procedures for comprehending textual clusters. (2021). Transformación, 17(3), 514-531. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/69

Most read articles by the same author(s)