The competency-based education and the curriculum design

Authors

Keywords:

Competency-based education, competence, curriculum design, learning, university programs

Abstract

Objective: This paper aims at disclosing the main problem competency-based education curricular design is currently facing.

Methods: The researchers rely on a qualitative methodology for systematizing theory and practice.

Results: The main finding is a body of requisites for competency-based education curricular design from the perspective of the historical and cultural approach.

Conclusion: The study proves that prove that competency-based education curricular design demands a high specialized levels, a forecasting sense, creativity, innovation, researching experience, together with a personal commitment of designers to the graduates’ professional contextual environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dr. Cs. Evelio Felipe Machado Ramírez, Universidad de Camagüey, Cuba

    Doctor en Ciencias y Doctor en Ciencias Pedagógicas, es Profesor Titular del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación “Enrique José Varona” de la Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”. Con 44 años de experiencia en la Educación Superior, ha prestado servicios en universidades cubanas y extranjeras y ha investigado y publicado en lo referido a las habilidades y competencias investigativas, así como en lo referente a la epistemología de la investigación.

  • Dr. C. Nancy Montes de Oca Recio, Universidad de Camagüey, Cuba

    Doctora en Ciencias Pedagógicas y Profesora Titular del mismo centro de estudios. Con 31 años de experiencia en la Educación Superior ha prestado servicios en universidades cubanas y extranjeras, ha investigado y publicado sobre el desarrollo de habilidades y competencias en ciencias básicas y didáctica de las matemáticas.

References

Leontiev, A. A. (1975). Sign and Activity. Journal of Russian and East European Psychology, 44(3), 17-29. Recuperado el 10 de octubre de 2019, de https://doi.org/10.2753/RPO10610405440302

Montes de Oca, N. & Machado, E. (2009). El desarrollo de habilidades investigativas en la educación superior: un acercamiento para su desarrollo. Humanidades Médicas, 9(1), 1-29. Recuperado el 10 de octubre de 2019, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=1727-812020090001&lng=en&nrm=i

Onrubia, J. (2005). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. Recuperado el 19 de octubre de 2019, de http://www.um.es/ead/red/M2/

Salvador, B. (2006). Diseño curricular para la disciplina estudios lingüísticos en la Licenciatura en Educación, especialidad lenguas extranjeras en el contexto de la universalización. Tesis doctoral inédica. Universidad de Ciencias Pedagógicas Felix Varela, Santa Clara, Cuba.

Sternberg, R. (1985). Beyond IQ: A Triarchic Theory of Human Intelligence . New York: Cambridge University ress.

Vigotsky, L. S. (1977). Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: La Pléyade.

Vygotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona, España: Crítica.

Downloads

Published

2021-03-19

How to Cite

Most read articles by the same author(s)