The competency-based education and the curriculum design
Keywords:
Competency-based education, competence, curriculum design, learning, university programsAbstract
Objective: This paper aims at disclosing the main problem competency-based education curricular design is currently facing.
Methods: The researchers rely on a qualitative methodology for systematizing theory and practice.
Results: The main finding is a body of requisites for competency-based education curricular design from the perspective of the historical and cultural approach.
Conclusion: The study proves that prove that competency-based education curricular design demands a high specialized levels, a forecasting sense, creativity, innovation, researching experience, together with a personal commitment of designers to the graduates’ professional contextual environment.
Downloads
References
Leontiev, A. A. (1975). Sign and Activity. Journal of Russian and East European Psychology, 44(3), 17-29. Recuperado el 10 de octubre de 2019, de https://doi.org/10.2753/RPO10610405440302
Montes de Oca, N. & Machado, E. (2009). El desarrollo de habilidades investigativas en la educación superior: un acercamiento para su desarrollo. Humanidades Médicas, 9(1), 1-29. Recuperado el 10 de octubre de 2019, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=1727-812020090001&lng=en&nrm=i
Onrubia, J. (2005). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. Recuperado el 19 de octubre de 2019, de http://www.um.es/ead/red/M2/
Salvador, B. (2006). Diseño curricular para la disciplina estudios lingüísticos en la Licenciatura en Educación, especialidad lenguas extranjeras en el contexto de la universalización. Tesis doctoral inédica. Universidad de Ciencias Pedagógicas Felix Varela, Santa Clara, Cuba.
Sternberg, R. (1985). Beyond IQ: A Triarchic Theory of Human Intelligence . New York: Cambridge University ress.
Vigotsky, L. S. (1977). Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: La Pléyade.
Vygotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona, España: Crítica.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.