The didactic-technological analysis of the teaching-learning process of Mathematics

Authors

  • M. Sc. Carmen Fortuna González Trujillo Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte y Loynaz”, Cuba Author
  • Dr. C. Nancy Montes de Oca Recio Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte y Loynaz”, Cuba Author
  • Ing. Sonia Guerrero Lambert Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte y Loynaz”, Cuba Author

Keywords:

Didactics, computer-assisted instruction, mathematics instruction, information and communication technologies

Abstract

The teaching-learning process of Mathematics is currently undergoing constant changes resulting from the achievements of Information and Communication Technologies, that UNESCO has recognized a priority of the agenda for the Education 2030. However, majors at the University of Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz” still fails to satisfy such demands and expectations. This fact, among other causes, is due to insufficient Mathematics teachers’ training on the didactic-technological contents, and in the absence of a didactics of mathematics theoretical framework Mathematics Didactics. The authors assessed teachers’ the didactic-technological training by given interviews and surveys, as well making use of analysis-synthesis and studying current theoretical frameworks from Godino’s Onto-semiotic Approach of knowledge and mathematical instruction, the Theoretical Model of Technological Pedagogical Contents Knowledge of Mishra and Koehler and the Theoretical Model of Technological Pedagogical Disciplinary Knowledge-Practical Disciplinary of Yeh. The study of this framework leads the authors to construct the theoretical frame of reference for the didactic-technological analysis of Mathematics teaching-learning process in the 21st century.

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Author Biographies

  • M. Sc. Carmen Fortuna González Trujillo, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte y Loynaz”, Cuba

    Profesora Auxiliar del Departamento de Educación Ciencias Exactas de la Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte y Loynaz”, Máster en la Enseñanza de la Matemática. Es colaboradora del grupo científico para el perfeccionamiento de la Didáctica de la Matemática en las carreras de Ingenierías en la Universidad de Camagüey y pertenece al grupo científico para el perfeccionamiento del modo de actuación profesional de los docentes universitarios desde la formación continua en el contexto de la informatización de la universidad.

  • Dr. C. Nancy Montes de Oca Recio, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte y Loynaz”, Cuba

    Profesora Titular del Centro de Estudios “Enrique José Varona “de la Universidad de Camagüey, Doctora en Ciencias Pedagógicas y Máster en Investigación Educativa. Forma parte de los Comités Académicos de la Maestría en Ciencias de la Educación Superior, de la Maestría de Enseñanza de la Matemática y del Doctorado tutelar en Ciencias Pedagógicas que se imparten en la Universidad de Camagüey.  Pertenece al grupo científico para el perfeccionamiento de la enseñanza de la Matemática en Universidad de Camagüey y al grupo científico para el perfeccionamiento del modo de actuación profesional de los docentes universitarios desde la formación continua en el contexto de la informatización de la universidad. Coordinó el proyecto Internacional de mejora de enseñanza de la Matemática de la Universidad Acción Pro-educación y Cultura (UNAPEC) de Santo Domingo. Se desempeña como árbitro internacional del Comité Latinoamericano de Matemática Educativa, árbitro de la Revista Humanidades Médicas y de la revista Cuadernos de Pedagogía de República Dominicana. 

  • Ing. Sonia Guerrero Lambert, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte y Loynaz”, Cuba

    Profesora Asistente del Centro de Estudio de la Calidad Empresarial y Educacional de la Universidad de Camagüey, Ingeniera en Ciencias Informáticas, investigadora en Calidad de Software, en Sistemas de Gestión del Conocimiento y en el Diseño de Bases de Datos para Programas de Software Libre.

References

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Published

2024-06-20

How to Cite

The didactic-technological analysis of the teaching-learning process of Mathematics. (2024). Transformación, 14(2), 202‐213. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/191

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