Overrepresentation of Mapuche students considered to have special educational needs in school integration programs

Authors

Keywords:

Ethnic groups, special needs education, inclusive education, disabled students

Abstract

Objective: The educational policies on diversity outreach in Chile prescribe a medical model focused on the diagnosis of Special Educational Needs (SEN). This paper aims at reflecting SEN assessment in the Chilean context and the possible reasons that would explain the overrepresentation of Mapuche students in school integration programs.

Methods: A literature review of empirical and theoretical research on SEN assessment and the overrepresentation of minority students in special education was carried out. A search for scientific articles was conducted in Google Scholar, Scopus and SciELO, as well as for government documents on the website of the Chilean Ministry of Education.

Result: The findings reveal three possible reasons for the overrepresentation, which are linked to the subsidized educational model of the Chilean school system, the use of evaluation criteria and standardized tests based on the framework of the dominant culture, a monocultural curriculum, and ethnic prejudice against Mapuche students. Conclusion: The challenge is to advance in the development of empirical studies that address the overrepresentation of Mapuche students as an object of study in order to understand the problem in its entirety and complexity, and to advance as a country towards evaluations with an inclusive approach. 

Conclusion: The challenge is to advance in the development of empirical studies that address the overrepresentation of Mapuche students as an object of study in order to understand the problem in its entirety and complexity, and to advance as a country towards evaluations with an inclusive approach. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ximena Gutiérrez Saldivia, Universidad Católica de Temuco, Chile

    Profesora de Educación Diferencial (Universidad Católica de Temuco, Chile).  Doctora en Educación (Universidad Católica de Temuco, Chile). Máster Universitario en Intervención Psicopedagógica (Universidad de Granada, España). Académica de la Facultad de Educación, Departamento de Diversidad y Educación Intercultural, Universidad Católica de Temuco, Chile.

  • Catalina Rivera Gutiérrez, Universidad de la Frontera, Chile

    Profesora de Educación Física (Universidad de la Frontera, Chile), Doctora en Educación (Universidad Católica de Temuco, Chile), Magíster en Educación Física (Universidad de la Frontera, Chile), Académica en el Departamento de Educación Física, Universidad de La Frontera, Chile, Investigadora del Centro de Investigación en Alfabetización Motriz (Universidad de la Frontera).

  • Danilo Díaz‐Levicoy, Universidad Católica del Maule, Chile

    Profesor de Matemática y Computación (Universidad de Los Lagos, Chile). Máster Universitario en Didáctica de la Matemática (Universidad de Granada, España). Doctor en Ciencias de la Educación (Universidad de Granada, España). Académico de la Facultad de Ciencias Básicas, Universidad Católica del Maule, Chile.  

  • Luis Henríquez Alvear, Universidad de la Frontera, Chile

    Profesor de Educación Física (Universidad de La Frontera, Chile), Doctor en Educación (Universidad de Sevilla, España), Magíster en Educación Física (Universidad de La Frontera), Magíster en Rendimiento Deportivo, Tecnificación y Alto Nivel (Universidad de Barcelona, España), Académico del Departamento Educación Física, Universidad de La Frontera, Chile, Investigador del Centro de Investigación en Alfabetización Motriz (Universidad de la Frontera).

References

Addae, D. & Kwapong O. (2023). Percepciones de los estudiantes de doctorado sobre los seminarios de investigación en educación doctoral: un estudio de caso. Cogent Education, 10(1), 1-18. Recuperado el 20 de mayo de 2023, de https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2183701.

Akojie, P., Entrekin, F., Bacon, D. & Kanai, T. (2019). Qualitative Meta-Data Analysis: Perceptions and Experiences of Online Doctoral Students. American Journal of Qualitative Research, 3(1), 117-135. Recuperado el 20 de mayo de 2023, de https://doi.org/10.29333/ajqr/5814.

Bamgboje-Ayodele, A., Ye, M., Almond, H. & Sakulwichitsintu, S. (2016). Inside the minds of doctoral students: Investigating challenges in theory and practice. International Journal of Doctoral Studies, 11, 243-267. Recuperado el 20 de mayo de 2023, de http://ijds.org/Volume11/IJDSv11p243-267Bamgboje2269.pdf .

Bozkurt, V., Yalçinkaya, E., Karatafl, A., Talas, M. & Fiahin, A. (2021). Perceptions of doctoral students: Satisfaction, difficulties, gained skills and performance in publishing in academic journals. Yüksekögretim Dergisi, 11(2 Pt 1), 263–275. Recuperado el 20 de mayo de 2023, de https://doi.org/10.2399/yod.20.516442.

Cornér, S., Löfström, E. & Pyhältö, K. (2017). The relationships between doctoral students’ perceptions of supervision and burnout. International Journal of Doctoral Studies, 12, 91-106. Recuperado el 20 de mayo de 2023, de http://www.informingscience.org/Publications/3754.

Decreto Ley No. 372 “Del Sistema Nacional de Grados Científicos” (25 de marzo de 2019). Gaceta Oficial de la República de Cuba, Edición Ordinaria, Año CXVII, Número 65, La Habana, jueves 5 de septiembre de 2019, 1429-1432. https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2019-o65_0.pdf

Fernández-Fastuca, L. y Wainerman, C. (2015). “La dirección de tesis de doctorado: ¿una práctica pedagógica? Perfiles Educativos 37 (148), 156-171. Recuperado el 2 de junio de 2023, de: http://servicioseditoriales.unam.mx/perfiles_ojs3308/index.php/perfiles/article/view/49319/44372.

Hall, S. F. & Hulse, D. (2010). Perceptions of Doctoral Level Teaching Preparation in Counselor Education. The Journal of Counselor Preparation and Supervision, 1(2), 1-15. Recuperado el 20 de mayo de 2023, de https://digitalcommons.fairfield.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1059&context=education-facultypubs&httpsredir=1&referer= .

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C.P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad México: Mc Graw Hill Education.

Lantsoght, E. O. L. (2021). Students’ Perceptions of Doctoral Defense in Relation to Sociodemographic Characteristics. Education Sciences, 11(463), 1-36. Recuperado el 20 de mayo de 2023, de https://doi.org/10.3390/educsci11090463.

Mazerolle, S. M., Bowman, T. G. & Klossner, J. C. (2015). An analysis of doctoral students’ perceptions of mentorship during their doctoral studies. Athletic Training Education Journal. 10(3), 227–235. Recuperado el 20 de mayo de 2023, de http://meridian.allenpress.com/atej/article-pdf/10/3/227/1452700/1003227.pdf.

Mendoza, J., Rizo, N., Beltrán, H. y Concepción, E. R. (2021). La formación doctoral: estudio comparativo entre Europa y América. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 170-182. Recuperado el 22 de mayo de 2023, de http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n4/2218-3620-rus-13-04-170.pdf.

Mera, W. y Trelles, I. (2022). Experiencias sobre los aportes del CEPES en la formación doctoral de profesores de la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil: una mirada desde sus protagonistas. Revista Cubana de Educación Superior, 41(Especial 1), 253-268. Recuperado el 22 de mayo de 2023, de https://revistas.uh.cu/rces/article/view/2822.

Ortiz-Torres, E. A. (2019). La calidad en la formación de doctores en Ciencias Pedagógicas: una evaluación desde sus egresados y propuestas de mejora. Revista Educación, 43(1), 1-15, Recuperado el 2 de junio de 2023, de: https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.24326.

Spronken-Smith, R., Brown, K. & Cameron, C. (2023). Perceptions of graduate attribute development and application in PhD graduates from US and NZ universities. Assessment & Evaluation in Higher Education, 48(1), 1-16. Recuperado el 20 de mayo de 2023, de https://doi.org/10.1080/02602938.2023.2182873.

Yelibay, M., Karabassova, L., Mukhatayev, Z. & Yermukhambetova, A. (2022). The perception and experience of young researchers in doctoral programmes in the context of recent reforms in Kazakhstan. European Journal of Education, 57, 484–496. Recuperado el 20 de mayo de 2023, de https://doi.org/10.1111/ejed.12513.

Youp, N. & Suki, N. M. (2022). Exploring Factors Influencing Postgraduate Doctoral Students Retention in Public Universities [Conference Paper]. AIC, Langkawi, Malasia. Recuperado el 20 de mayo de 2023, de https://www.researchgate.net/publication/364737553.

Downloads

Published

2023-07-10

How to Cite

Overrepresentation of Mapuche students considered to have special educational needs in school integration programs. (2023). Transformación, 19(3), 386-397. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/13