Teaching literary text comprehension and assessment as a further step in the hermeneutic circle

Authors

Keywords:

literary analysis, literature appreciation, comprehension, interpretation, didactics

Abstract

Objectives: The article explains and argues an approach to teaching literary text comprehension and assessment. The objective is the description of procedures to assess and relate literary text meaning and the subsequent recreation of a new world on that basis.  

Methods: The authors rely on the analysis and synthesis of document, induction and deduction of scientific literature from a historic and logical perspective. Likewise, they depend on observing the students’ performance and experimenting to systematize their teaching practice.

Results: The main finding of the research is the construction of a theoretical framework for teaching literary text comprehension and assessment as a further step in the hermeneutic circle

Conclusions: Literary text assessment represents a further step in literary text appreciation, it updates and decontextualizes meanings by regarding reading as a cultural process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Elizeth Lafita Vázquez, University of Camagüey

    Profesora de Español Literatura del departamento de igual nombre y tiene una Maestría en Educación Superior.  Se desempeña como profesora principal de la disciplina Estudios literarios y como investigadora en el proyecto La enseñanza de la comprensión de textos desde un enfoque integral de formación y desarrollo de desempeños didácticos.

  • José Emilio Hernández Sánchez , University of Camagüey

    El autor es Doctor en Ciencias Pedagógicas, funge como coordinador de la carrera Español-Literatura de esta Universidad, entre sus publicaciones más recientes se encuentran los libros: Acercamiento a la apreciación literaria. Editorial Ácana. Camagüey, Cuba y La enseñanza de la literatura: Hacia un enfoque sociocultural. Editorial D McPherson. Miami Florida.

  • Magdalena de la Caridad Montalvo Díaz , University of Camagüey

    Máster en Ciencias de la Educación Superior, profesora Auxiliar de la especialidad Español Literatura. Se ha desempeñado como bibliotecaria y asesora metodológica en la provincia de Camagüey. Labora actualmente como especialista en la Dirección de Información Científica de la Universidad Ignacio Agramonte de Camagüey, Sede “José Martí”. Ha impartido cursos de postgrado y diplomados.

References

Álvarez, L. (2016). La lectura como estructura cultural. En L. Álvarez, Lecciones de vuelo: la lectura en nuestro presente (págs. 6-25). Camagüey, Cuba: Ácana.

Barbán, E., Martínez, M. & León, Y. I. (2021). La relación texto-contexto: vía para el estudio de la literatura local. Revista Conrado, 17(3), 484-492. Recuperado el 12 de enero de 2022, de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2190/2132

Batjín, M. (1989). Problemas literarios y estéticos. La Habana, Cuba: Arte y Literatura.

Eco, U. (1972). La estructura ausente. Barcelona, España: Lumen.

Eco, U. (1987). Lector in fábula. Barcelona, España: Lumen.

Fierro, B. & Mañalich, R. (2012). Cuando la literatura nos acompaña en el camino de la vida. Revista Atenas, 4(20), 19-34. Recuperado el 12 de enero de 2022, de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=47804895600

García, E. (1975). Lengua y literatura. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Hernández, J. E. (2020a). Acercamiento a la apreciación literaria. Camagüey, Cuba: Ácana.

Hernández, J. E. (2020b). La enseñanza de la literatura: Hacia un enfoque sociocultural . Miami, EUA: D McPherson.

Jauss, H. R. (1988). Experiencia estética y hermenéutica literaria. Madrid, España: Taurus.

Jiménez, I. (2016). Enfoque textual integrador para el desarrollo de la comprensión del texto oratorio martiano en la carrera Licenciatura en Educación, especialidad Español y Literatura. Tesis doctoral inédita, Universidad de Camagüey, Cuba . Recuperado el 13 de junio de 2021, de https://rediuc.reduc.edu.cu/jspui/handle/123456789/828

Lotman, I. (1977). The Structure of Artistic Text. (R. Vroom, Trad.) Michigan, EUA: National Endowment for Humanities.

Lotman, I. (1998). La semiosfera. Semiótica de la cultura y el texto (Vol. II). Madrid, España: Ediciones Cátedra S.A.

Martínez, V. M. (2012). Reflexiones sobre la dignidad humana en la actualidad. Boletín mexicano de derecho comparado, 46(136), 1-10. Recuperado el 3 de mayo de 2021, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-86332013000100002

Moles, A. (1985). El análisis de las estructuras del mensaje poético en los diferentes niveles de la sensibilidad. En D. Navarro, Textos y contextos (Vol. I, págs. 113-140). La Habana, Cuba: Arte y Literatura.

Morella, F. & Moreno de Tovar, L. (2006). La Hermenéutica: una actividad interpretativa . Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 171-181. Recuperado el 12 de enero de 2022, de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41070212

Ricceur, P. (1995). Teoría de la interpretación: Discurso y excedente de sentido. México: Siglo XXI editores,s.a.de c.v. : Universidad Iberoamericana.

Van Dijk, T. A. (1977). Text and Context. Explorations in the Semantics and Pragmatics of Discourse. New York, EUA: Logman Gropup Limited.

Vigotsky, L. S. (1987). Psicología del arte. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Wolfang, I. (2001). El proceso de la lectura. En N. Araújo, Textos de teorías y críticas literarias (Vol. II, págs. 57-73). La Habana, Cuba: Félix Varela.

Downloads

Published

2024-02-22

How to Cite

Teaching literary text comprehension and assessment as a further step in the hermeneutic circle. (2024). Transformación, 18(3), 416-428. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/131

Most read articles by the same author(s)