University and community interrelations: an enrolling model that promotes them

Authors

  • Dr. C. Argelia Fernández Díaz Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona La Habana, Cuba Author

Keywords:

community development, community participation, university extension, School community cooperation

Abstract

Objective: This research aims at describing a study of university institution and communities from an analytical and constructive perspective of today’s panorama.

Methods: Theoretical methods were used to construct a framework, systematization was used to collect experiences and modeling to outline a pattern that emphasizes agents’ active participation.

Results: The main finding provides the foundations for a model promoting university and community relation based on active participation of professors, students, and local inhabitants. Findings of community projects sponsored by Latin-American universities are appraised. 

Conclusion: Today a university institution committed to community life is required, likewise, it should face the needs of citizens, and pursue the achievement of self-management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Dr. C. Argelia Fernández Díaz, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona La Habana, Cuba

    Doctora en Ciencias de la Educación y Profesora Titular de la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. Ha ejercido la docencia y la investigación por 44 años y de ellos 35 en la formación docente. Su labor investigativa ha estado centrada en el estudio de las relaciones entre las instituciones de educación superior y la comunidad, con resultados publicados en el país y el extranjero. 

References

Aguilera, Y. (2014). Relación universidad comunidad de extrema pobreza una experiencia de investigación-acción- participativa en la Universidad Nacional de Itapúa Paraguay. Recuperado el 11 de julio de 2018, de http://www.integracion-academica.org/12-volumen-2-numero-4-2014/48-relacion

Baez, G. (enero-junio de 2010). La participación protagónica estudiantil en el proceso de extensión universitaria. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(1), 347-362. Recuperado el 11 de julio de 2018, de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3235491.pdf

ECURED. (s.f.). Enciclopedia coolaborativa cubana. Recuperado el 11 de julio de 2018, de https://www.ecured.cu/Extensi%C3%B3n_universitaria

Fernánez, A. (2008). Algunas consideraciones sobre el cómo de la interrelación de los centros docentes y la comunidad. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Gaete, R. (2011). La responsabilidad social universitaria como desafío para la gestión estratégica de la educación superior: el caso de España. Revista de Educación, 2(355), 109-133. Recuperado el 11 de julio de 2018, de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re355/re355_05.pdf

Hernández, A. l. (2007). Perfeccionamiento del vínculo escuela, familia y comunidad para el desarrollo de un proceso educativo de calidad en la escuela primaria. Ciudad de La Habana: Editorial Científico Técnica. Recuperado el 11 de julio de 2018, de http://www.documentacion.edex.es/docs/0403ARGesc.pdf

Kanje, S. (2013). Relación Universidad Comunidad. Recuperado el 11 de julio de 2018, de https://gerontologia.maimonides.edu/2013/05/relacion-universidad-comunidad/

Tonon, G. (13 de diciembre de 2012). Las relaciones universidad-comunidad: un espacio de reconfiguración de lo público. Polis(32), 1-10. Recuperado el 11 de julio de 2018, de http://journals.openedition.org/polis/6691

UNESCO-IESALC. (2009). Declaración del Congreso Internacional de Rectores Latinoamericanos y Caribeños. Recuperado el 11 de julio de 2018, de Belo Horizonte, Brasil: https://www.oei.es/historico/salactsi/cres.htm

Universidad Regional Amazónica. IKIAM. (2017). Knitting for Conservation: Awakkuna. Recuperado el 6 de julio de 2018, de https://www.linkedin.com/in/ikiam-universidad-regional-amaz%C3%B3nica-37398213a/

Downloads

Published

2024-06-20

How to Cite

University and community interrelations: an enrolling model that promotes them. (2024). Transformación, 15(1), 25‐35. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/165