Study of the process of instrumental genesis of the symbolic artifact for the exponential function

Authors

  • M. Sc. Daysi Julissa García Cuéllar Universidad San Ignacio de Loyola, Perú Author
  • M. Sc. Mihály André Martínez Miraval Pontificia Universidad Católica del Perú, Perú Author

Keywords:

Mathematics instruction, mathematical concepts, algebra, didactics

Abstract

This article describes a study of the exponential function on students of the first semester of a private University in Lima, Peru. The research was aimed at analyzing the Instrumental genesis process of this mathematical object assisted by the use of Geogebra software. Rabardel's Instrumental Approach was used as a theoretical framework. Likewise, some notions of Artigue's Didactic Engineering were used as a methodology, focusing on a priori and a posteriori analysis. The students’ answers allowed to identify the use of schemes built and activated, while interacting with the symbolic artifact for the exponential function.  The use of Geogebra favored the instrumentalization and instrumentation of the addressed mathematical object since it allowed the students to validate their conjectures.

Keywords: Mathematics instruction, mathematical concepts, algebra, didactics.

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Author Biographies

  • M. Sc. Daysi Julissa García Cuéllar , Universidad San Ignacio de Loyola, Perú

    Magíster en Enseñanza de las matemáticas y especialista en Didáctica de las matemáticas en la Pontificia Universidad Católica del Perú. En estos momentos se encuentra en proceso de formación para la obtención del grado Científico de Doctora en Educación Matemática en la Pontificia Universidade Católica de São Paulo. Se desempeña como docente de matemática en la Universidad San Ignacio de Loyola, Perú. 

  • M. Sc. Mihály André Martínez Miraval, Pontificia Universidad Católica del Perú, Perú

    Ingeniero Electrónico y Magíster en Enseñanza de las matemáticas en la Pontificia Universidad Católica del Perú. Se desempeña como docente de matemática en la Pontificia Universidad Católica del Perú, ha participado en diferentes Eventos Científicos relacionados con la enseñanza de la Matemática.

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Published

2024-06-20

How to Cite

Study of the process of instrumental genesis of the symbolic artifact for the exponential function. (2024). Transformación, 14(2), 214‐225. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/189