Study of the process of instrumental genesis of the symbolic artifact for the exponential function
Keywords:
Mathematics instruction, mathematical concepts, algebra, didacticsAbstract
This article describes a study of the exponential function on students of the first semester of a private University in Lima, Peru. The research was aimed at analyzing the Instrumental genesis process of this mathematical object assisted by the use of Geogebra software. Rabardel's Instrumental Approach was used as a theoretical framework. Likewise, some notions of Artigue's Didactic Engineering were used as a methodology, focusing on a priori and a posteriori analysis. The students’ answers allowed to identify the use of schemes built and activated, while interacting with the symbolic artifact for the exponential function. The use of Geogebra favored the instrumentalization and instrumentation of the addressed mathematical object since it allowed the students to validate their conjectures.
Keywords: Mathematics instruction, mathematical concepts, algebra, didactics.
Downloads
References
Angulo, M., & Viscarra, R. (2012). Diseño e implementación de una propuesta pedagógica para la enseñanza de funciones exponenciales y logarítmicas. Tesis de Maestría inédita. Guayaquil, Ecuador: Escuela Superior Politécnica del Litoral. Recuperado el 18 de diciembre de 2017, de http://www.dspace.espol.edu.ec/handle/123456789/24830
Artigue, M., Douady, R., Moreno, L., & Gomez, P. (1995). Ingeniería Didáctica en educación matemática: un esquema para la investigación y la innovación en la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas. Bogotá: Grupo editorial Iberoamérica.
Bellemain, F. B., & Trouche, L. (2016). Compreender o trabalho do professor com os recursos de seu ensino, um questionamento didático e informático. I Simpósio Latino-Americano de Didática da Matemática, Nov 2016. Bonito, Brasil. Recuperado el 18 de diciembre de 2017, de https://www.hal.archives-ouvertes.fr/hal-01560233
Flecknoe, M. (2002). How can ICT help us to improve education? Innovations in Education & Teaching International,, 39(4), 271-280. Recuperado el 18 de diciembre de 2017, de https://doi.org/10.1080/13558000210161061
García-Cuéllar, D. , & Salazar, J. V. (2017). Un estudio de la instrumentación de la noción de simetría axial por medio del uso del Geogebra. Revista do Instituto GeoGebra de São Paulo, 6(1), 68-82. Recuperado el 18 de diciembre de 2017, de
Hannafin, M. J., Hall, C., Land, S., & Hill, J. (1994). Learning in open-ended environments: assumptions, methods and implications. Educational Technology, 34(8), 48–55. Recuperado el 18 de diciembre de 2017, de
Harris, S. (2002). Innovative pedagogical practices using ICT in schools in England. Journal of Computer Assisted Learning, 18(4), 449-458. Recuperado el 18 de diciembre de 2017, de https://doi.org/10.1046/j.0266-4909.2002.00256.x
Rabardel, P. (1995). Les hommes et les technologies: Aproche cognitive des instrumentns contemporains . Paris: Armand Colin.
Rabardel, P. (2002). People and Technology: A cognitive approach to contemporary instruments. (H. Wood, Trad.) Paris: Université de Paris.
Rabardel, P. (2011). Los Hombres y las Tecnologías: visión cognitiva de los instrumentos cognitivos. (M. A. Gempeler, Trad.) Santander, Colombia: Universidad Industrial de Santander.
Sureda, D. (2012). Enseñanza de las funciones exponenciales en la escuela secundaria. Aspectos didácticos y cognitivos. Tesis doctoral inédita. Buenos Aires: Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.
Tabach, M., & Nachlieli, T. (2015). Classroom engagement towards using definitions for developing mathematical objects: the case of function. Educational Studies in Mathematics(90), 163-187. Recuperado el 18 de diciembre de 2017, de https://doi.org/10.1007/s10649-015-9624-0
Velásquez, F. (2014). Creencias y una aproximación de la concepción de los profesores sobre el proceso de enseñanza y aprendizaje de la función exponencial en cursos de pre-cálculo. Tesis de maestría inédita. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú. Recuperado el 18 de diciembre de 2017, de http://www.tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/123456789/5498
Vergnaud, G. (1996). A teoria dos campos conceptuais. En J. Brun (Ed.), Didáctica das matemáticas (págs. 155-189). Lisboa: Horizontes pedagógicos.
Viirman, O. (2014). The function concept and university mathematics teaching. Dissertation. Karlstad, Suecia: Karlstad University, Faculty of Health, Science and Technology. Department of Mathematics and Computer Science. Recuperado el 18 de diciembre de 2017, de http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:693890/fulltext01.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.