Cognitive errors and their causes: a view from the didactics of the exact sciences

Authors

  • M.Sc. Migdalia Fernández Perón Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz Author
  • DrC Raúl Pedro Brito Melgarejo Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz. Author

Keywords:

cognitive ability, cognitive process, teacher education, learning difficulties

Abstract

The paper describes the findings of a research aimed at assessing the importance of creating a culture of error during the process of teacher training. A framework was devised to back up the idea that the didactics of natural  The paper describes the findings of a research aimed at assessing the importance of creating a culture of error during the process of teacher training. A framework was devised to back up the idea that the didactics of natural
 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • M.Sc. Migdalia Fernández Perón, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz

    Profesora Auxiliar y Máster en Didáctica de la Matemática, actualmente se desempeña como profesora de matemática y responsable de las disciplinas Didáctica de la Matemática y Formación Laboral Investigativa, en la carrera de Matemática-Física, así como investigadora del proyecto de investigación “La formación integral del profesional de Matemática-Física desde el enfoque interdisciplinario”. 

  • DrC Raúl Pedro Brito Melgarejo, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz.

    Profesora Auxiliar y Máster en Didáctica de la Matemática, actualmente se desempeña como profesora de matemática y responsable de las disciplinas Didáctica de la Matemática y Formación Laboral Investigativa, en la carrera de Matemática-Física, así como investigadora del proyecto de investigación “La formación integral del profesional de Matemática-Física desde el enfoque interdisciplinario”.

References

Álvarez de Zayas, C. (1999). Didáctica: una escuela en la vida. La Habana, Cuba.

Editorial Pueblo y Educación.

Álvarez , M. (2004). Etiología de errores matemáticos, en Resúmenes trabajos del III Congreso de Didáctica de las Ciencias. La Habana . http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:JNahUQyNAjAJ:matematica.cubaeduca.cu/media/matematica.cubaeduca.cu/medias/pdf/Las%2520causas%2520de%2520los%2520errores%2520matem%25C3%25A1ticos%2520de%2520los%2520alumnos%2520(Marta%2520%25C3%2581lvarez%2520P%25C3%25A9rez).pdf+&cd=1&hl=es-419&ct=clnk&gl=cu

Blázquez, D. El error, un instrumento para enseñar mejor. Instituto Nacional de Educación Física. Centro de Barcelona, España. https://es.slideshare.net/exequielriquelmegonzalez/el-error-un-instrumento-util-para-ensear-mejor-didctica-de-la-educacin-fsica-autor-domingo-blazquez-pdf

Castellanos, D , Castellanos, B, Llivina, M, Silverio, M, Reinoso,C y García, C, (2001). Aprender y enseñar en la escuela. Una concepción desarrolladora. Centro de Estudios de La Educación. La Habana.

Engels, F. (1979). Dialéctica de la Naturaleza. La Habana. Editorial Política.

García, J. F. (1997). La cultura del error. Editorial Planeta, Barcelona, España.

Ministerio de Educación. (2010). Programa de disciplina de Didáctica de la Física. La Habana.

Ministerio de Educación. (2010). Programa de disciplina de Didáctica de la Matemática. La Habana.

Downloads

Published

2024-06-20

How to Cite

Cognitive errors and their causes: a view from the didactics of the exact sciences. (2024). Transformación, 14(1), 81‐89. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/205