The training process of technical school supervisors

Authors

  • M. Sc. Ana María García Ondarza Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz” Author
  • Dr. C. Roberto Portuondo Padrón Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz” Author
  • Dr. C. Riselda Guzmán Méndez Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz” Author

Keywords:

professional competence, improvement, background knowledge, orientation, professional performance

Abstract

The present article describes the results of the analysis of the professional improvement of supervisors of technological schools at the context of their area of performance. The objective of the research is to reveal the features that characterize the processes of orientation and background knowledge, in order to outline a concept of background knowledge tailored to their professional needs. In this sense, an epistemological study was carried out by means of bibliographical and document analysis, which, together with the use of other research methods, allowed the construction of the corresponding framework. The main finding is the systematization providing the essential features of the categories analyzed, as well as the need for a new type of orientation in order to enhance the quality of the training process, which led to the outlining of the features characterizing the need of improvement of these professionals.

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Author Biographies

  • M. Sc. Ana María García Ondarza, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

    Máster en Pedagogía Profesional y Profesora Auxiliar con más de 30 años de experiencia en la docencia, actualmente se ejerce como docente del departamentos de Ingeniería Civil de la Facultad de Construcciones y realiza estudios doctorales relacionados con el tema que se presenta en el artículo. 

  • Dr. C. Roberto Portuondo Padrón, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

    Doctor en Ciencias Pedagógicas y Profesor Titular con más de 35 años de experiencia en la docencia, y docente investigador del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación en la Universidad de Camagüey. Ha sido tutor de varias tesis de doctorado relacionadas con la temática.

  • Dr. C. Riselda Guzmán Méndez, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

    Doctora en Ciencias Pedagógicas y Profesora Titular con más de 25 años de experiencia en la docencia, se desempeña como Vicedecana de Investigación y Posgrado de la Facultad de Construcciones.

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Published

2024-06-30

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