The development of intellectual skills through self-regulated learning in Biology teachers training
Keywords:
thinking skills, self-controlled learning, teachers’ educationAbstract
ABSTRACT
Objective: The teaching learning process of sciences should be developed as a result of using current scientific methods and independent active learning of the knowledge they will require afterward in their professional performance. This paper aims at devising alternatives that contribute to the development of intellectual skills through the subject Human Anatomy and Physiology.
Methods: From the perspective of the functional structural systemic, theoretical methods such as the analytical-synthetic, the inductive-deductive, systematization and modeling were used. Likewise, empirical methods such as documentary study, observation, survey and pedagogical test were used; the percentage analysis was used to assess the information.
Results: The fundamental result of the research consist of a system of elementary intellectual skills for human anatomy and physiology learning in Biology teachers’ education, as well as alternatives contributing to their development.
Conclusions: The study allows to conclude that students’ development of elementary intellectual skills for each discipline and self-regulated learning favor the education of professionals according to the demands of modern society.
Downloads
References
Allueva, P. (2011). Aprender a pensar y enseñar a pensar. Proceso de resolución de problema. Recuperado el 23 de abril de 2019, de Asociación de Psicología y Educación: http://www.unizar.es/ice/images/stories/materiales/curso_24_2012/Aprender-y- Ensenar-a-Pensar-PAllueva.pdf
Cerezo, R., Núñez, J. C., González-Pienda, J. A., Rosario, P., Álvarez, L., González-Castro, P., et al. (2009). Entrenamiento de los procesos de autorregulación del aprendizaje en soporte Moodle. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 317-323. Recuperado el 14 de abril de 2019, de https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832323035.pdf
Fandiño, Y. J. (2011). La educación universitaria en el siglo XXI: de la sociedad de la información a la sociedad del conocimiento. Recuperado el 23 de abril de 2019, de http://rieoei.org/jano/3965Fandino_Jano.pdf
Fuentes, S., & Rosário, P. (2013). Mediar para la autorregulación del aprendizaje: un desafío educativo para el siglo XXI. Recuperado el 14 de abril de 2018, de Instituto Internacional para el Desarrollo Cognitivo, INDESCO. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Central de Chile: www.ucentral.cl/prontus_ucentral2012/site/ artic/20130730/asocfile/20130730103604/ebook__ara_fuentes_rosario_2013__.pdf
García, C., Castañeda, E., & Mansilla, J. (2018). Experiencia de innovación en el aula desde la autorregulación y los estilos de aprendizaje. Tendencias pedagógicas(31), 137-148. Recuperado el 23 de abril de 2019, de http://dx.doi.org/10.15366/tp2018.31.008
Machado, E. (2008). Textos y contextos de la investigación educativa. Pedagogía Universitaria, 8(1). Recuperado el 23 de abril de 2019 de http://revistas.mes.edu.cu/Pedagogia-universitaria/articulos/2008/numero/189408104.pdf/view
Martínez, M. P. (2015). Objetivos de desarrollo sostenible (ODS, 2015-2030) y Agenda de desarrollo post 2015 a partir de los objetivos de desarrollo del milenio (2000-2015). quadernsanimacio.net, 21, 1-15. Recuperado el 23 de abril de 2019, de http://quadernsanimacio.net/ANTERIORES /veintiuno/index_htm_files/desarrollo.sostenible.pdf
Silvestre, M., & Zilberstein, J. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Pueblo y Educación.
Unesco. (1998). Declaración Mundial sobre Educación Superior en el siglo XXI: visión y acción. Conferencia Mundial sobre la Educación Superior (p.41) Recuperado el 23 de abril de 2019, de http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm
Valdovinos, V. (2015). Las habilidades intelectuales como herramientas esenciales en la formación profesional del alumno universitario. Recuperado el 23 de abril de 2019, de http://unimex.edu.mx/Investigacion/DocInvestigacion/Las_habilidades_intelectuales_como_herramientas_esenciales_en_la_formacion_profesional_del_alumno_universitario.pdf
Zilberstein, J. (2000). Una concepción desarrolladora de la motivación y el aprendizaje de las ciencias. Recuperado el 23 de abril de 2019, de http://www.monografias.com/trabajos11/motyap/motyap.shtml.
Zimmerman, B. (2002). Becoming a self-regulated learner: an overview. Theory into practice, 41(2), 64-70. Recuperado el 16 de abril de 2016, de https://www.researchgate.net/ publication/237065878_Becoming_a_Self-Regulated_Learner_An_Overview
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.