Language learning and the metalanguage of the Anglophone culture

Authors

  • M. Sc. Julia de las Mercedes Mairs Samuel Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz" Camaguey, Cuba Author
  • M. Sc. Maritza Quintana López Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz" Author

Keywords:

language development, intercultural communication, task-based approach

Abstract

This paper describes freshmen's limitations in the command of socio-cultural term. These shortcomings constitute a barrier for an efficient communication in the foreign language of teachers' trainees of English, particularly in the discipline History of the Culture of Anglophone Peoples from the third year on. Departing from systematized course experience, new ways to approach foreign culture study are explored enhancing the acquisition of the associated metalanguage from the first years of the initial training. Thus, the Panorama of the Culture of Anglophone Countries course was designed. Its conception lies on the task-based approach from the didactic point of view and the use of a glossary, which favored the use of specialized vocabulary and the development of the students' sociocultural competence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • M. Sc. Julia de las Mercedes Mairs Samuel, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz" Camaguey, Cuba

    Máster en Ciencias de la Educación y Profesora Auxiliar. Se desempeña en el departamento de Lenguas Extranjeras como profesora de Historia de la Cultura de los Pueblos de Habla Inglesa e investiga en temas relacionados con la comprensión e interpretación del discurso. Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz" 

References

Acosta, R., & Alfonso, J. (2011). Didáctica Interactiva de Lenguas. Félix Varela: La Habana.

Addine, F. (2005). El registro de sistematización profesional. Herramienta para la toma de decisiones. Modulo I Fundamentos de la investigación, Maestría en Educación. Ciudad de La Habana, Cuba: Instituto Pedagógico Latinoamericano y del Caribe (IPLAC).

Canale, M., & Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics, 1(1), 1-47.

Consejo de Europa. (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza y evaluación. Madrid: Anaya. Instituto Cervantes MEC. Recuperado el 3 de marzo de 2015, de http://cvc.cervantes.es/obref/marco/default.htm

De La Paz Gálvez, E. (2011). Programa modular para el desarrollo de la competencia cultural profesional del profesor en formación de 1er año de Lenguas Extranjeras desde la Práctica Integral de la Lengua Inglesa. Tesis de maestría. Santa Clara: Universidad de Ciencias Pedagógicas "Felix Varela".

Estaire, S. (2009). La enseñanza de lenguas mediante tareas: de la programación al aula. Madrid: Edinumen.

Ministerio de Educación Superior. (2010). Modelo del Profesional Plan D. Carrera Licenciatura en Educación Lenguas Extranjeras, Inglés con Segunda Lengua. Ciudad de La Habana: Ministerio de Educación.

Pastor, S. (2004). Aprendizaje de segundas lenguas: Lingüística aplicada a la enseñanza de idiomas. Alicante: Universidad de Alicante.

Rodríguez, O. (2008). Metodología Integradora para el Desarrollo de la Competencia Metalinguiistica en los Estudiantes de la Carrera de Lengua Inglesa. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógicas "José Martí".

Velázquez, L. M. (2015). Plan de Estudio D. Carrera Licenciatura en Educación Lenguas Extranjeras, Inglés con Segunda Lengua. Indicaciones Metodológicas para la Disciplina Historia de la Cultura de los Pueblos de Habla Inglesa. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas "Enrique José Varona".

Vigotsky, L. S. (1979). Historia de las funciones psíquicas superiores. Barcelona: Editorial Crítica.

Downloads

Published

2024-06-30

How to Cite

Language learning and the metalanguage of the Anglophone culture. (2024). Transformación, 13(2), 267-277. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/242

Most read articles by the same author(s)