Guidelines for the university administration of academic processes based on information technologies

Authors

Keywords:

higher education, educational management, information technology, educational administration

Abstract

Objective: The article aims at devising the guidelines for the university management of academic processes based on information technologies. 

Methods: The research was based on an extensive bibliographic reviewing. From a proactive approach perspective, the authoresses rely on modeling for describing the characteristic features of the university process management. In the factual analysis stage, the qualitative approach prevailed to describe, understand and interpret facts and situations in the context; however, quantitative methods and techniques were foreseen to measure indicators modifications.

Result: The main finding is the guidelines for the university administration of academic processes based on information technologies. This guidelines involver administrative management, use and appropriation of technologies, access, use and protection of information, in its relation to the types of information technologies and implementation challenges. Likewise, the instruments and techniques used in the empirical analysis are exhibited.

Conclusion: The university administration of academic processes based on information technologies favors the link between the administration of academic processes by creating, designing and maintaining an environment in which the coordinators efficiently achieve institutional objectives, develop planning, organization, direction and control, through the use of technologies with effective, clear, timely and easily accessible communication. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • María Teresa Machado Durán, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla, México

    Doctora en Ciencias Pedagógicas por la Universidad de Villa Clara, Cuba; Pos Doctora en Políticas Educacionales y Trabajo Docente por La Universidad Federal de Minas Gerais, Brasil; Profesora – Investigadora de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Autora de Formación en investigación cualitativa: la aplicación del método Delphi en un doctorado en administración, Los observatorios de educación en México: otra experiencia universitaria en espacios virtuales, DICCIONÀRIO trabalho, profissäon e condiçáo docente.

     

  • Esther Tlczani Conde, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla, México

    Ingeniera en Computación y Licenciada en Administración de Empresas. Master en Educación Superior. Pasante a Doctor en el Programa de Administración, por la Universidad de Oriente, Puebla, México. Profesora - Investigadora de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

References

Referencias

Anchelia, V., Inga, M., Olivares, P. & Escalante, J. L. (2021). La gestión administrativa y compromiso organizacional en instituciones educativas. Propósitos y Representaciones, 9(1), 1-15. Recuperado el 22 de mayo de 2022, de https://doi.org/10.20511/pyr2021.v9nSPE1.899

Arteaga, H. S., Intriago, D. M. & Mendoza, K. A. (2016). La ciencia de la administración de empresas. Dominio de las Ciencias, 2(4), 421-431. Recuperado el 3 de septiembre de 2022, de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5802887.pdf

Bastos, N. J. (2019). Gestión del conocimiento en las organizaciones: un análisis bibliográfico. Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, 7(2), 82-87. Recuperado el 19 de mayo de 2022, de https://revistas.udes.edu.co/aibi/article/download/1674/1864

Chien-Cheng, L., Ya-Yuan, H., Jia-Qi, Z. & Shih-Feng, C. (2021). Combining AI with Corporate Governance to Enhance Operational Efficiency of Universities. Journal of Physics: Conference Series, 1827, 1-4. Recuperado el 20 de mayo de 2022, de https://doi.org/10.1088/1742-6596/1827/1/012126

García, M. (2021). La importancia de la administración. Logos, 8(16), 1-3. Recuperado el 20 de mayo de 2022, de https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa2/article/view/7304/7905

Mendoza, M. T. (2020). Tecnologías de procesos de información en la administración escolar. Recuperado el 10 de marzo de 2022, de Acervo Digital Educativo: https://ade.edugem.gob.mx/handle/acervodigitaledu/38371

Nedelec, T., Calauzènes, C., El Karoui, N. & Perchet, V. (2022). Learning in Repeated Auctions. Foundations and Trends® in Machine Learning, 15(3), 176-334. Recuperado el 17 de mayo de 2022, de https://www.nowpublishers.com/article/DownloadSummary/MAL-077

Shaoxi, L. (2021). Application of Computer Technology in Administrative Management. Journal of Physics: Conference Series, 1769(1), 1-6. Recuperado el 23 de mayo de 2022, de https://doi.org/10.1088/1742-6596/1769/1/012074

Published

2023-04-14

How to Cite

Guidelines for the university administration of academic processes based on information technologies. (2023). Transformación, 19(2), 271-281. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/33

Most read articles by the same author(s)