The interprofessional collaborative education in Intensive Care and Emergency Nursing residents

Authors

Keywords:

higher education, professional education, teamwork, decision making, educational strategy

Abstract

Objective: The study aimed at proposing an educational strategy for the collaborative-interprofessional training of residents in Intensive and Emergency Nursing for the care of seriously ill and emergency patients.

Methods: The structural-functional method was used to develop the educational strategy and critical reflection and collective construction workshops were developed to assess its feasibility and relevance based on the systematization of the author’s previous scientific results.

Result: The main finding is an educational for the collaborative-interprofessional training of the resident in Intensive and Emergency Nursing that allows contributing to the intensive and collaborative interprofessional emergency performance of this specialist in the care of seriously ill and emergency patients.

Conclusion: The pedagogical strategy establishes the necessary actions to achieve the intensive and collaborative interprofessional emergency performance of the Intensive and Emergency Nursing specialist, which enables comprehensive care of the serious and emergency patient in the context of the Intensive Care Units.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • M. Sc. Raúl Alberto Morales Rivero, Hospital Provincial de Camagüey ‟Manuel Ascunce Domenech”, Cuba

    Especialista de Primer Grado en Enfermería Intensiva y Emergencia, Master en Urgencias Médicas, Profesor Auxiliar, Miembro Titular de la Sociedad Cubana de Enfermería y Miembro numerario de la Sociedad Cubana de Medicina Intensiva y Emergencia, Jefe de Sala de la Unidad de Cuidados Intensivos del Hospital Provincial Manuel Ascunce Domenech. Posee experiencia en el campo de la Enfermería Intensiva y Emergencia y la educación interprofesional, ha publicado varios artículos sobre los temas que investiga. 

  • Dr. C. Mabel Teresa Chaos Yeras, Universidad de Camagüey ‟Ignacio Agramonte Loynaz”, Cuba

    Doctora por la Universidad Pablo de Olavide, España, Profesora Titular, Miembro del Centro de Estudios de Conservación y Desarrollo de las Construcciones. Posee experiencia en investigaciones de las Ciencias Pedagógicas y en otras propias de su especialidad, ha publicado varios artículos sobre los temas que investiga.

  • Dr. C. Jorge García Batán, Universidad de Camagüey ‟Ignacio Agramonte Loynaz”, Cuba

    Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular, Director del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación Enrique José Varona. Posee experiencia en investigaciones de las Ciencias Pedagógicas y en otras propias de su especialidad, ha publicado varios artículos sobre los temas que investiga.

References

Chaos, M. & Morales, R. (2023). Turismo, patrimonio y experiencia de la educación interprofesional en Camagüey. PatryTer, Revista Latinoamericana y Caribeña de Geografía e Humanidades, 7(13), 1-20. https://doi.org/10.26512/patryter.v7i13.42809

La Rosa-Salas, V., Arbea, L., Vidaurreta, M., Sola, L., Marcos, B., Rodríguez, C., . . . Beitia, G. (2020). Educación interprofesional: una propuesta de la Universidad de Navarra. Educación Médica, 21(6), 386-396. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.07.001

Lajes, M., Aúcar, J., Martínez, A., & Aguilar, Y. (2021). El trabajo colaborativo interprofesional en el proceso de formación profesional en salud. Humanidades Médicas, 21(3), 951-966. https://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-81202021000300951&script=sci_abstract&tlng=es

Martínez, R., Martí, A. E., Paneque, A. N., Hernández, J. J., Rodríguez, C. R. & Llosa, M. (2020). Fundamentos de la estrategia educativa para el fortalecimiento de la identidad cultural cubana en el desempeño docente. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, 11(2), 40-47. https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1693/1392

Miró, M. (2016). Práctica colaborativa interprofesional en salud: Conceptos clave, factores y percepciones de los profesionales. Educación Médica, 17(51), 21-24. https://www.elsevier.es/es-revista-educacion-medica-71-articulo-practica-colaborativa-interprofesional-salud-conceptos-X1575181316539806

Niño, R. F. (2019). Percepción del paciente sobre el cuidado enfermero. Una evaluación desde los postulados de J. Watson. Tesis de maestría inédita. Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo. Chiclayo, Perú. https://tesis.usat.edu.pe/xmlui/handle/20.500.12423/1777

Sandoval-Barrientos, S., Arntz-Vera, J., Flores-Negrin, C., Trunce-Morales, S., Pérez-Carrasco, A., López-Uribe, J. & Velásquez-Scheuchb, J. (2019). Propuesta de formación interprofesional en cuatro programas de licenciatura de profesionales sanitarios. Educación Médica Superior, 20(2), 25-32. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.12.006

Sierra, R. A. (2008). La estrategia pedagógica, su diseño e implementación. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Sierra, R. A. & Imbert, N. (2020). La alternativa y su conceptualización en el contexto pedagógico. Transformación, 16(2), 241-255. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552020000200241

World Health Organization. (WHO). (2010). Framework for action on interprofessional education & collaborative practice. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/70185/WHO_HRH_HPN_10.3_eng.pdf

Downloads

Published

2024-06-03

How to Cite

The interprofessional collaborative education in Intensive Care and Emergency Nursing residents. (2024). Transformación, 20(2), 184-199. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/339

Most read articles by the same author(s)