The interprofessional collaborative education in Intensive Care and Emergency Nursing residents
Keywords:
higher education, professional education, teamwork, decision making, educational strategyAbstract
Objective: The study aimed at proposing an educational strategy for the collaborative-interprofessional training of residents in Intensive and Emergency Nursing for the care of seriously ill and emergency patients.
Methods: The structural-functional method was used to develop the educational strategy and critical reflection and collective construction workshops were developed to assess its feasibility and relevance based on the systematization of the author’s previous scientific results.
Result: The main finding is an educational for the collaborative-interprofessional training of the resident in Intensive and Emergency Nursing that allows contributing to the intensive and collaborative interprofessional emergency performance of this specialist in the care of seriously ill and emergency patients.
Conclusion: The pedagogical strategy establishes the necessary actions to achieve the intensive and collaborative interprofessional emergency performance of the Intensive and Emergency Nursing specialist, which enables comprehensive care of the serious and emergency patient in the context of the Intensive Care Units.
Downloads
References
Chaos, M. & Morales, R. (2023). Turismo, patrimonio y experiencia de la educación interprofesional en Camagüey. PatryTer, Revista Latinoamericana y Caribeña de Geografía e Humanidades, 7(13), 1-20. https://doi.org/10.26512/patryter.v7i13.42809
La Rosa-Salas, V., Arbea, L., Vidaurreta, M., Sola, L., Marcos, B., Rodríguez, C., . . . Beitia, G. (2020). Educación interprofesional: una propuesta de la Universidad de Navarra. Educación Médica, 21(6), 386-396. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.07.001
Lajes, M., Aúcar, J., Martínez, A., & Aguilar, Y. (2021). El trabajo colaborativo interprofesional en el proceso de formación profesional en salud. Humanidades Médicas, 21(3), 951-966. https://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-81202021000300951&script=sci_abstract&tlng=es
Martínez, R., Martí, A. E., Paneque, A. N., Hernández, J. J., Rodríguez, C. R. & Llosa, M. (2020). Fundamentos de la estrategia educativa para el fortalecimiento de la identidad cultural cubana en el desempeño docente. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, 11(2), 40-47. https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1693/1392
Miró, M. (2016). Práctica colaborativa interprofesional en salud: Conceptos clave, factores y percepciones de los profesionales. Educación Médica, 17(51), 21-24. https://www.elsevier.es/es-revista-educacion-medica-71-articulo-practica-colaborativa-interprofesional-salud-conceptos-X1575181316539806
Niño, R. F. (2019). Percepción del paciente sobre el cuidado enfermero. Una evaluación desde los postulados de J. Watson. Tesis de maestría inédita. Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo. Chiclayo, Perú. https://tesis.usat.edu.pe/xmlui/handle/20.500.12423/1777
Sandoval-Barrientos, S., Arntz-Vera, J., Flores-Negrin, C., Trunce-Morales, S., Pérez-Carrasco, A., López-Uribe, J. & Velásquez-Scheuchb, J. (2019). Propuesta de formación interprofesional en cuatro programas de licenciatura de profesionales sanitarios. Educación Médica Superior, 20(2), 25-32. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.12.006
Sierra, R. A. (2008). La estrategia pedagógica, su diseño e implementación. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Sierra, R. A. & Imbert, N. (2020). La alternativa y su conceptualización en el contexto pedagógico. Transformación, 16(2), 241-255. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552020000200241
World Health Organization. (WHO). (2010). Framework for action on interprofessional education & collaborative practice. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/70185/WHO_HRH_HPN_10.3_eng.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.