Educating couple relationship in pre-service teacher training

Authors

Keywords:

Preservice teacher education, interpersonal relationship, sex education, health education

Abstract

Objective: This article aims at devising experiential workshops to contribute to sexual education in pre-service teacher education.

Methods: The authoress rely on theoretical methods such as historical-logical, analysissynthesis, induction-deduction, and modeling to study reference sources, and constructing a conceptual framework. Likewise, indirect observation, surveys, group interview, and documentary review were used, the collected data is expressed by percentage calculation.

Results: The fundamental contribution is a system of experiential workshops to contribute to sexual education of university students, particularly in establishing couple relationship, a key element in their life projects, professional training, and their future responsibility in guiding their pupils.

Conclusion: The diagnosis outcomes show the prevailing difficulties in healthy couples' relationships establishment. The theoretical-methodological assumptions were based on Vygotsky's cultural-historical approach, the pedagogical and psychological foundations and the analysis of the university models. The findings contribute to solving such difficulties, through the development of experiential workshops that favored the establishment of healthy couple relationship based on knowledge enlargement, living as a couple and promoting positive attitudes. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Calzado, D. (1998). El taller: una alternativa de forma de organización en la formación profesional del educador. Tesis de maestría inédita. La Habana,: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona.

Capafóns, J., & Sosa, C. (2015). Relaciones de pareja y habilidades sociales: El respeto interpersonal. Behavioral Psychology, 23(1), 25-34. Recuperado el 13 de marzo de 2021, de http://www.behavioralpsycho.com/producto/relaciones-de-pareja-y-habilidades-sociales-el-respeto-interpersonal.

Castellanos, B., & González, A. (2014). La educación de la sexualidad en tiempos de cambio. Una mirada al contexto escolar. Revista Sexología y Sociedad, 8(2), 28-31. Recuperado el 15 de diciembre de 2015, de http://revsexologiaysociedad.sld.cu/index.php/sexologiaysociedad/article/view/244

Castro, M. (1995). Metodología propuesta en la ampliación y modificación del programa “Crecer en la adolescencia”. Recuperado el 21 de febrero de 2021, de http://revsexologiaysociedad.sld.cu/index.php/sexologiaysociedad/article/view/85/130

Levinger, G. (1983). Development and change. En H. H. Kelley, & e. al. (Edits.), Close relationships (págs. 315–359). New York: W. H. Freeman and Company.

Núñez, P. (2017). Escuelas de educación familiar para un comportamiento sexual responsable en los estudiante de la Secundaria Básica. Revista Educación y Sociedad, 15(1), 40-53. Recuperado el 21 de febrero de 2021, de http://revistas.unica/index.php/edusoc/article/View/480/html.

Rojas, R., De Castro, F., Villalobos, A., Allen, B. R., Braverman, A., & Uribe, P. (2017). Educación sexual integral: cobertura, homogeneidad, integralidad y continuidad en escuelas de México. Salud Pública de México, 59(1), 19-27. Recuperado el 5 de abril de 2021, de http://dx.doi.org/10.21149/8411.

Sánchez, D. G., & González, E. (2017). Los programas de mediación escolar como herramientas para la promoción de unas relaciones de pareja saludables en la adolescencia. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(1), 72-85. Recuperado el 5 de abril de 2021, de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=338252055006

Torres, I. (2019). La relación de pareja saludable en jóvenes de carreras pedagógicas universitarias. Tesis de grado. Holguín, Cuba: Universidad de Holguín.

Torres, Y., & González, H. (2000). Una aproximación al estudio de la sexualidad de adolescentes invidentes de la escuela especial de ciegos y débiles visuales Antonio Fernández León de Santiago de Cuba. Tesis de grado. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente. Obtenido de

Torres, Y., Naranjo, A., & y Sánchez, G. (2020). El trabajo preventivo con estudiantes en situación de desventaja social. Opuntia Brava, 12(1), 113-129. Recuperado el 8 de febrero de 2021, de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/

Verdecia, M. J., Barbán, E., & Gómez, L. A. (2019). Género y diversidad sexual en la Cuba actual. Algunas reflexiones. Methaodos, revista de ciencias sociales, 7(1), 107-119. Recuperado el 5 de abril de 2021, de http://dx.doi.org/10.17502/m.rcs.v7i1.281

Downloads

Published

2022-12-02

How to Cite

Educating couple relationship in pre-service teacher training. (2022). Transformación, 19(1), 70-87. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/43

Most read articles by the same author(s)