Educating junior high school students’ families for vocational guidanceoriented to pedagogical majors

Authors

Keywords:

Vocational orientation, family education, vocational guidance, vocational education

Abstract

Objective: This article aims at devising a methodological alternative to train teachers for family education in topics related to junior high school students’ vocational guidance.

Methods: The authoress rely on scientific research methods such as analysis-synthesis, induction-deduction, historical-logical and modeling to construct a theoretical framework by studying the state of the art, interpreting the results of the diagnosis and devising a methodological alternative. Document review, experts’ assessment, observation, interviewing and surveys were also used.

Results: The main finding is a methodological alternative that favor teachers’ development to contribute to junior high school vocational guidance through family education.

Conclusion: The diagnostic study confirmed that though the need of family education related to junior high school vocational guidance is widely recognized, there are gaps in teachers’ knowledge and competencies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dr. C Ángela Lilia Rodríguez Maden, Universidad de Holguín, Holguín, Cuba

    Profesora de la carrera de Pedagogía Psicología, y de la Maestría en Orientación Educativa de la Universidad de Holguín, ambas acreditadas de excelencia. Miembro del Gabinete de Orientación Educativa de la Universidad. Profesora Titular y Doctora en Ciencias de la Educación.

  • M. Sc. Yannia Torres Pérez, Universidad de Holguín, Holguín, Cuba

    Profesora de la carrera de Pedagogía Psicología, y de la Maestría en Orientación Educativa de la Universidad de Holguín, ambas acreditadas de excelencia. Miembro del Gabinete de Orientación Educativa de la Universidad. Profesora Auxiliar, Máster en Ciencias de la Educación. 

  • M. Sc. Caridad Segunda Leyva Soler, Universidad de Holguín, Holguín, Cuba

    Profesora auxiliar, Máster en Ciencias de la Educación, y Jefa de Disciplina de Didáctica. profesora de la carrera de Pedagogía Psicología, y de la Maestría en Orientación Educativa de la Universidad de Holguín, ambas acreditadas de excelencia. Es miembros del Gabinete de Orientación Educativa de la Universidad

References

Álvarez, J. L. (2016). La influencia de la familia en la formación profesional de los estudiantes de la ETP: una necesidad a satisfacer desde la orientación profesional. Mendive, 14(3), 263-269. Recuperado el 8 de julio de 2020, de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/857

Álvarez, M. & Isús, S. (1998). La orientación profesional. Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Recuperado el 8 de julio de 2020, de Red de Bibliotecas Universitarias: https://dialnet.uniroja.es/servelt/articulo?codigo=996807

Álvarez, R. (2001). Temas de medicina general integral (Vol. I). La Habana: Ciencias Médicas.

Arés, P. (1990). Mi familia es así. La Habana: Ciencias Sociales.

Arés, P. (1995). Psicología de la familia. Una aproximación a su estudio. La Habana: Pueblo y Educación.

Batista, S. (2017). Familia, estilos vocacionales y calificadores profesionales. EduSol, 17(60), 91-103. Recuperado el 8 de julio de 2020, de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id

Fleitas, R. (2005). Selección de lecturas de sociología y política social de la familia. La Habana: Félix Varela.

García, A. (2001). Programa de orientación familiar para la educación de la sexualidad de adolescentes. Tesis doctoral inédita, Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Holguín, Cuba.

González, F. (1983). Motivación profesional en adolescentes y jóvenes . La Habana: Pueblo y Educación.

Imbert, N. & Sierra, R. A. (2020). La alternativa y su conceptualización en el contexto pedagógico. Transformación, 16(2), 210-220. Recuperado el 8 de julio de 2020, de https://revistas.reduc.edu-cu/index.php/transformacion/article/view/e3316/3087

Llerena, O. (2007). El papel de la familia en la orientación profesional de los hijos. Recuperado el 8 de julio de 2020, de Universidad de Ciego de Ávila: https://www.psicologia-online.com

Downloads

Published

2021-03-19

How to Cite

Educating junior high school students’ families for vocational guidanceoriented to pedagogical majors. (2021). Transformación, 17(2), 332-346. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/91

Most read articles by the same author(s)