Lexical growth in English for specific purposes in university classes having multiple professional profiles
Keywords:
foreign language instruction, language enrichment, vocabularyAbstract
Objective: In foreign language classes, students are still facing learning difficulties caused by their insufficient lexical repertoire. This paper is aimed at describing active methods and procedures for the use of elective reading as a macro skill to favor the lexical enrichment of students in English for specific purposes.
Methods: The researchers make extensive use of documentary analysis, systematization of the teaching practice and modeling in constructing a theoretical framework and devising new methods and procedures.
Results: The result comes from a larger study and its essential contribution is the foundation and description of a method for lexical enrichment in English based on elective reading. General and specific procedures to be used and communicative tasks to be carried out in real or simulated contexts are also illustrated.
Conclusions: The lexical enrichment in English is achieved from an essentially interactive and integrative reader process that relates the production and reception of texts to authentic sociocultural contexts. The proposed method encourages the understanding of the unknown lexicon present in the texts freely chosen by the students, its analysis from the students’ personal references and professional interests and the construction of meanings in real or simulated contexts of application.
Downloads
References
Barreras, A. (2011). Tratamiento metodológico de los componentes funcionales: Enseñanza de la comprensión de textos. La Habana: Pueblo y Educación.
Figueroa, M. (1980). Principios de organización del lenguaje. La Habana: Academia.
González, D. (1995). Teoría de la motivación y práctica profesional. La Habana: Pueblo y Educación.
González, L. M., & Sánchez, M. J. (2008). Aprendizaje léxico de una lengua extranjera mediante una metodología basada en la adquisición de contenidos. Odisea(9), 105-115. Recuperado el 3 de julio de 2018, de http://ojs.ual.es/ojs/index.php/ODISEA/article/download/150/135
Hernández, J. E. (2012). Criterios para la evaluación de la comprensión de textos como sistema de relaciones cognitivo-afectivas. Transformación, 8(2), 24-36. Recuperado el 3 de febrero de 2016, de http://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/download/1514/1493
Jiménez, I. (2016). Enfoque textual integrador para el desarrollo de la comprensión del texto oratorio martiano en la carrera Licenciatura en Educación, especialidad Español y Literatura. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Universidad de Ignacio Agramonte Loynaz. Recuperado el 3 de julio de 2018, de http://rediuc.reduc.edu.cu:8080/jspui/handle/123456789/9/browse?type=author&order=ASC&rpp=20&value=Jim%C3%A9nez+Cruz%2C+Ivelissi
Lotman, I. (1994). Para la construcción de una teoría de la interacción de las culturas (el aspecto semiótico). Revista Criterios(32), 117-130.
Machado, M. T. (1999). La efectividad del trabajo con el vocabulario. En R. Mañalich, Taller de la palabra (págs. 251-261). La Habana: Pueblo y Educación.
Molina, P. F. (2018a). Principales enfoques empleados en la enseñanza-aprendizaje del léxico en inglés. Universidad y Sociedad, 10(1), 32-47. Recuperado el 3 de julio de 2018, de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/812.
Molina, P. F. (2018b). El enriquecimiento lexical en inglés desde la lectura electiva en grupos universitarios donde coexisten diversos perfiles profesionales. Tesis doctoral inédita. Camagüey, Cuba: Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz.
Mona, L. (2013). ¿Cuál es la mejor manera de aprender vocabulario? Seis características para un método de aprendizaje de lenguas ideal. Recuperado el 7 de febrero de 2016, de http://www.worddive.com/blog/es/cual-es-la-mejor-manera-de-aprender-vocabulario-seis-caracteristicas- par
Richards, J. C., Platt, J., & Platt, H. (1997). Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics. Harlow: Logman.
Richards, J., & Rodgers, T. (1986). Approaches and methods in language teaching: a description and analysis. New York: Cambridge University Press.
Roméu, A. (2011). Normativa: una mirada desde el enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural. La Habana: Pueblo y Educación.
Thornbury, S. (2002). How to Teach Vocabulary. Harlow: Longman.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.