Academic diagnosis of engineering students with the use of artificial intelligence
Keywords:
Higher education, educational diagnosis, artificial intelligence, access to educationAbstract
Objective: To describe the results of an academic diagnostic test given to first year engineer students, using artificial intelligence methods and techniques.
Methods: Interview and data collection were used, configuring a case base that takes into consideration demographic, socioeconomic and academic attributes of the students. Theoretical, statistical and data mining methods are used with the use of attribute selection techniques, classification and prediction algorithms to perform such diagnosis in a group of students.
Result: The authors devise a tool for academic diagnosis based artificial intelligence. It identifies the among the most relevant attributes, the academic indexes, the center of origin, the rank and results of the admittance exams in mathematics and Spanish.
Conclusion: In this research, artificial intelligence techniques were applied to achieve prediction and diagnosis of first year students in the specialties of Electrical, Mechanical, Computer Science, Civil, Industrial, Chemistry and Agronomy. The usefulness of applying different artificial intelligence models to the academic diagnosis process is demonstrated.
Downloads
References
Aguirre, M., Jeltsch, E. & Rosales, G. (2007). Una visualización de un sistema de inferencia a través de treebag. Revista Chilena de Ingeniería, 15(1), 92-100. https://www.scielo.cl/pdf/ingeniare/v15n1/Art12.pdf
Ali, J., Khan, R., Ahmad, N. & Maqsood, I. (2012). Random forests and decision trees. IJCSI International Journal of Computer Science Issues, 9(5), 272-278. http://ijcsi.org/papers/IJCSI-9-5-3-272-278.pdf
Allpas, N. (2018). Factores que influyen en el nivel de deserción de los estudiantes del programa de actualización y perfeccionamiento de la academia de la magistratura. Tesis de grado inédita. Universidad San Ignacio de Loyola. Lima, Perú. https://repositorio.usil.edu.pe/entities/publication/23a453e5-e31f-46f7-ad9f-640a6f1113ba
Arias, G. (2009). La psicología educacional y el sistema de educación en Cuba. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), 13(1), 155-164. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/pee/v13n1/v13n1a17.pdf
Arriaga, M. (2015). El diagnóstico educativo, una importante herramienta para elevar la calidad de la educación en manos de los docentes. Atenas, 31(3), 63-74. https://www.redalyc.org/pdf/4780/478047207007.pdf
Bernárdez-Gómez, A., Álvarez, J. S. & Belmonte, M. L. (2021). Review of educational research on drop-out. Bibliometric trends. Research, Society and Development, 10(1), p.[1-12]. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i1.12193
Buisán, C. & Marín, M. A. (2001). Cómo realizar un diagnóstico pedagógico. Riobamba: Alfaomega Grupo Editor. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=158966
Cachón, G. C., Martinez, R. G., Navalon, J. G. & Roman, C. P. (2019). Inteligencia artificial para predecir la lealtad a la universidad . Journal of Management and Business Education, (2), 17- 27. https://doi.org/10.35564/jmbe.2019.0003
Cantabella, M., Martinez, R., Ayuso, B., Yañez, J. A. & Muñoz, A. (2019). Analysis of student behavior in learning management systems through a Big Data framework. Future Generation Computer Systems, (90), 262-272. https://doi.org/10.1016/j.future.2018.08.003
Castrillón, O. D., Sarache, W. & Ruiz-Herrera, S. (2020). Predicción del rendimiento académico por medio de técnicas de inteligencia artificial. Formación universitaria, 13(1), 93-102. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000100093
Constante, A., Florenciano, E., Navarro, E. & Fernández, M. (2021). Factores asociados al abandono universitario. Educación XXI, 24(1), 17-44. https://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/26889/24836
Contini, D., Cugnata, F. & Scagni, A. (2018). Social selection in higher education. Enrolment, dropout and timely degree attainment in Italy. Higher Education, 75(5), 785-808. https://doi.org/10.1007/s10734-017-0170-9
Díaz-Landa, B., Meleán-Romero, R. & Marín-Rodriguez, W. (2021)). Rendimiento académico de estudiantes en Educación Superior: predicciones de factores influyentes a partir de árboles de decisión. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 23(3), 616-639. https://doi.org/10.36390/telos233.08
Espinar, R. (2018). Modelos de Clasificación con datos no balanceados. Tesis de grado inédita. Universidad de Sevilla, España. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/77518/Espinar%20Lara%20Roc%C3%ADo%20TFG.pdf?sequence=1
Espinoza, V. M., Santana, A. L. & Rubiales, F. S. (2022). Diagnóstico sobre rezago escolar en el Colegio de Ciencias y Humanidades. Revista RedCA, 12(4), 176-191. https://doi.org/10.36677/redca.v4i12.16619
Fernández, T., Solís, M., Hernández, M. & Moreira-Mora, T. E. (2019). Un análisis multinomial y predictivo de los factores asociados a la deserción universitaria . Revista Electrónica Educare, (23), 73-97. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-1.5
Fernández, Y., Pérez, O. & Caballero, Y. (2023). Diagnóstico académico en el colectivo de profesores universitario con Inteligencia Artificial. Revista Paradigma, 44(2), 47-60. http://dx.doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2023.pxy-wz.id0000
Frawley, W. J., Piatetsky-Shapiro, G. & Matheus, C. J. (1992). Knowledge Discovery in Databases: An Overview. AI Magazine, 13(3), 57-70. https://ojs.aaai.org/aimagazine/index.php/aimagazine/article/view/1011
García, N. (2007). Marco de referencia actual para el diagnóstico pedagógico. Tendencias pedagógicas, (12), 83-110. http://hdl.handle.net/11162/122002.
Guyon, I., Weston, J., Barnhill, S. & V., V. (2002). Gene selection for cancer classification using support vector machines. Machine learning, 46(1), 389–422. http://www.thespermwhale.com/jaseweston/GENESEL.PDF
López, J. H, & Borgato, A. (2002). Formación de la habilidad de análisis sonoro de la palabra en niños del sexto año de vida (cinco años de edad). En S. L. Lorenzo, L. A. Cao & A. M. S. Gómez, Estudio sobre las particularidades del desarrollo del niño preescolar cubano. (pp. 216-226). Pueblo y Educación.
Luzardo, H., Molina, T. J. & Godoy, T. C. (2022). Diagnóstico académico de la educación superior, analizando el aprendizaje mediante modalidad virtual. Revista Conrado, 18(53), 84-93. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2640/2566
Mari, R. (2008). Propuesta de un modelo de diagnóstico en educación. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/2710
Martí, Y., Montero, B., M. & Contreras, M. (2023). Estudio diagnóstico en la función social del psicopedagogo como contenido de la formación inicial y permanente. Transformación, 19 (1), 215-230. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v19n1/2077-2955-trf-19-01-215.pdf
Prieto-López, Y. & Ayala-Pazmiño, M. (2020). Modelo pedagógico de supervisión, evaluación y acompañamiento a los docentes de la Unidad Educativa Bilingüe Torremar (UEBT). Digital Publisher CEIT (4), 69-77. https://www.593dp.com/index.php/593_Digital_Publisher/article/view/218.
Ramentol, E., Madera, J. & Rodríguez, A. (2019). Early detection of possible undergraduate drop out using a new method based on probabilistic rough set theory. In R. Bello, R. Falcon & J.Verdegay (eds), Uncertainty Management with Fuzzy and Rough Sets. Studies in Fuzziness and Soft Computing, vol 377, (pp.211 - 232). Springer, Cham https://www.researchgate.net/publication/327528463_Early_Detection_of_Possible_Und ergraduate_Drop_Out_Using_a_New_Method_Based_on_Probabilistic_Rough_Set_Theory
Tenesaca, J., Medina, I. & Álvarez, M. (2021). Pedagogical diagnosis and self-learning in the training of foreign language teachers: Diagnóstico pedagógico y autoaprendizaje en la formación de profesores de lenguas extranjeras. South Florida Journal of Development, 2(5), 7111-7121. https://ojs.southfloridapublishing.com/ojs/index.php/jdev/article/view/880
Valentín-Bravo, F., Mateos, E., Usategui, R., Andrés, C., Pastor, J. & Pastor, S. (2023). Artificial Intelligence and new language models in Ophthalmology: Complications of the use of silicone oil in vitreoretinal surgery. Archives of the Spanish Society of Ophthalmology, 98, (5) 298-303. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0365669123000734
Yang, S. J. H., Ogata, H., Matsui, T. & Chen, N. S. (2021).. Human-centered artificial intelligence in education: Seeing the invisible through the visible. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100008
YiLin, P., Chai, C., Siu-Yung, J., M., Dai, Y., Guo, Y. & Qin, J. (2021). Modeling the structural relationship among primary students’ motivation to learn artificial intelligence. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666920X20300060
Yurell, I., Guerra, Y. & Conde, M. (2018). Diagnóstico pedagógico en el proceso docente educativo: pensamiento pedagógico de avanzada. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/10/diagnostico-pedagogico.html
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ©Transformación/ (CC BY-NC 4.0)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.