The text comprehension from the perspective of the research process
Keywords:
reading methods, comprehension, research methodology, information processingAbstract
Objective: The new conception of study in the modern university requires that research becomes an essential component of students’ self-improvement as an active subject of their own education and development. This article is aimed at the description of the relationships between the development of skills for the analysis of the scientific text and the research activity as a component of the formative process of education professionals.
Methods: The use of theoretical methods allowed for the construction of the theoretical framework and the subsequent modeling of a methodology that through its system of procedures and operations would allow relating the processes described in the objective.
Result: The essential result is a system of procedures and operations that allow the use of discourse analysis skills as a dynamic factor in the research training of the language teacher.
Conclusion: In the training of teachers, in particular in languages majors, the research activity and the skills to decode and encode the scientific text constitute goals and ways for the improvement of professional training that should be organized as major curricular strategies.
Downloads
References
Bent, M., & Stubbings, R. (abril 2011). The SCONUL Seven Pillars of Information Literacy: Core Model for Higher Education. Recuperado el 12 de septiembre de 2018, de https://www.sconul.ac.uk/sites/default/files/documents/coremodel.pdf
Carlino, P. (2003). Alfabetización académica: Un cambio necesario, algunas alternativas posibles. Revista Venezolana de Educación, 6(20), 409-420. Recuperado el 12 de septiembre de 2018, de https://www.aacademica.org/paula.carlino/23
Carvajal, B. M., Colunga, S., & Montejo, M. N. (2013). Competencias informacionales en la formación del profesional. Humanidades Médicas, 13(2), 526-545. Recuperado el 13 de septiembre de 2018, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-81202013000200013&script=sci_arttext&tlng=pt
Domínguez, I. (2010). Comunicación y texto. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Domínguez, I., Romeu, A., Pírez, B., Fontanills, Cisneros, S., & Otero, Y. (2018). El texto científico: algunas consideraciones para la comunicación en la ciencia. La Habana: Felix Varela.
García, G. (2011). Investigación interdisciplinaria en las Ciencias Pedagogícas. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Horruitinier, P. (2007). La universidad cubana: El proceso de formación. Pedagogía Universitaria, 12(4), 13-48. Recuperado el 13 de septiembre de 2018, de http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/416/407
Machado, E. F., Montes de Oca, N., & Mena, A. (2008). El desarrollo de habilidades investigativas como objetivo educativo en las condiciones de la universalización de la Educación Superior. Pedagogía Universitaria, 13(1), 156-180. Recuperado el 13 de septiembre de 2018, de http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/viewFile/439/430
Montejo, M. N. (2016a). Leer en inglés y gestionar información para la investigación ambiental. Monteverdia, 9(1), 38-47. Recuperado el 13 de septiembre de 2018, de https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/monteverdia/article/view/1740/1696
Montejo, M. N. (2016b). La preparación y edición de artículos científicos en el proceso de formación del investigador. Pedagogía Universitaria, 21(1), 16-18. Recuperado el 13 de septiembre de 2018, de http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/706
Oliva, A.N. (2011)“Aprender a leer, para aprender leyendo”. Una experiencia en el nivel superior, Disponibleen:http://aal.idoneos.com/indexphp/Revista/AC3B1o_3_ Nro._2/ C3n_ de_textos_cientC3ADficos.[consulta: 11 de Enero 2014].
Rivera Lam, Mailing:“Estrategias de lectura para la comprensión de textos escritos: el pensamiento reflexivo y no lineal en alumnos de la Educación Superior”.En Revista Digital Umbral 2000 No 12 mayo, 2003. Disponible en: www.reduc.c. [consulta:10 de Enero 2015].
Roque, K., Pulido, A., Domínguez, I., Echevarría, N., & Páez, B. (2018). La comunicación oral pedagógica en la formación de profesionales. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 22(3), 186-196.
Salazar Fernandez, D.: (2001)“La formación del futuro profesor en la actividad científico investigativa” Tesis en opción al título de Doctor en Ciencias. La Habana: ISPEJV.
Sales G, Ligia:( 2004.) “La Comunicación y los Niveles de la Lengua”.La Habana: Editorial Pueblo y Educación,
Sánchez del Toro, Pedro:( 2010.) ¨La Formación Investigativa del estudiante de ingeniería industrial basada en competencias profesionales”. Tesis presentada en opción al título de Doctor en Ciencias Pedagógicas, ISPEJV.
Salvador, B. G., Camacho, A. A., Montejo, M. N., Álvarez, I. E., González, L. A., Rodríguez, O. A., . . . Arzuaga, D. D. (2017). Discourse Analysis for Foreign Language Teacher Education. Ciudad de La Habana: Felix Varela.
Sarda, A. (2005). Cómo favorecer la comprensión de textos de ciencias. VII Congreso enseñanza de las Ciencias (págs. 1-6). Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. Recuperado el 13 de septiembre de 2018, de https://ddd.uab.cat/pub/edlc/edlc_a2005nEXTRA/edlc_a2005nEXTRAp528comfav.pdf
Valera, A. O. (2005). La información científica en la investigación educativa. En Martha Martinez Llantada , Metodología de la Investigación Educacional. Desafíos y polémicas actuales (págs. 68-86). Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.