Developing oral communicative skills in the Italian Language

Authors

  • M. Sc. Carlos Alberto Chuclá Esquivel Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz Author
  • M. Sc. Maritza Quintana López Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz Author
  • M. Sc. Guillermo Olazabal Vega Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz Author

Keywords:

communication skills, interaction, learning activities, foreign language instruction

Abstract

Objective: The teaching and learning process of the Italian language is still facing problems related to students’ difficulties in oral communication in the foreign language. This article aims at devising a system of interactive activities that contribute to the development of communication skills.

Methods: After completing a theoretical framework, the authors conducted surveys, interviews, and observation to collect data leading to students’ oral communication skill assessment. Finally, experts’ criteria were used to evaluate the effectiveness of the proposal.

Result: The main finding is a proposal of a system of structured oral communication skills aimed at improving the production and reception of discourse and interaction in the Italian language among Spanish speakers.

Conclusion: The practice of oral communicative activities as a system, with a focus on the students’ expressive needs distinguishing production, reception of speech and interaction favors the development of oral communication skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • M. Sc. Carlos Alberto Chuclá Esquivel, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz

    Máster en Ciencias de la Educación, y Profesor Asistente con experiencia en la enseñanza de las lenguas extranjeras en la educación de adultos.

  • M. Sc. Maritza Quintana López , Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz

    Máster en Teoría y Práctica de la Enseñanza del Inglés Contemporáneo y Profesora Auxiliar. Se desempeña en el departamento de Lenguas Extranjeras como profesora de Historia de la Cultura de los Pueblos de Habla Inglesa e investiga en temas relacionados con la educación de adultos, la profesionalización de la formación inicial en lengua inglesa y estudios socio-culturales de países de habla inglesa.

  • M. Sc. Guillermo Olazabal Vega , Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz

     

    Máster en Educación Superior y profesor con experiencia en la impartición del inglés en la enseñanza de adultos.

References

Antich, R. (1988). Metodología de la enseñanza de lenguas extranjeras. La Habana: Pueblo y Educación.

Cabero, J., & Infante, A. (2014). Empleo del método Delphi y su empleo en la investigación en comunicación y educación. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa(48), 11-12. Recuperado el 10 de enero de 2018, de Recuperado de: http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec48/n48_Cabero_Infante.html

Carvajal, B. M., Colunga, S., & Montejo, M. N. (2013). Competencias informacionales en la formación del profesional. Humanidades Médicas, 13(2), 526-545. Recuperado el 3 de junio de 2017, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-81202013000200013&script=sci_arttext&tlng=pt

Consejo de Europa. (2017). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza y evaluación. Madrid: Instituto Cervantes. Recuperado el 3 de abril de 2016, de http://cvc.cervantes.es/obref/marco/default.htm

Engelhardt, H. (1980). Fundamentos metodológicos de la Práctica Integral de la Lengua Extranjera en las escuelas de idiomas de la educación de adultos. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Finocchiaro, M. (1989). The Functional Approach to Language Teaching. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Gainza, L. M., & Montejo, M. N. (2015). Corregir errores y estimular la comunicación oral en lengua extranjera. Humanidades Médicas, 15(2), 340-354. Recuperado el 9 de diciembre de 2017, de humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/805

Leontiev, A. N. (1981). Actividad Conciencia y Personalidad. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Marx, C., & Engels, F. (1980). Feverbach. Oposición ente las concepciones materialista e idealista. En C. Marx, & F. Engels, Obras escogidas (Vol. I, págs. 11-81). Moscú: Progreso.

Montejo, M. N. (2006). Procedimientos para la reconstrucción y autorregulación de las estrategias de lectura. Recuperado el 9 de diciembre de 2018, de http://bivi.reduc.edu.cu:8080/jspui/handle/123456789/942

Montejo, M. N. (2016). La preparación y edición de artículos científicos en el proceso de formación del investigador. Pedagogía Universitaria, 21(1), 16-28. Recuperado el 3 de julio de 2017, de https://cvi.mes.edu.cu/peduniv/article/view706/pdf_78

Morante, P. (2001). Metodología: Scienza, passione or artigianato? Cuadernos de italianistica cubana, 3(4), 33-43.

Morow, K., & Johnson, K. (1981). Communication in the Classroom: applications and methods for a communicative approach . London: Longman.

Portal, G. (2008). Sistema de actividades para el desarrollo de la educación ambiental en los estudiantes del CSIJ “Francisco Vales Ramírez”. Tesis de maestría inédita. Sancti Spíritu , Cuba: Instituto Superior Pedagógico "Silverio Blanco".

Rico, P. (2003). Proceso de enseñanza aprendizaje desarrollador en la escuela primaria. La Habana: Pueblo y Educación.

Rodríguez, L. (2006). Insegnare con creatività. Cuadernos de italianistica cubana, 7(12), 123-135.

Roméu, A. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y socio-cultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana: Pueblo y Educación.

Salellas, M., & Francés, O. (2014). El desarrollo de las habilidades comunicativas básicas en la escuela. Transformación, 10(2), 86-98. Recuperado el 3 de abril de 2016, de https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1535

Vygotsky, L. S. (1996). El desarrollo de los procesos psíquicos superiores. Barcelona: Editorial Crítica.

Downloads

Published

2024-06-18

How to Cite

Developing oral communicative skills in the Italian Language. (2024). Transformación, 15(2), 306-319. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/158

Most read articles by the same author(s)