Generic competencies for the training of higher education professionals at the University of Holguín

Authors

Keywords:

competencies, competency-based education, life skills

Abstract

Objective: This article at describing the generic competencies for the trainging of higher education professionals at the University of Holguín.

Methods: Theoretical and empirical methods were used under a mixed research approach, combining qualitative and quantitative methods. Online surveying, qualitative interviews and critical reflection workshops were predominant.

Results: The finding describes the generic competencies in the training of higher education professionals at the University of Holguín, the list includes the Citizen, Sociocommunicative, and the Innovation and Digital competencies, together with their corresponding knowledge, learning results and evidence, which are introduced in curriculum desingning.

Conclusion: It is necessary to move towards a competency approach in the study Cuban higher education curriculum to achieve the articulation of the cognitive, affective, value and behavior in the training of a comprehensive professional, competent to transform the society in which he lives, use a common language for communication, facilitating the compatibility, comparability and competitiveness of the professional profiles of the courses and the mobility of students in different contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maritza Salazar Salazar, University of Holguín

    Licenciada de Pedagogía Psicología, Máster en Investigación Educativa, Doctora en Ciencias Pedagógicas y Profesora Titular. Se desempeña como asesora de la Vicerrectoría docente de la UHo.

  • Orestes Coloma Rodríguez, Universidad de Holguín, Cuba

    Licenciado en Educación, especialidad Matemática, Máster en Informática Educativa, Doctor en Ciencias Pedagógicas y Profesor Titular. Se desempeña como asesor de la Dirección General de Informatización de la UHo.

  • Nadia Chávez Zaldívar, Universidad de las Artes, Cuba

    Licenciada en Educación Especial, Máster en Administración, Organización y supervisión de los sistemas educativos, Doctora en Ciencias Pedagógicas y Profesora Titular. Se desempeña como Vicerrectora académica de la Universidad de las Artes.

  • Roberto Chávez Zaldívar, Universidad de Holguín, Cuba

    Licenciado en Educación en la especialidad de Geografía, Doctor en Ciencias Pedagógicas y Profesor Titular. Se desempeña como Vicerrector académico de la UHo.

References

Acosta Damas, M., Costales Pérez, Z. & Rosales Vicente, B. (2016, enero-abril). Formación por competencias profesionales en la carrera de Periodismo. Revista Cubana de Educación Superior, (1), 75-84. http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v35n1/rces07116.pdf

Almedina, M. I. A. & Rodríguez, R. S. (2018). Análisis y evaluación de las competencias genéricas en la formación inicial del profesorado. Estudios Pedagógicos, 44(2), 9-19.

https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000200009

Alonso-Sáez, I. & Arandia-Loroño, M. (2017). 15 años desde la Declaración de Bolonia. Desarrollo, situación actual y retos del Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 8(23), 199-213. https://www.ries.universia.unam.mx/index.php/ries/article/view/256/1031

Álvarez-Villar, V. M., Pérez-Díaz, A. & Durand-Rill, R. (2016). Metodología para la formación de competencia investigativa en los estudiantes de la Universidad de Guantánamo. EduSol, 16 (55), 38-53. https://www.redalyc.org/journal/4757/475753050017/html/

Ávila Figueredo, C. & Martínez Cuba, O. (2023). Procedimiento para la formación de competencias profesionales en los estudiantes de profesor de la Educación Técnica y Profesional de la rama Informática. Luz, 22(4), 49-63. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1343/2218

Beneitone, P., Esquetini, C., González, J., Marty, M., Siufi, G. & Wagenaar, R. (2007). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. Informe final- Proyecto Tuning- América latina 2004. Publicaciones Universidad de Deusto. https://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningLAIII_Final-Report_SP.pdf

Carrera Farran, F. X. (2001). Desarrollo de competencias profesionales en el área

de tecnología. https://centrodeformaciondocentefup.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/09/competenciasprofesionales.pdf

Castejón, F. J., Santos-Pastor, M. L. & Cañadas, L. (2018). Desarrollo de competencias docentes en la formación inicial del profesorado de Educación Física. Relación con los Instrumentos de Evaluación. Estudios Pedagógicos, 44(2), 111-126. https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000200111

Cid, M. T., Allepuz, J. P., Jacas, N. F. & Ortiz, D. C. (2023). Evolución de la importancia y trabajo de competencias genéricas en la mención de Educación Física en la Universidad de Gerona. Retos, (49), 786-796. https://doi.org/10.47197/RETOS.V49.98693

Coloma Rodríguez, O., Salazar Salazar, M., Ortega Cabrera, F. E. & Pérez Torres, A. (2024). Propuesta de Marco de Competencia Digital Docente para profesores en Cuba. Revista Conrado, 20(97), 8–22. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3632

Corral-Ruso, R. (2021). Formación basada en competencias en la educación superior cubana: una propuesta. Revista Cubana Educación Superior, 40(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000200019.

Delors, J., Al Mufti, I., Amagi, I., Cameiro, R., Chung, F., Geremek, B., Gorham, W., Kornhauser, A., Manley, M., Padrón Quero, M., Savané, M. A., Singh, K., Stavenhagen, R., Suhr, M. W. & Nanzhao Z. (1996). La educación encierra un tesoro. Santillana, S.A. https://www.academia.edu/4217593/DELORS_J_La_Educacion_Encierra_Un_Tesoro

Dijkhuizen, K., Bustraan, J., De Beaufort, A. J., Velthuis, S. I., Driessen, E. W. & Van Lith, J. M. M. (2018). Encouraging residents' professional development and career planning: The role of a development-oriented performance assessment. BMC Medical Education, 18(1). 1-8. https://doi.org/10.1186/s12909-018-1317-9

Faúndez Carreño, T. & Ferreira da Silva Silva, F. (2023). Desde el cuerpo: experiencia del curso «Expresión corporal con el ritmo» / «Laboratorio cuerpo performático» en la Formación Inicial Docente en la Universidad del Bío-Bío, Chillán. Desde el Sur, 15(3), 1-15. https://doi.org/10.21142/DES-1503-2023-0033

Flavell, S., Robinson, A. & Dacre, J. (2020). The transition to consultant: Identifying gaps in higher specialist training. Clinical Medicine, Journal of the Royal College of Physicians of London, 20(4), 406-411. https://doi.org/10.7861/CLINMED.2020-0085

García Acosta, J. G. & García González, M. (2022). La evaluación por competencias en el proceso de formación. Revista Cubana de Educación Superior, 41(2), 336-357. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/1194/1071

García González, M., Ortiz Cárdenas, T., García Rodríguez, A. & Fernández García, R. H. (2023). Competencias generales de dirección, su formación en la universidad desde el grupo y la dimensión extensionista. Revista Cubana de Educación Superior, 38(1), 1-10. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/2500

Janssens, O., Embo, M., Valcke, M. & Haerens, L. (2023). When theory beats practice: the implementation of competency-based education at healthcare workplaces: Focus group interviews with students, mentors, and educators of six healthcare disciplines. BMC Medical Education, 23(1), 1-13. https://doi.org/10.1186/s12909-023-04446-3

Jiménez-Bucarey, C., Müller-Pérez, S., Gil, M. & Araya-Castillo, L. (2023). Brechas en percepción de contribución de competencias genéricas entre estudiantes en Chile. Revista de Ciencias Sociales, 29(1), 386-403. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i1.39758

Lasso León, X., Ferrer Vicente, M. & Martínez Almarales, Y. (2022). El diseño curricular por competencias profesionales en la formación del Técnico Superior. Universidad, Ciencia y Tecnología, 26(112), 34-42. https://doi.org/10.47460/uct.v26i112.543

McCarthy, L., Borley, K., Ancelin, T., Carroll, R., Chadborn, N., Blundell, A. G. & Gordon, A. L. (2023). Developing a list of core competencies for medical aspects of healthcare delivery in care homes: scoping review and Delphi process. Age and Ageing, 52(12), 1-11. https://doi.org/10.1093/ageing/afad237

Ministerio de Educación Superior (2016). Documento base para la elaboración de los planes de estudio E. Ministerio de Educación Superior.

Miranda Lorenzo, Y. O., León Reyes, Y., González Paris, E., Delgado Fernández, M. & Leal Torres, C. (2023). Competencias directivas genéricas: su identificación en la Dirección Provincial de Salud en Matanzas. Universidad y Sociedad, 15(S1), 294-306. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3764/3694

Montes de Oca Recio, N. & Machado Ramírez, E. F. (2014). Formación y desarrollo de competencias en la Educación Superior Cubana. Revista Humanidades Médicas, 14(1), 145-159. https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/432/345

Morales Cadena, G. M., Solís Ruíz, L. A., Estrada García, R. & Fonseca Chávez, M. G. (2020). Medición de la autopercepción del pensamiento crítico en médicos residentes de posgrado de diferentes especialidades. Investigación en Educación Médica, 9(35), 57-64. https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2020.35.20225

OCDE (2005). La definición y selección de competencias clave: Resumen ejecutivo. https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.78532.downloadList.94248.DownloadFile.tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf

Ojeda-Nahuelcura, R., Carter-Thuillier, B., López-Pastor, V., Fuentes-Nieto, T. & Gallardo-Fuentes, F. (2021). Evaluación de competencias genéricas en profesores de Educación Física. Retos, (43), 521-532. https://doi.org/10.47197/RETOS.V43I0.88796

Ortiz-García, M., Vicedo-Tomey, A., Rodríguez-Ribalta, I. & Sardiñas-Arce, M. (2015). Propuesta de competencias profesionales genéricas para el perfil del egresado en la especialidad de Pediatría en Cuba. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 14(6). https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/579/900

Pagani, R. (2003). Glosario Tuning Educational Structures in Europe. Universidad de Deusto. http://www.mariapinto.es/alfineees/doc/glosario_tuning.pdf

Pérez Martínez, R., Mena Campos, A. & Montejo Lorenzo, N. (2022). La formación en la competencia crítica historiográfica en la disciplina Historia de Cuba: análisis epistémico. Santiago, 159, 22-38. https://doaj.org/article/fe7e16bc25e7411cb63cfbb7f6b1fd3d

Pérez Vargas, N. L. & Cortés Montalvo, J. A. (2023). Competencias digitales en la formación de los docentes y estudiantes de educación superior en Cuba. Revista de investigación educativa de la Rediech, (14), 1-14. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v14i0.1865

Rodríguez-Rojas, D. A. (2019). Transformación de la educación médica cubana ante la necesidad de la formación por competencias. Inv Ed Med, 8(32), octubre-diciembre 2019, 1-2. https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2019.32.192

Salazar Salazar, M., Coloma Rodríguez, O. & Pérez Almaguer, R. (2024). Procedimiento para la determinación de competencias genéricas en la Universidad de Holguín. Congreso Universidad 2024. https://www.congresouniversidad.cu/event/xiv-taller-internacional-de-pedagogia-de-la-educacion-superior-ped-71/track/ped-113-procedimiento-para-la-determinacion-de-competencias-genericas-en-la-universidad-de-holguin-3373

Stollenwerk, M. M., Gustafsson, A., Edgren, G., Gudmundsson, P., Lindqvist, M. & Eriksson, T. (2022). Core competencies for a biomedical laboratory scientist -a Delphi study. BMC medical education, 22(1), 1-9. https://doi.org/10.1186/s12909-022-03509-1

Suárez Cretton, X. & Castro Méndez, N. (2022). Contribución del aprendizaje basado en problemas en el Pensamiento Crítico. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 97(36.3), 11-28. https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.3.96182

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (4ta. Ed.). ECOE. https://www.researchgate.net/publication/319310793

Tuning Educational Structures in Europe II (2004). Informe final fase I. Editado por Julia González y Robert Wagenaar. Universidad de Deusto, Tercera reimpresión. http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningEUI_Final-Report_SP.pdf

UNESCO, (1998). Conferencia Mundial de Educación Superior. La educación superior en el siglo XXI: Visión y acción. Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI. París, 5-9 de octubre de 1998. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000113878_spa

Valdés Rodríguez, M. C., Mulet Fernández, M. & Lenza Rodríguez, L. (2020). Competencias digitales y pedagogía innovadora articuladas para el proceso formativo virtual desde la Universidad de las Ciencias Informáticas en Cuba. IV Conferencia Científica Internacional UCIENCIA 2020. Universidad de las Ciencias Informáticas. La Habana, Cuba. https://repositorio.uci.cu/jspui/handle/123456789/9638

Wit, R. F., de Veer, A. J. E., Batenburg, R. S., & Francke, A. L. (2023). International comparison of professional competency frameworks for nurses: a document analysis. BMC Nursing, 22(1), 1-11. https://doi.org/10.1186/s12912-023-01514-3

Downloads

Published

2024-10-29

How to Cite

Generic competencies for the training of higher education professionals at the University of Holguín. (2024). Transformación, 20(3), 370-389. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/434

Most read articles by the same author(s)