Educating junior high school students’ families for vocational guidanceoriented to pedagogical majors
Keywords:
Vocational orientation, family education, vocational guidance, vocational educationAbstract
Objective: This article aims at devising a methodological alternative to train teachers for family education in topics related to junior high school students’ vocational guidance.
Methods: The authoress rely on scientific research methods such as analysis-synthesis, induction-deduction, historical-logical and modeling to construct a theoretical framework by studying the state of the art, interpreting the results of the diagnosis and devising a methodological alternative. Document review, experts’ assessment, observation, interviewing and surveys were also used.
Results: The main finding is a methodological alternative that favor teachers’ development to contribute to junior high school vocational guidance through family education.
Conclusion: The diagnostic study confirmed that though the need of family education related to junior high school vocational guidance is widely recognized, there are gaps in teachers’ knowledge and competencies.
Downloads
References
Álvarez, J. L. (2016). La influencia de la familia en la formación profesional de los estudiantes de la ETP: una necesidad a satisfacer desde la orientación profesional. Mendive, 14(3), 263-269. Recuperado el 8 de julio de 2020, de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/857
Álvarez, M. & Isús, S. (1998). La orientación profesional. Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Recuperado el 8 de julio de 2020, de Red de Bibliotecas Universitarias: https://dialnet.uniroja.es/servelt/articulo?codigo=996807
Álvarez, R. (2001). Temas de medicina general integral (Vol. I). La Habana: Ciencias Médicas.
Arés, P. (1990). Mi familia es así. La Habana: Ciencias Sociales.
Arés, P. (1995). Psicología de la familia. Una aproximación a su estudio. La Habana: Pueblo y Educación.
Batista, S. (2017). Familia, estilos vocacionales y calificadores profesionales. EduSol, 17(60), 91-103. Recuperado el 8 de julio de 2020, de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id
Fleitas, R. (2005). Selección de lecturas de sociología y política social de la familia. La Habana: Félix Varela.
García, A. (2001). Programa de orientación familiar para la educación de la sexualidad de adolescentes. Tesis doctoral inédita, Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Holguín, Cuba.
González, F. (1983). Motivación profesional en adolescentes y jóvenes . La Habana: Pueblo y Educación.
Imbert, N. & Sierra, R. A. (2020). La alternativa y su conceptualización en el contexto pedagógico. Transformación, 16(2), 210-220. Recuperado el 8 de julio de 2020, de https://revistas.reduc.edu-cu/index.php/transformacion/article/view/e3316/3087
Llerena, O. (2007). El papel de la familia en la orientación profesional de los hijos. Recuperado el 8 de julio de 2020, de Universidad de Ciego de Ávila: https://www.psicologia-online.com
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.