The cleaner production approach in Chemical Engineers’ preservice practice

Authors

  • M. Sc. Alicia Virginia Martín Sánchez Autonomous University of Santo Domingo image/svg+xml Author
  • Dr. C. Carmen Evarista Matías de Rodríguez Autonomous University of Santo Domingo image/svg+xml Author
  • Dr. C. Cila Eduviges Mola Reyes University of Camagüey image/svg+xml Author

Keywords:

professional training, practice period, competency-based education competencies, environmental education, cleaner production focus

Abstract

Methods: A sample of students’ practice reports were selected to assess the scenario of professional practice, the problems identified and the technical solutions proposed. The students apply analysis and engineering processes tools, among others, to avoid or to solve environmental problems that influence in production quality or in its costs.

Results: The main finding and contribution of the study is the description of the professional practice period after the introduction of the cleaner production approach in Chemical Engineer Major.

Conclusions: Using a cleaner production approach contributes to engineers’ professional competencies development in future chemical engineers and favors the identification and solutions of problems in the industry that are more contextualized to current needs and have a larger projection towards sustainable development.

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Author Biographies

  • M. Sc. Alicia Virginia Martín Sánchez, Autonomous University of Santo Domingo

    Licenciada en Matemática y Física, Máster en Educación Superior y posee la categoría de Técnico Docente Nacional del Ministerio de Educación de la República Dominicana. Tiene más de 20 años como profesora de Matemática de la Universidad Autónoma de Santo Domingo y es autora de varios artículos relacionados con la formación continua del docente universitario y la enseñanza de la matemática.

  • Dr. C. Carmen Evarista Matías de Rodríguez, Autonomous University of Santo Domingo

    Licenciada en Física y Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular de la Facultad de Ciencias de la Educación y de la Facultad de Ciencias de la Universidad Autónoma de Santo Domingo. Actualmente coordina por la Universidad Autónoma de Santo Domingo el doctorado en Ciencias Pedagógicas en colaboración con la Universidad de Camagüey.

  • Dr. C. Cila Eduviges Mola Reyes, University of Camagüey

    Profesora Titular y Jefa del Departamento de Matemática de la Universidad de Camagüey. Doctora en Ciencias Pedagógicas y desarrolla investigaciones en las líneas de didáctica de la matemática y desarrollo profesional docente.  Ha colaborado en la superación del claustro profesoral en varias universidades de la República Dominicana. 

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Published

2024-06-18

How to Cite

The cleaner production approach in Chemical Engineers’ preservice practice. (2024). Transformación, 15(2), 242‐253. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/152

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