The Sociocultural contextualization of the humanist formation in the career Degree in Education Marxism Leninism and History
Keywords:
contextualization, sociocultural context, humanismAbstract
The objective of the present work is to model the sociocultural contextualization of the humanistic formation at the Marxism Leninism and History Major that favors the students' humanist performance. For its materialization, scientific methods are used from a dialectical-materialistic focus; among the theoretical methods used there are: the analysis and sources criticism - that integrates, by way of procedures, the following logical thought methods: induction-deduction, analysis-synthesis and the shift from the abstract thing to the concrete one -, the hermeneutic-dialectical one, the systemic-structural-functional one and modeling; and as a methodological procedure the triangulation of sources, methods and theories. Modeling is structured according to the relationships that exist between the processes structuring of the identity humanist content of the sociocultural context and Pedagogic contextualization of the humanist formation, that favors the identity contextual integration of the humanist formation as a superior quality in the educative process.
Downloads
References
Álvarez Álvarez, F. (2008). La dimensión cultural del desarrollo local. Una experiencia en el Oriente cubano. Tesis de doctorado, Universidad de Oriente. Recuperado de https://www.bookdepository.com/La-dimensi%C3%B3n-cultural-del-desarrollo-local-Fidel-Luis-Alvarez-Alvarez/9783841680334
Álvarez de Zayas, C. M. (1999). La escuela en la vida. (1ra, Ed.) La Habana, Cuba: MES.
Álvarez de Zayas, C. M. (1996). La Universidad como Institución social. (1ra, Ed.) Sucre: Universidad Andina Simón Bolívar. Recuperado de http://bibliotecas.uasb.edu.bo/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=3768
Álvarez Echeverría, M. (2011). El movimiento humanista. pp. 105-118. En su Teorías psicológicas y su influencia en la educación. La Habana: Pueblo y Educación.
Austin Milán, T. R. (2001). El contexto cultural, en la cultura. Recuperado el 23 de abril de 2015 de http://www.lapaginadelprofe.cl/cultura/3contextocultural.htm.
Austin Millán, T. R. (2000, marzo). Para comprender el concepto de cultura. Revista UNAP Educación y Desarrollo, 1 (1), pp. 1-16 Recuperado de http://datateca.unad.edu.co/contenidos/434202/2016_1/UNIDAD_3_CULTURA/U3_L1_Para_comprender_el_concepto_de_cultura.pdf
Ávila Pérez, Z. (2012). La autoformación permanente del maestro Licenciado en Educación Primaria. Tesis doctoral no publicada, Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey, Las Tunas, Cuba.
Blanco Pérez, A. (2001). Introducción a la Sociología de la Educación. (1ra, Ed.) La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Chávez Rodríguez, J. y otros. (2005). Acercamiento necesario a la pedagogía general. (1ra, Ed.) La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Córdova, C. (2008). Axiología e identidad. Recuperado el 24 de mayo de 2013 de http://www.ciencias.holguin.cu/index.php/cienciasholguin/about/editorialTeamBio/17
González Maura, V. y otros. (2001). Psicología para educadores. (3ra, Ed.) La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Laurencio Leyva, A. (2002). La Historia Local y su proyección axiológico-identitaria en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia de Cuba en Secundaria Básica. Tesis de doctorado, Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero. Recuperado de http://catalogo-ict.udg.co.cu/gsdl/cgi-bin/library.exe?site=localhost&a=p&p=about&c= tesis&l=es&w=utf-8
Lenin, V. I. (1915). Cuadernos filosóficos. Recuperado el 17 de junio de 2014 de https://elsudamericano.files.wordpress.com/2012/11/cuadernos-filosoficos.pdf.
Martí Pérez, J. (1889). Músicos, poetas y pintores. En sus Obras Completas, (Tomo 18). (pp. 390-400). La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Martí Pérez, J. (1883). Los ingenieros del puente de Brooklyn. En sus Obras Completas, Tomo (9). (pp. 423-432). La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Martí Pérez, J. (1883). Botes de papel. En sus Obras Completas, Tomo (8). (pp. 419-421). La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Martí Pérez, J. (1883). Escuela de electricidad. En sus Obras Completas, Tomo (8). (pp. 281-284). La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Martí Pérez, J. (1878). Educación popular. En sus Obras Completas, Tomo (7). (pp. 154-157). La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Marx, C. y Engels, F. (1848). Manifiesto del Partido Comunista. En sus Obras Escogidas de Marx y Engels, Tomo (1). (pp. 111-140). Moscú, URSS: Editorial Progreso.
Marx, C. y Engels, F. (1845). La sagrada familia. Recuperado el 20 de febrero de 2015 de http://bibliotecamarxiana.blogspot.com/2013/01/la-sagrada-familia.html.
Marx, C. (1845). Tesis sobre Feuerbach. En su Selección de textos (pp. 101-104). La Habana, Cuba: Ciencias Sociales.
Meier, A. (1984). Sociología de la educación. (1ra, Ed.) La Habana, Cuba: Ciencias Sociales.
Mendoza Portales, L. (2005). Formación humanista e interdisciplinariedad: hacia una determinación categorial. En Mañalich Suárez, R. y otros. Didáctica de las humanidades (pp. 83-87) La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Montoya Rivera, J. (2005). La contextualización de la cultura en los currículos de las carreras pedagógicas. Tesis de doctorado, Instituto Superior Pedagógico Frank País García. Recuperado de http://catalogo-ict.udg.co.cu/gsdl/cgi-bin/library.exe?site=localhost&a=p&p=about&c= tesis&l=es&w=utf-8
Ortiz Bosch, M. J., López Rodríguez, J. y Álvarez Cortés, A. B. (2016, octubre-diciembre). La formación humanista en los estudiantes de Ciencias Pedagógicas. Revista Didascalia, VII, (6), pp. 291-304. Recuperado de http://runachayecuador.com/refcale/index.php/didascalia/article/view/1413/797
Pogolotti, G. (8 de junio de 2016). Hacia un nuevo humanismo. Granma: Órgano oficial del Partido Comunista de Cuba. Recuperado de http://www.granma.cu/cuba/2016-06-08/hacia-un-nuevo-humanismo-08-06-2016-23-06-21.
Pogolotti, G. y otros. (1995, enero-marzo). Nación e identidad. Revista Temas, (1). pp. 95- 115. Recuperado de http://temas.cult.cu/wpcontent/uploads/files/privado/ revistas_en_pdf/Revista1% 281.3%20MB%29_0.pdf
Rodríguez, J. C. (2007). El patrimonio identitario campesino y su proyección axiológica en el proceso docente educativo de la Secundaria Básica Suburbana. Tesis de doctorado, Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero. Recuperado de http://catalogo-ict.udg.co.cu/gsdl/cgi-bin/library.exe?site=localhost&a=p&p= about&c=tesis&l=es&w=utf-8
Vigotsky, L. (1998). Pensamiento y Lenguaje. (2da, Ed.) La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Vigotsky, L. (1987). Historia del Desarrollo de las Funciones Psíquicas Superiores. (2da, Ed.) La Habana, Cuba: Científico-Técnica.
Villegas Besora, M. (1986) La psicología humanista: historia, concepto y método. En su Anuario de psicología. Recuperado el 27 de julio de 2015, de http://www.raco.cat/index.php/AnuarioPsicologia/article/view/64549/88511
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.