Professional pedagogical guidance for the formation of professional pedagogical interests in the University College

Authors

Keywords:

teacher education, teacher motivation, teacher orientation, vocational guidance

Abstract

Objective: This article aims at describing a model to promote professional pedagogical motivation in prep students by means of professional pedagogical orientation.  

Methods: The authors rely on theoretical level methods such as analysis-synthesis, induction-deduction, modeling and the functional structural systemic method; at well as on documentary analysis, observation, interview, the questionnaire, Iadov's logical table, composition and sentence completion of an empirical level nature.  

Result: The main finding is a theoretical construction that represents the process leading to professional pedagogical motivation in prep students resulting from professional pedagogical orientation. 

Conclusion:  Professional pedagogical interests arising may result from a professional orientation characterized by coherent convergence of training influences consonant with students’ performance at the prep corresponding to knowledge and representations about doing and affections. In such a way that students express a stable tendency to the profession cognitive approach to the profession and a relatively constant positive move towards pedagogical activity. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Yudisleidys Pirez Enriquez, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz"

    Licenciada en Educación. Especialidad Pedagogía-Psicología. Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Asistente de la Vicerrectoría de Formación de la Universidad de Camagüey.

  • Lida Cabanes Flores, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

    Licenciada en Psicología. Máster en Psicopedagogía. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación de la Universidad de Camagüey.

  • Jorge García Ruiz

    Licenciado en Educación. Especialidad Matemática. Master en Didáctica de la Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular del mismo centro de estudios.

References

Andrés-Concepción, F. C., Alonso-Betancourt, L. A. & González-Leyva, Y. (2018). El desarrollo de cualidades de la personalidad en los profesionales en formación de la Licenciatura en Educación Mecánica. Luz, 17(3), 44-55.

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=589167671005

Arias, Y., Pérez, E. D. & Carrazana, A. (2021). El colegio universitario como vía de acceso a la Universidad de Granma. REDEL, 5(4), 379-393.

https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2886/5890

Arias, Y., Pérez, E. D. & Carrazana, A. (2022). Formación de profesionales competentes desde el Colegio Universitario en la Universidad de Granma. Varona. Revista Científico-Metodológica. Edición Especial Congreso Universidad 2022, 1-13. http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/1670/2066

Bisquerra Alzina, R. (2006). Orientación psicopedagógica y educación emocional. Estudios Sobre Educación, 11, 9-25. https://doi.org/10.15581/004.11.24332

Blanco, A. (2001). Introducción a la Sociología de la Educación. Pueblo y Educación.

Cabanes Flores, L., Colunga Santos, S. & García Ruiz, J. (2017). Desarrollo de las funciones ejecutivas en escolares primarios desde el proceso docente educativo de la Matemática. [Tesis de doctorado inédita]. Centro de Estudios de Ciencias de la Educación. Universidad de Camagüey-Cuba.

Castellanos, R., Baute, M. & Chang, A. (2020). Orígenes, desarrollo histórico y tendencias de la orientación profesional. Universidad y Sociedad, 12(5), 269-278. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n5/2218-3620-rus-12-05-269.pdf

Cervantes, N. (2019). La orientación profesional en el preuniversitario hacia las carreras técnicas. [Tesis doctoral. Universidad de Holguín, Cuba].

http://repopsitorio.uho.edu.cu.jspui/handle/uho/6169

Céspedes, L., Hierrezuelo-Alvarado, D. & Ocejo, A. M. (2021). Colegios Universitarios en Cuba: Experiencia desde la Universidad de Oriente. Revista Vinculando, 19(2), 1-11. https://vinculando.org/wp-content/uploads/kalins-pdf/singles/colegios-universitarios-en-cuba-experiencia-desde-la-universidad-de-oriente.pdf

Chisvert-Tarazona, M.J., Tárraga-Mínguez, R., Marhuenda-Fluixá,F. & Palomares-Montero, D. (2024). La orientación personal, vocacional y profesional en escuelas de segunda oportunidad. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 35(1), 82-100.

https://doi.org/10.5944/reop.vol.35.num.1.2024.40761

Ferreira, C., González-Moreira, A. & Benavides E. (2023). Análisis y buenas prácticas del sistema de orientación universitaria para estudiantes con discapacidad. Revista Española de Pedagogía, 81 (285), 339-360. DOI 10.22550/REP81-2-2023-05

González-Fernández, I., Farradas-López, O., García-López, M.E., Rodríguez-Castillo, Y. & Leal-Zanabria, G. (2021). La orientación educativa del docente de ciencias médicas ante la covid-19. Revista Médica Electrónica, 43(5), 1-11.

https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/4542/pdf_963

González, M. & González, D. (2023). Los componentes del proceso de orientación profesional pedagógica: herramientas del profesor de Biología. Varona, (76), 1-8. https://www.redalyc.org/journal/3606/360674839023/360674839023.pdf

Gordillo, M. V. (1985). La orientación en la universidad. Revista Española de Pedagogía, 43(169), 435-453. https://www.revistadepedagogia.org/rep/vol43/iss169/7

Inda-Pichardo, D., Lauzurica-González, A. & Garriga-Alfonso, N.E. (2024). Orientación profesional vocacional hacia la carrera de Medicina en estudiantes de preuniversitario. Revista Médica Electrónica, 46, e5408.

https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5408/pdf

Medina Borges, R.M., Valdés Velázquez, G. & Perche Álvarez, A. E. (2020). ¿Reciben orientación profesional los estudiantes que ingresan a la carrera de Sistemas de Información en Salud? Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 31 (1), 1-14. https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/1418/pdf_15

Méndez-Pérez, L. M., Bergues-Cabrales, I., Martínez-Sánchez, F. R. & Donatién-Caballero, J. C. (2022). El Colegio Universitario para las carreras de Física: realidades y retos. Maestro y Sociedad, 19 (1), 419-429.

https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5508/5260

Molina, D.L. (2007). Lineamientos para la configuración de un programa de intervención en orientación educativa. Ciências & Cognição, 12, 40-50. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cc/v12/v12a05.pdf

Montanero Fernández, M. (2002). Áreas prioritarias de la orientación en el contexto educativo. Una propuesta de revisión. Educación XX1, (5), 153-167. https://www.redalyc.org/pdf/706/70600509.pdf

Pérez, P. (2017). El proceso de orientación profesional hacia las especialidades agropecuarias para los estudiantes del nivel preuniversitario. Mendive. Revista de Educación, 15 (2), 184-193. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1086

Porras, M. B., Mayorga Aldaz, E. C. & Gómez de la Torre, M. M. (2022). La orientación vocacional y su influencia en las aspiraciones profesionales de los psicólogos en Ecuador. Revista Conrado, 18(89), 65-74. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v18n89/1990-8644-rc-18-89-65.pdf

Reyes, I., Justiz, M. & Miranda, Y. (2024). La formación de intereses profesionales pedagógicos de los estudiantes en las escuelas pedagógicas. Transformación, 20(1), 60-75. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552024000100083&lng=pt&nrm=iso&tlng=es

Rodríguez Álvarez, P., Ocampo Gómez, C.I. & Sarmiento Campos, J.A. (2018). Valoración de la orientación profesional en la enseñanza secundaria postobligatoria. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 75-91. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.1.28588

Rojas Valladares, A. L., Torres Zerquera, L. C. & Pérez Egües, M. A. (2020). El proceso de orientación hacia la carrera, desde el rol del psicopedagogo en la institución educativa. Conrado, 16(73), 35-40. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n73/1990-8644-rc-16-73-35.pdf

Schilling, C. A., Gajardo-Asbún, K.P. & Alaluf, L.E. (2019). Construcción de Intereses Vocacionales de Estudiantes que Participan de un Programa para Continuar Estudios de Pedagogía. Formación Universitaria, 12(5), 91-100. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000500091

Silva, A., Alonso, E. & Caballero, H. I. (2022). Concepción pedagógica de los intereses profesionales pedagógicos en los estudiantes de la escuela pedagógica. Didascalia. Revista de didáctica y educación, 13(5), 19-36.

https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1372/1654

Tchitawe, A. & Guerra, L. M. (2015). La orientación profesional: un acercamiento a su historia. ISLAS, 57 (179), 152–162. https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/20

Terrero Matos, W., Toledo Diez, M. & Rodríguez Muñoz, R. (2014). La formación vocacional y la orientación profesional para la carrera pedagógica, Especialidad Agropecuaria. Un procedimiento metodológico para la preparación del profesor de preuniversitario. Revista Conrado, 10 (45), 90-97.

https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/181/181

Ulloa, E., Morales, D., Calderón, M. M. & Font, M. (2019). Pertinencia de las estrategias curriculares para la formación del Licenciado en Rehabilitación en Salud. Gaceta Médica Espirituana, 21(2), 41-52.

https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/rt/printerFriendly/1894/2157#B3

Vigotsky, L.S. (2000). Obras escogidas III. Aprendizaje Visor.

Vilaú, E., Cueto, R. N. & Pruna, Y. (2016). Los intereses profesionales pedagógicos en estudiantes de la Educación Media Superior: apuntes y reflexiones desde la orientación profesional. Mendive. Revista de Educación, 14(2), 158-165.

https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/851

Viltre, C., Leyva, A. & Mendosa, L. L. (2010). Enfoque integrador de la orientación profesional como resultado del conocimiento científico sobre este proceso. Contribuciones a las Ciencias Sociales. https://www.eumed.net/rev/cccss/10/cft.htm

Downloads

Published

2024-12-09

How to Cite

Professional pedagogical guidance for the formation of professional pedagogical interests in the University College. (2024). Transformación, 20(3), 459-477. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/487

Most read articles by the same author(s)