Educating for biodiversity conservation in urban parks

Authors

  • Marisela de la Caridad Guerra Salcedo Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí” Author
  • Carlos Manuel Morales Crespo Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí” Author
  • Suzel Cruz Alonso Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí” Author

Keywords:

biodiversity, urban park, procedures, conservation training

Abstract

This article is intended to propose a procedure for learning about biodiversity in urban parks, as a contribution for educating conservation of natural resources. The procedure was named “Diagnosis of biodiversity conservation status in urban parks”. It comprises for stages describing the physic, geographic, socio-historic, and cultural study of the park as well as a taxonomic inventory of species, its distribution, presence in Cuba, and menaces they are subjected to. This facilitates to carry out educative activities. The introduction of the procedure is thought of from an ethno-biological and interdisciplinary perspective for training students in biological, geographical, historical, cultural and ethnological procedures, seeking a holistic approach to environment. The effectiveness of the proposal was appraised by accounting the experience of a class at “Casino Campestre” park in Camagüey City.

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Author Biographies

  • Marisela de la Caridad Guerra Salcedo, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”

    Doctora en Ciencias Pedagógicas y Profesora Titular, actualmente es miembro del Centro de Estudios de Medio Ambiente y Educación Ambiental de la citada universidad, coordina el diplomado de Educación Ambiental y se desempeña como jefa de la carrera Biología-Geografía; además es miembro de la planta de profesores de la maestría en Educación Ambiental; se ha especializado en educación para la conservación de la biodiversidad. 

  • Carlos Manuel Morales Crespo , Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”

    Doctor en Ciencias Pedagógicas y Profesor Auxiliar, jefe de la carrera Matemática-Física y miembro de la planta de profesores de la maestría en Educación Ambiental, se ha especializado en educación energética.

  • Suzel Cruz Alonso , Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”

    Master en Didáctica de la Geografía y Profesora Asistente de la disciplina Geografía Económica y Social, actualmente funge como profesora guía de cuarto año de la carrera Biología-Geografía, investiga en la temática de la interdisciplinariedad.

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Published

2024-12-31

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